PENINGKATAN SIKAP PERCAYA DIRI SISWA MELALUI MODEL TEAMS GAMES TOURNAMENT (TGT) BERBANTUAN MEDIA KARTU KELAS IV SD 2 BAKALAN KRAPYAK
Abstract
This research aims to measure the improvement of students’ confidence and improvement of teacher’ teaching skills the fourth grade students at SD 2 Bakalan Krapyak.This classroom action research was carried out in two cycles.The result of this research shown there are significant improvement of Students'confidence in learning realmof attitude at the pre-cycle level was 46% as a not good category, after doing the research in the cycle I it changed into 69% as a good enough category and increased more in thecycle IIto be 84% as a good category. The management of Teams Games Tournament model learning also increased in cycle I 77% as a good category to 87% as a good category in cycle II. It proves that used of Teams Games Tournament model use cards media can improve attitude self confidence in fourth grade students theme 4 at SD 2 Bakalan Krapyak.
Teks Lengkap:
107-115Referensi
Aqib, Zainal. 2014. Model-Model, Media, danStrategiPembelajaranKontekstual (Inovatif). Bandung: YramaWidya.
Bakry, Noor Ms. 2010. PendidikanPancasila. Yogyakarta: PustakaPelajar
Daryanto. 2012. Media Pembelajaran. Bandung: Satu Nusa.
Desmita. 2012. PsikologiPerkembanganPesertaDidik. Bandung: PT RemajaRosdakarya.
Muhamad, Nurdin. 2016. PengaruhMetodeDiscovery LearninguntukMeningkatkanRepresentasiMatematisdanPercayaDiriSiswa. JurnalPendidikanUniversitasGarut, 9 (1), 9-22.
Mustaqim.dan Abdul Wahib. 2010. PsikologiPendidikan. Jakarta: RinekaCipta.
Pranoto, Hadi. 2016. UpayaMeningkatkanPercayaDiriSiswamelaluiLayananBimbinganKelompok di SMA Negeri 1 Sungkai Utara Lampung Utara.JurnalLenteraPendidikan LPMM UM METRO, 1 (1), 100-111.
Purwanto, Ngalim M. 2013. PsikologiPendidikan. Bandung: RemajaRosdakarya.
Rusiana, Yuli. 2014. Penggunaan Media Kokami pada Mata Pelajaran Ipa untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VA SDN Darungan 01 Kecamatan Tanggul Kabupaten Jember. Pancaran, 3 (4), 183-192.
Sadiman, Arief S, dkk. 2014. Media PendidikanPengertian, Pengembangan, danPemanfaatannya. Jakarta: Rajawali Pers.
Shoimin, Aris. 2014. 68 Model PembelajaranInovatifdalamKurikulum 2013. Yogyakarta: AR-Ruzz Media.
Slameto. 2010. BelajardanFaktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: RinekaCipta.
Sugiyono. 2015. MetodePenelitianPendidikan. Bandung: Alfabeta.
Sukmadinata, Nana Syaodih. 2013. MetodePenelitianPendidikan. Bandung: PT RemajaRosdakarya.
Syam, Asrullah. danAmri. 2017. PengaruhKepercayaanDiri(Self Confidence)BerbasisKaderisasi IMM terhadapPrestasiBelajarMahasiswa.JurnalBiotek, 5 (1), 87-12.
Taniredja, dkk. 2011. Model-Model PembelajaranInovatif. Bandung: Alfabeta.
Tarigan, Henry Guntur. 2015. Berbicarasebagai Salah SatuKeterampilanBerbahasa. Bandung: Angkasa.
Triwiyanto, Teguh. 2014. PengantarPendidikan. Jakarta: PT BumiAksara.DOI: https://doi.org/10.24176/jpp.v2i1.2942
Article Metrics
Refbacks
- Saat ini tidak ada refbacks.
Jurnal Prakarsa Paedagogia Status
Negara Asal Pengunjung:
Jurnal Prakarsa Paedagogia dari Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muria Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 International License.
Dedicated to: