SIKAP KERJA SAMA SISWA PADA PEMBELAJARAN SOSIAL MELALUI MODEL THINK PAIR SHARE (TPS)

Fina Lailatul khusna - [ https://orcid.org/0000-0002-6453-9588 ]
imaniar purbasari
Mohammad Kanzunnudin

Abstract


Study aims to describe and analyze how much the improvement in student collaborative abilities use Think Pair Share (TPS) model in my hero theme social learning 2019/2020. student look passive in learning and low levels of student cooperation that can be seen in the absence of activities to help and motivate each outher among group members, in addition it looks student who lack appreciation among individuals in the group. This class action research was counducted in fourth grade students with 18 research subjects. This class action research two cycles, each cycle consisting of two meetings. Each cycle consists of the stages of planning, implementation, observation, and reflection. The results showed an increase in learning. This can be seen from the fulfillment of the follow indicators of success, Cooperative attitude of students in learning action cycle I obtained an average percentage success of 61% the category (good) and an increase in the second cycle of 84% category (good).

 


Teks Lengkap:

118-124

Referensi


Aisyah, Aan, Nusantoro, Eko, Kusnarto, Kurniawan. 2014. “Meningkatkan Tanggung Jawab Belajar Melalui Penguasaan Konten”. Jurnal Unnes. 3. (3). 45.

Apriono, Djoko. 2011. “Meningkatkan Keterampilan Kerja Sama Siswa Dalam Belajar Melalui Pembelajaran Kolaboratif”. Jurnal Prospektuf. IX. (2).

Arifin, Zaenal. 2013. Evaluasi Pembelajaran Prinsip Teknik Prosedur. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Darmiyati, 2013. Implementasi Pendidikan Karakter Terintegrasi dalam Pembelajaran dan Pengembangan Kultur Sekolah. Yogyakarta: Multi Persindo.

Ikaningrum, Tanti, Reyulita dan Wardani, Niniek, Sulistya. 2019. “Upaya Peningkatan Sikap Toleransi Melalui PS-TGT Siswa Kelas IV SD N Sidorejo Lor 03 Semeter II Tahun Ajaran 2018/2019”. Jurnal Basicedu. 3. (1). 245.

Katon, Ivan, Cahyo. Riyadi dan Djaelani. 2016. “Penerapan Sikap Kerja Sama Siswa Melalui Penerapan Numbered Heads Together”. Jurnal Didaktika Dwija Indira. 4, (2).

Murtono. 2017. Merencanakan dan Mengelola Model-Model Pembelajaran Inovatif. Ponorogo: Wade Group.

Pratiwi. Ika, .Ari. 2015. “Pengembangan Model Kolaborasi Jigsaw Role Playying Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Bekerja Sama Siswa Kelas V SD Pada Pembelajaran IPS”.Jurnal Gusjigang. 1. (2).

Pratiwi, I. A, Sekar, D. A, Moh. Kanzunnudin., 2018. “Peningkatan Kemampuan Kerjasama Melalui Model Project Based Learning (PJBL) Berbantuan Metode Education Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial”. Jurnal Refleksi Edukatika. 179.

Purbasari, Imaniar, dan Ismaya, Erik Aditya, 2013. Konsep Dasar IPS. Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan.

Rahayu, Ratri. 2016. “Peningkatan Karakter Tanggung Jawab Siswa SD Melalui Penilaian Produk Pada Pembelajaran Mind Mapping”. Jurnal Konseling Gusjigang. 2. (1). 102.

Suprayogi, dkk. 2011. Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial. Semarang: Widya Rosda Karya.

Yulianti, Silvy Dwi, Santoso, Anang, Ery Tri Djatmika. 2016. Pendidikan Karakter Kerja Sama dalam Pembelajaran Siswa Sekolah Dasar Pada Kurikulum 2013. JTP2IPS. 1. (1). 36 – 37.

Zubaedi. 2011. Desain Pendidikan Karakter Konsepsi dan Aplikasinya dalam Lembaga Pendidikan. Jakarta: Kencana

Zuriah, Nurul. 2015. Pendidikan Moral & Budi Pekerti dalam Perspektif Perubahan Menggagas Platform Pendidikan Budi Pekerti Secara Konstektual dan Fantastik. Jakarta: Bumi Aksara.




DOI: https://doi.org/10.24176/jpp.v3i1.4636

Article Metrics

Abstract views : 407| 118-124 views : 347

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

real
time web analytics Jurnal Prakarsa Paedagogia Status

Negara Asal Pengunjung:

Flag Counter

Jurnal Prakarsa Paedagogia dari Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muria Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 International License.

Dedicated to: