Pengembangan E-modul dengan Aplikasi Flip PDF Professional Materi Bilangan Bulat pada Siswa Kelas 6 Sekolah Dasar

Gones Belia
Sri Utaminingsih
Gunawan Setiadi
Eko Darmanto

Abstract


This study aims to test the feasibility and effectiveness of the e-module with the professional flip pdf application for integer material in 6th grade elementary school students. This research is a type of research and development with nonrandomized experimental methods subject pre-test post-test control group design. The results of the feasibility test based on material expert validation obtained a score of 76, the percentage was 84.44%, the category was very good. Assessment of media experts, obtained a score of 110, the percentage of 81.48%, very good category. The effectiveness test of the independent t-test results obtained a significance score of 0.00 < 0.05. The t-count score shows a value greater than the t-table, which is 5.163>2.0166. The N-gain test obtained a score of 57.28 in the quite effective category. From the research data, it can be concluded that the developed e-module is declared feasible and effective for use in learning.


Keywords


e-modul, integer, flip pdf professional

Teks Lengkap:

431-441

Referensi


Agustin, R. D., & Pratama, S. (2020). E-modul dengan Pendekatan Saintifik Menggunakan Flip PDF Profesional pada Materi Persegi dan Persegi Panjang. Prosiding Seminar Nasional IKIP Budi Utomo, 1, 472–478. https://doi.org/https://doi.org/10.33503/prosiding.v1i01.933

Anugraheni, I. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa Dalam Menyelesaikan Permasalahan Bilangan Bulat Berbasis Media Realistik. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 9(3), 276–283. https://doi.org/10.24246/j.js.2019.v9.i3.p276-283

Elvadiningsih, S., & Jazwinarti, J. (2021). PROFESIONAL UNTUK MATERI BANGUN RUANG SISI DATAR PADA. Jurnal Edukasi Dan Penelitian Matematika, 10(4), 222–227. http://ejournal.unp.ac.id/students/index.php/pmat/article/view/12803

Febrianti, F. A. (2021). Pengembangan Digital Book Berbasis Flip PDF Professional untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Sains Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 4(2), 102–115. http://dx.doi.org/10.33603/.v4i2.5354,

Ghaliyah, S., Bakri, F., & Siswoyo. (2015). Pengembangan Modul Elektronik Berbasis Model Laerning Cycle 7E pada Pokok Bahasan Fluida Dinamik untuk Siswa SMA Kelas XI. Prosiding Seminar Nasional Fisika (E-Journal) SNF2015, IV(May 2018), 149–154. http://snf-unj.ac.id/kumpulan-prosiding/snf2015/

Harefa, A. R., & Zebua, A. J. (2021). Pengembangan E-modul Menggunakan 3D Pageflip Professional pada materi polusi di kelas X SMK. Jurnal Pendidikan Biologi IKIP Gunungsitoli, 1(2), 66–77.

Khairinal, K., Suratno, S., & Aftiani, R. Y. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran E-Book Berbasis Flip Pdf Professional Untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Dan Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi Siswa Kelas X Iis 1 Sma Negeri 2 Kota Sungai Penuh. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(1), 458–470. https://doi.org/http://doi.org/10.38035/jmpis.v2il

Kustijono, R., & Watin, E. (2017). Efektivitas Penggunaan E-book dengan Flip PDF Professional untuk Melatihkan Keterampilan Proses Sains. Seminar Nasinal Fisika (SNF) FMIPA UNESA, 1(1), 124–129. https://fisika.fmipa.unesa.ac.id/proceedings/index.php/snf/article/view/25

M, F. M., Herlina, S., Suripah, S., & Dahlia, A. (2022). Pengembangan Bahan Ajar E-Modul Matematika Berbantuan Flip Pdf Professional pada Materi Peluang Kelas VIII SMP. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 6(1), 43–60. https://doi.org/10.35706/sjme.v6i1.5712

Mandasari, N., & Rosalina, E. (2021). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Operasi Bilangan Bulat di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 1139–1148. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i3.831 ISSN

Marizal, Y., Asri, Y., Bahasa, P., & Padang, U. N. (2022). Pengembangan Modul Elektronik Berbantuan Aplikasi Flipping Book PDF Professional Pembelajaran Menulis Teks Eksplanasi A . Pendahuluan berbagi pengetahuan antara guru dan siswa yang saling berinteraksi di kelas . Kegiatan pembelajaran berjalan dengan baik. Diglosia, 5(1), 135–152. https://doi.org/https://doi.org/10.30872/diglosia.v5i1.343

Maryam, M., Masykur, R., & Andriani, S. (2019). Pengembangan e-modul matematika berbasis Open Ended pada materi sistem persamaan linear dua variabel kelas VIII. AKSIOMA : Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 10(1), 1–12. https://doi.org/10.26877/aks.v10i1.3059

Mulyadi, D., Wahyuni, S., & Handayani, R. (2016). Pengembangan Media Flash Flipbook Untuk Meningkatkan Keterampilan Berfikir Kreatif Siswa Dalam Pembelajaran Ipa Di Smp. Jurnal Pembelajaran Fisika, 4(4), 296-301–301.

Parmin, & Peniati, E. (2012). Pengembangan modul mata kuliah strategi belajar mengajar ipa berbasis hasil penelitian pembelajaran. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 1(1), 8–15. https://doi.org/10.15294/jpii.v1i1.2006

Rahman, S. A., Soebrantas, J. H. R., Km, N., Baru, S., & Pekanbaru, P. (2022). The Development of Mathematics E-Module By Using Flip PDF Profesional Software On Algebraic Form Material . Annual International Conference on Islamic Education for Student (ACOIES 2022), Aicoies, 460–469.

Ramadanti, F., Mutaqin, A., & Hendrayana, A. (2021). Pengembangan E-Modul Matematika Berbasis PBL (Problem Based Learning) pada Materi Penyajian Data untuk Siswa SMP. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 2733–2745. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i3.759

Rochsun, & Agustin, R. D. (2020). The development of e-module mathematics based on contextual problems. European Journal of Education Studies, 7(10), 400–412. https://doi.org/10.46827/ejes.v7i10.3317

Sidik, G. S., & Wakih, A. A. (2019). Kesulitan Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar Pada Operasi Hitung Bilangan Bulat. Naturalistic: Jurnal Kajian Penelitian Dan Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1), 461–470.

Sriwahyuni, I., Risdianto, E., & Johan, H. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Elektronik Menggunakan Flip Pdf Professional Pada Materi Alat-Alat Optik Di Sma. Jurnal Kumparan Fisika, 2(3), 145–152. https://doi.org/10.33369/jkf.2.3.145-152

Sugihartini, N., & Yudiana, K. (2018). Addie Sebagai Model Pengembangan Media Instruksional Edukatif (Mie) Mata Kuliah Kurikulum Dan Pengajaran. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 15(2), 277–286. https://doi.org/10.23887/jptk-undiksha.v15i2.14892

Sugiyono, S. (2009). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung. Alfabeta.

Suyanti, S., Rohana, R., & Fakhrudin, A. (2021). Development of Indonesia Realistic Mathematics Education-Based Digital Module on Mathematic in Elementary School. Jurnal Ilmiah PGMI, 7(2), 51–59. https://doi.org/https://doi.org/10.19109/jip.v7i2.10557

Triwahyuningtyas, D., Meganingrum, W., Yasa, A. D., & Sesanti, N. R. (2022). The Geometry E-module Based on Numerical Literacy for the Fifth Grade of Elementary School. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 9(1), 106–118. https://doi.org/http://dx.doi.org/ 10.24235/al.ibtida.snj.v9i1.9351

Utami, T. R., & Lena, M. S. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Pembelajaran Tematik Terpadu Berbasis Flip PDF Professional di Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 9004–9009.

Yunus, Y., & Fransisca, M. (2020). Analisis kebutuhan media pembelajaran berbasis Android pada mata pelajaran kewirausahaan. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 7(2), 118–127. https://doi.org/https://doi.org/10.21831/jitp.v7i1.32424

Zakiyah, H., & Purnomo, D. (2019). Pengembangan E-Modul dengan Pendekatan Kontekstual pada Materi Bilangan Bulat SMP Kelas VII. Imajiner: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Manusia, 1(9), 287–293. journal.upgris.ac.id/index.php/imajiner




DOI: https://doi.org/10.24176/jpp.v5i2.8757

Article Metrics

Abstract views : 336| 431-441 views : 145

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

real
time web analytics Jurnal Prakarsa Paedagogia Status

Negara Asal Pengunjung:

Flag Counter

Jurnal Prakarsa Paedagogia dari Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muria Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 International License.

Dedicated to: