Faktor – Faktor Pembentuk Karakter Disiplin dan Tanggung Jawab Dalam Ekstrakurikuler Pramuka

Retno Wulan Ningrum
Erik Aditia Ismaya
Nur Fajrie

Abstract


This study aims to analyze the process of: 1) Formation of discipline character applied by the school in scout extracurricular activities. 2) Factors forming discipline and responsibility in scout extracurricular activities. This study used descriptive qualitative method. Data collection techniques used in this study are observation, in-depth interviews, photography and recording. Subjects studied were elementary school students of Muslimulan NU Kudus V grade in 2019/2020 school year who participated in scout extracurricular activities. The type of research used is descriptive qualitative. Data analysis techniques using data reduction, data presentation and drawing conclusions. The results of the study note that the process of forming the character of the discipline and responsibilities of students in scouting activities is by the existence of various forms of activities that are interesting, challenging and fun. Like games, rigging, semaphores, morse, outbound, etc. Factors that shape the character of discipline and responsibility are divided into two factors. The first is internal factors; from oneself, the second external factor; from the school, family and community environment. Discipline and responsibility are two things that are mutually sustainable, so discipline can shape responsibilities and responsibilities can foster discipline.  

Keywords


Character Building, Discipline, Responsible, Boy Scout Extracurricular

Teks Lengkap:

105-117

Referensi


Ajirna. Yusuf, Nasir dan Hasan, Hasmiana. 2018. Upaya Pembentukan Karakter Siswa Melalui Kegiatan Pramuka Di SD Negeri 20 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3 (3), 46-52.

Andrian. 2017. Upaya Pembinaan Fisik dan Mental (PFM) Dalam Membangun Kedisiplinan Siswa di SMK PGRI 3 Cimahi. Untirta Civic Education Journal, 2 (1), 132-155.

Al Azizi, Qoyimatul Uyun. 2018. Kegiatan Ekstrakurikuler Kepramukaan Terhadap Pendidikan Karakter Kedisiplinan. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 12 (2), 41-43.

Arfiah, Sri dan Prasetya, Agus. 2017. Pembelajaran Kepramukaan dalam Penguatan Karakter Kemandirian dan Tanggung Jawab dalam Upaya Mempersiapkan Mahasiswa PPKn sebagai Pembina Ekstrakurikuler di Sekolah. University Research Colloquium, 168.

Dhahirah, Syahrina. Elly, Rosma dan Awaluddin. 2017. Pengaruh Kegiatan Ekstrakurikuler Pramuka Dalam Kurikulum 2013 Terhadap Kedisiplinan Siswa Kelas V di SD Negeri 10 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2 (2), 92-102.

Djamari. 2016. Penanaman Sikap Gotong Royong Dalam Kegiatan Ekstrakurikuler Pramuka di SDN 3 Kronggen Grobogan. Tesis. Surakarta: Program Pasca Sarjana Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Evayanti, Dewi. 2018. Pendidikan Karakter Disiplin Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler Kepramukaan di SDN Gendongkuning. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 33 (7), 302-303.

Jannah, Miftahul. Awaluddin, dan Nurmasyitoh. T.t. Peran Ekstrakurikuler Pramuka Dalam Membentuk Karakter Siswa Kelas V Di SD Negeri 54 Banda Aceh.

Juwantara, Ridho Agung. 2019. Efektivitas Ekstrakurikuler Pramuka Dalam Menanamkan Karakter Jujur Disiplin dan Tanggung Jawab Pada Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Premier Educandum. Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 9 (2), 160-171.

Krisnawanti, Apriliana. 2016. Kerjasama Guru Dengan Orang Tua Membentuk Karakter Disiplin Siswa Kelas V SD Negeri Gembongan. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 18 (5), 725.

Kristi, Cenya dan Suprayitno. 2020. Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler Pramuka di UPT SD Negeri 18 Gresik. JPGSD, 8 (3), 569-580.

Larasati, Eki Dwi. 2017. Pendidikan Karakter Mandiri Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler Pramuka di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5 (6), 387.

Mislia, Mahmud dan Manda. 2016. The Implementation of Character Education throught Scout Activities. International Education Studies, 9 (6), 130-138.

Sugiyono. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Suryani, Puput. Amsia, Tontowi dan M, Syaiful. 2017. Pengaruh Kegiatan Pramuka Terhadap Kedisiplinan Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Terusan Nunyai. Jurnal, 1-12.

Tu’u, Tulus. 2008. Peran Disiplin Pada Perilaku dan Prestasi Siswa. Jakarta : Pt. Grasindo.

Wadu, Samawati dan Ladamay. 2020. Penerapan Nilai Kerja Keras dan Tanggung Jawab dalam Ekstrakurikuler Pramuka di Sekolah Dasar. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 4 (1), 100-106.

Wasono, Muhammad Putro Joko. 2019. Penungkatan Disiplin Berseragam Siswa Melalui Bimbingan Kelompok. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 2 (1), 54-66.

Woro, Sri dan Marzuki. 2016. Peran Kegiatan Ekstrakurikuler Pramuka Dalam Pembentukan Karakter Tanggung Jawab Peserta Didik di SMP Negeri 2 Windusari Magelang. Jurnal Pendidikan Karakter, 6 (1), 59-73.




DOI: https://doi.org/10.24176/jpp.v3i1.5105

Article Metrics

Abstract views : 5786| 105-117 views : 10663

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

real
time web analytics Jurnal Prakarsa Paedagogia Status

Negara Asal Pengunjung:

Flag Counter

Jurnal Prakarsa Paedagogia dari Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muria Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 International License.

Dedicated to: