PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING DALAM PENINGKATAN KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS SISWA KELAS IV SD

ayu anggraeni
Henry Suryo Bintoro
Jayanti Putri Purwaningrum

Abstract


The reasearch aim to measure improvement in the understanding concept mathematics abilities after using the Discovery Learning Model. The understanding concept mathematics abilities is one of the important goals in learning, providing an understanding that the material taught to students is not just memorization, but more than that with understanding students can better understand the concept of the subject matter itself. In this study, researchers will use the Discovery Learning model which is one of the learning models that requires students to find and find their knowledge in accordance with their own abilities, so that students' ability to understand concepts can be improved. The results of this research showed there is an increase in students' understanding of mathematical concepts.


Teks Lengkap:

82-88

Referensi


Lestari, K. E. dan Yudhanegara, M. R. 2015. Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT Refika Aditama.

Mawaddah, S., dan Maryanti, R. 2016. Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMP Dalam Pembelajaran Menggunakan Model Penemuan Terbimbing (Discovery Learning). Jurnal Pendidikan Matematika. 4 (1). 76-85.

Pujiati, Kanzunuddin, M., dan Wanabuliandari, S. 2018. Analisis Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas IV SD N 3 Gemulung Pada Materi Pecahan. Jurnal pendidikan Matematika. 1 (1). 37-41.

Purwanto. 2014. Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Sani, R. A. 2014. Pembelajaran Saintifik Untuk Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Bumi Aksara.

Shoimin, Aris. 2017. 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar Dan Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Jakarta : PRENADAMEDIA GROUP.

Yuliana, N. 2018. Penggunaan Model Pembelajaran Discovery Learning Dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal ilmiah pendidikan dan pembelajaran. 2 (1). 21-28.

Zulkarnain, I., dan Sari, N. A. 2014. Model Penemuan Terbimbing Dengan Teknik Mind Mapping Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Matematika. 2(3). 240-249.




DOI: https://doi.org/10.24176/jpp.v3i1.4646

Article Metrics

Abstract views : 731| 82-88 views : 2720

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

real
time web analytics Jurnal Prakarsa Paedagogia Status

Negara Asal Pengunjung:

Flag Counter

Jurnal Prakarsa Paedagogia dari Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muria Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 International License.

Dedicated to: