Apakah Model Pembelajaran Problem Solving Berbantuan Media Magic Spin Board Mampu Meningkatkan Literasi Sains?

Ernida Ainun Nikmah - [ https://orcid.org/0000-0001-6322-9935 ]
Siti Masfuah
Sri Utaminingsih

Abstract


Scientific literacy is one of the high-level abilities that is important for students, however, based on the results of PISA, Indonesia is in the top 10 of the bottom 10 out of 72 countries. The research aims to describe the application of problem solving models to improve scientific literacy with the help of magic spin board media. Research subjects IV SD 2 Rejosari with 20 students. The research method is Classroom Action Research and conducted in two cycles and two cycles were conducted in two meetings. This research finds improvement of the literacies, in the first cycle, the average percentage is 67.5%, good. It improves on second cycle into 79.12%, good category. good.. It can be concluded that the use of problem solving models assisted by magic spin board media can improve the scientific literacy of fourth grade students of SD 2 Rejosari


Keywords


Literasi sains; Problem solving; Magic spin board

Teks Lengkap:

600-608

Referensi


Abidin, Y., & Mulyati, T. (2017). Pembelajaran Literasi: Strategi Meningkatkan Kemampuan LIterasi Matematika, Sains, Mambaca, dan Menulis. Bumi Aksara. Ardianto, D., & Rubini, B. (2016). Literasi Sains dan Aktivitas Siswa pada Pembelajaran IPA Terpadu Tipe Shared. Unnes Science Education Journal, 5(2), 1253¯ 1260. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.15294/usej.v3i2.3349 Dananjaya, U. (2013). Media Pembelajaran Aktif. Nuansa Cendekia. Eviani, Utami, S., & Sabri, T. (2014). Pengaruh model pembelajaran berbasis masalah terhadap kemampuan literasi sains ipa kelas v sd. Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 3(1), 1–13. https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/5862/6721 Farmawati, Kade, A., & Djirimu, M. (2016). Meningkatkan Hasil Belajar IPA Materi Gerak Benda dan Energi Dengan Menggunakan Metode eksperimen Pada Siswa Kelas III SDN 21 Ampana. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 4(4), 211–217. Gherardini, M. (2016). Pengaruh Metode Pembelajaran Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Terhadap Kemampuan Literasi Sains. Jurnal Pendidikan Dasar, 7(2), 253–264. Hamdayana, J. (2016). Metodologi Pengajaran. Bumi Aksara. Hopskin, D. (2011). Panduan Guru: Penelitian Tindakan Kelas. Terjemahan Achmad Fawaid. Publisher. Muzanni, A., & Muhyadi, M. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Problem Solving Mata Pelajaran Ipa Terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa Sd. Jurnal Prima Edukasia, 4(1), 1. https://doi.org/10.21831/jpe.v4i1.7746 Nisa, A., Sudarmin, & Samini. (2015). Efektivitas Penggunaan Modul Terintegrasi Etnosains Dalam Pembelajaran Berbasis Masalah Untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa. Unnes Science Education Journal, 4(3), 1049–1056. https://doi.org/10.15294/usej.v4i3.8860 Nusantara, D. B., & Irawan, A. H. (2012). Perancangan Boardgame sebagai Media Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam untuk Anak SD Kelas 1. Jurnal Sains Dan Seni ITS, 1(1)(1), 1–6. https://doi.org/10.12962/j23373520.v1i1.503 OECD. (2015). PISA 2015 Result. OECD. https://www.oecd.org/pisa/pisa-2015-%0Aresults-in-focus.pdf OECD. (2016). PISA 2015 Assessment and analytical framework: Science, Reading, Mathematic and Financial Literacy. In PISA. OECD Publisher. https://doi.org/10.1787/9789264255425 Rusman. (2012). Model-Model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru (Kedua). Rajawali Pers. Saksono, J. L., Ardianto, D. T., & Erandaru. (2013). Perancangan Board Game Untuk Meningkatkan Kreativitas Menulis dan Menggambar Anak-Anak. Jurnal DKV Adiwarna, 1(2). http://publication.petra.ac.id/index.php/dkv/article/view/625 Sardiman. (2014). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Rajawali Pers. Utami, D., Suciati, & Prayitno, B. A. (2015). Penerapan Integrasi Model Problem Solving Dan Stad ( PROSTAD ) Berbasis Potensi Lokal Pada Materi Manusia Dan Lingkungan Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Sains Siswa Kelas X2 Sman 1 Cepogo. Bio-Pedagogi, 4(1), 19–24. Wulandari, N., & Sholihin, H. (2016). Analisis Kemampuan Literasi Sains Pada Aspek Pengetahuan Dan Kompetensi Sains Siswa Smp Pada Materi Kalor. Edusains, 8(1), 66–73. https://doi.org/10.15408/es.v8i1.1762




DOI: https://doi.org/10.24176/jpp.v6i1.5943

Article Metrics

Abstract views : 27| 600-608 views : 35

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

real
time web analytics Jurnal Prakarsa Paedagogia Status

Negara Asal Pengunjung:

Flag Counter

Jurnal Prakarsa Paedagogia dari Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muria Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 International License.

Dedicated to: