PENGARUH LAYANAN BIMBINGAN KELOMPOK DENGAN TEKNIK MODELLING UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN PERENCANAAN KARIR SISWA KELAS XII.11 SMA NEGERI 1 DENPASAR TAHUN AJARAN 2024

Dwi Umi Badriyah, Agung Nugraha Adhiputra, Dimas Heru Sumadi, M. Zainul Majdi

Abstract


This research is motivated by the fact that some students have a low understanding of career planning. Career issues are future challenges that students face. The high school years are crucial for determining a better career path. Students need to be equipped with relevant career information to make informed decisions. Therefore, this research is titled The Effect of Group Counseling Services with the Modelling Technique to Improve Career Planning Understanding in Students of Class XII.11 at SMA Negeri 1 Denpasar for the 2024/2025 Academic Year. The purpose of this study is to enhance students' understanding of career planning by using the modelling technique for students in class XII.11 at SMA Negeri 1 Denpasar. This study uses a quantitative research approach with a quasi-experimental design and a One Group Pre-test and Post-test Design. The population in this study consists of students from class XII.11, with a sample size of 6 students. Data collection techniques involved interviews and questionnaires. Based on data analysis using a t-test, the result shows that the calculated t-value is greater than the t-table value (8.145 > 2.571) at a 5% significance level, indicating that there is an effect of group counseling services with the modelling technique in improving career planning understanding for students in class XII.11 at SMA Negeri 1 Denpasar.


Keywords


Layanan Bimbingan Kelompok; Teknik Modelling; Pemahaman Perencanaan Karir Siswa

References


Ardiasfika, N. N., & Winingsih, E. (2023). PENINGKATAN KEMAMPUAN PERENCANAAN KARIR PADA PESERTA DIDIK UPT SMP NEGERI 9 GRESIK MELALUI BIMBINGAN KELOMPOK TEKNIK MODELING SIMBOLIK. Jurnal BK UNESA, 13(3). https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-bk-unesa/article/view/53041

Edison, E., Husniah, W. O., & Sarjun, S. (2024). Efektivitas Bimbingan Kelompok Melalui Teknik Modeling Untuk Meningkatkan Perencanaan Karir Siswa Di MAN 1 Baubau. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(3), 17810–17825. https://doi.org/10.31004/innovative.v4i3.12669

Fatimah, Y. N., Simamora, M. S., Maghfirah, S., Purba, F. M., & Dalimunthe, S. F. (2024). PERMASALAHAN LAYANAN BIMBINGAN KARIR DI SMA. Cendikia: Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 2(5), 161–180. https://jurnal.kolibi.org/index.php/cendikia/article/view/1399

Hakim, R., Firman, F., & Netrawati, N. (2023). Analisis Literatur Review: Penggunaan Teknik Modelling Menggunakan Pendekatan Cognitive Behavioral Therapy Untuk Konsentrasi Siswa Dalam Belajar. Al-Ittizaan: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 6(1), 21–25.

Hartanti, J. (2022). Bimbingan Kelompok (L. N. Riandika, Ed.). UD. DUTA SABLON. https://repository.unipasby.ac.id/id/eprint/3932/1/BIMBINGAN%20KELOMPOK%20Dr.%20JAHJU%20HARTANTI,%20M.%20Psi.%20.pdf

Iba, Z., & Wardhana, A. (2024). Wawancara, Kuesioner, dan Observasi (pp. 292–342).

Irmayanti, R. (2019). PERENCANAAN KARIER PADA PESERTA DIDIK SMP. QUANTA: Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling Dalam Pendidikan, 3(1). https://doi.org/DOI:10.22460/q.v2i1p21-30.642

Korohama, K. E. P., Wibowo, M. E., & Tadjri, I. (2017). Model Bimbingan Kelompok dengan Teknik Modeling untuk Meningkatkan Kematangan Karir Siswa. Jurnal Bimbingan Konseling, 6(1). https://doi.org/10.15294/jubk.v6i1.17439

Marom, A., Handayani, A., & Venty, V. (2022). Keefektifan Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Diskusi Kelompok Terhadap Perencanaan Karir Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Bangsri. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(5), 4091–4098. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i5.7257

Miyaningrum, M., & Noviandari, H. (2019). FEKTIFITAS BIMBINGAN KELOMPOK DENGAN TEKNIK MODELING UNTUK MENINGKATKAN KEPERCAYAAN DIRI SISWA. SOSIOEDUKASI : JURNAL ILMIAH ILMU PENDIDIKAN DAN SOSIAL, 7(1), 64–71. https://ejournal.unibabwi.ac.id/index.php/sosioedukasi/article/view/276

Mutiah, M., Zulaifi, R., Nuraeni, N., & Zainuddin, M. (2024). PENGARUH BIMBINGAN KELOMPOK MENGGUNAKAN TEKNIK MODELING TERHADAP PERENCANAAN KARIR SISWA KELAS XI DI SMKN 2 PRAYA TENGAH LOMBOK TENGAH TAHUN AJARAN 2023/2024. Jurnal Psiko-Konseling, 2(2), 87–93.

Novanti, A. Y., Rakhmawati, D., & Lestari, F. W. (2021). Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Modelling Terhadap Perencanaan Karir Siswa Kelas Xi Sma N 1 Moga. G-Couns: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 6(1), 63–68.

Pravita, D. F., & Amelasasih, P. (2024). Psikoedukasi sebagai pelatihan perencanaan karir siswa kelas IX. PSYCOMEDIA : Jurnal Psikologi, 4(1), 11–18. https://doi.org/10.35316/psycomedia.2024.v4i1.11-18

Pritangguh, M. M. (2017). PENINGKATAN KEMAMPUAN PERENCANAAN KARIER MELALUI LAYANAN BIMBINGAN KELOMPOK TEKNIK DISKUSI PADA SISWA KELAS VIII H DI SMP NEGERI 3 KEBUMEN. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:151405068

Putri, E. L., Firman, F., & Netrawati, N. (2024). Teknik Modeling dalam Pendidikan: Meningkatkan Pemahaman Potensi Diri Siswa untuk Karir Masa Depan Kajian Literatur. GUIDING WORLD (BIMBINGAN DAN KONSELING), 7(2), 49–55. https://jurnal.stkipbima.ac.id/index.php/GW/article/view/2150/1329

Rahmatyana, N., & Irmayanti, R. (2020). Teknik Modeling dalam Bimbingan Kelompok untuk Perencanaan Karier Siswa SMA. FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling Dalam Pendidikan), 3(2), 61–71.

Saputro, J. N., Nanda, W., Saputra, E., Malik, M. A., Pancasila, S., Junia, J., Saputro, N., Dahlan, A., Negeri, S., Mohammad, Y., & Malik, A. (2020). MENINGKATKAN PERENCANAAN KARIR MELALUI BIMBINGAN KELOMPOK DENGAN TEKNIK DISKUSI SOCRATES PADA SISWA KELAS XI DPIB SMK PANCASILA 2 JATISRONO. Artikel Mahasiswa, 446–455.

Sri Murni, & Lilis Astuti. (2022). UPAYA GURU BK MENINGKATKAN PERENCANAAN KARIR PESERTA DIDIK MELALUI BIMBINGAN KELOMPOK. JGCI: Journal of Guidance and Counseling Inspiration, 3(1), 22–36. https://jurnal.stkippgribl.ac.id/index.php/jgci/article/view/1084

Yusi Novanti, A., Rakhmawati, D., Wahyu Lestari, F., & Studi Bimbingan dan Konseling, P. (2021). LAYANAN BIMBINGAN KELOMPOK DENGAN TEKNIK MODELLING TERHADAP PERENCANAAN KARIR SISWA KELAS XI SMA N 1 MOGA. Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 6(1).

Zarina, & Husni, W. O. (2024). Efektivitas Bimbingan Kelompok Teknik Modeling Untuk Meningkatkan Perencanaan Karir Siswa Kelas X Di SMA Negeri 1 Kapontori. Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 3(01), 216–220.




DOI: https://doi.org/10.24176/jpp.v7i2.14124

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Jurnal Prakarsa Paedagogia

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Visitors of the Paedagogia Prakarsa Journal Status

Country of Origin of Visitors:

Flag Counter

Jurnal Prakarsa Paedagogia dari Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muria Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Dedicated to: