Pengembangan Media Puzzle Untuk Menulis Karangan Narasi Pada Siswa Sekolah Dasar

Ali Sobirin
Slamet Utomo
Gunawan Setiadi

Abstract


Problems in writing narrative essays include the use of inappropriate learning media so that students' understanding is low, it is necessary to develop learning media to write essays in the form of puzzles. The purpose of this study was to develop puzzle media in Indonesian language learning materials for writing narrative essays in Grade III elementary school. This type of research is Research and Development (R&D) with the research subjects being teachers and third grade students of elementary schools in the Hasanudin Group, Kebonagung District.. The results of the research are 1) the development of puzzle media is needed based on a needs analysis of learning media in Indonesian language lessons for writing narrative essays. The development of puzzle media was chosen because it is easy to make and practical in its use. By using picture puzzle series students are challenged to compose pictures and to think creatively in completing essays 2) The quality of puzzle media development is very valid, feasible and effective to use to improve narrative essay writing skills. in the third grade of elementary school

Keywords


Puzzle, menulis, karangan narasi

Teks Lengkap:

442-450

Referensi


Arsyad, Azhar. (2013). Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Garafindo Persada

Borg, W.R & Gall, M.D (1983). Eucation research: an introduction.4th Edition. New York: Longman Inc

Choirunnisa, I. (2016). Pengembangan Media Kubus Sususn Puzzle Seri (BUSUPARI) pada Ketrampilan Menulis Karangan Deskripsi Kelas 3 di Sekolah Dasar (Doctoral dissertation, University of Muhammadiyah Malang)

Dalman. (2012). Menulis Karya Ilmiah. Jakarta: PT Raja GrafindoPersada

Dalman, H. ( 2016). Keterampilan Menulis. Jakarta: Rajawali Pers

Darmawan, L. A., Reffiane, F., & Baedowi, S. (2019). Pengembangan media puzzle susun kotak pada tema ekosistem. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 3(1), 14-17..

Darwis, Riadi. (2013). Karakterisasi para siswa sekolah dasar islam terpadu melalui tulisan tangan. Bandung: STP Bandung

Devi, N. M. I. A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Puzzle Angka untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Lambang Bilangan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 3(3), 416-426

Febyanita, I., & Wardhani, D. A. P. (2020). Pengembangan Media Puzzle Materi Siklus Air Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(6), 1205-1210

Fuad, Z. And Helminsyah (2018) „Language Experience Approach Sebuah Pendekatan Dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Siswa Sekolah Dasar‟, Jurnal Tunas Bangsa, 5(2), Pp. 164–174

Futihat, S., Wibowo, E. W., & Mastoah, I. (2020). Pengembangan Media Puzzle Huruf Untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa dalam rangka Membaca Permulaan. Ibtida’i: Jurnal Kependidikan Dasar, 7(02), 135-148.

Haryono. 2013. Pembalajaran IPA Yang Menarik Dan Mengasyikan. KEPEL Press. Purworejo.

Husna, N., Sari, S. A., & Halim, A. (2017). Pengembangan media puzzle materi pencemaran lingkungan di SMP Negeri 4 Banda Aceh. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 5(1), 66-71.

Khomsoh, R. And Gregorius, J. (2017) „Penggunaan Media Puzzle Suku Kta Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ips Siswa‟, Pp. 1–11

Nevyanti, R. U. And Respati, R. (2018) „Media Puzzle Suku Kata Dalam Pembelajaran Membaca Menulis Permulaan (Mmp) Di Kelas I Sekolah Dasar‟, Pedadidaktika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(2), Pp. 189–198

Nurjamal, Daeng & Warta, Sumirat. (2014). Penuntun Perkuliahan Bahasa Indonesia. Bandung: Alfabeta

Rahayuningsih, R. (2018). Upaya Meningkatkan Kompetensi Menulis Kembali Dongeng melalui Puzzle Alur Cerita Berbasis Film Dongeng. Transformatika: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 2(2), 186-199.

Rishantie, S. A. (2018) „Peningkatan Keterampilan Membaca Awal Melaui Metode Bermain Dengan Media Puzzle Kata PadaKelompok B Paud Istiqomah Selupu Rejang‟, Journal Of Chemical Information And Modeling, 53(9), Pp. 1689–1699. Doi: 10.1017/Cbo9781107415324.004

Rojaki (2016) „Upaya Meningkatkan Kemampuan Menulis Puisi Melalui Model Pembelajaran Sinektik Siswa Kelas X 3 Sma Negeri 2 Sekayu Musi Banyuasin, Sumatera Selatan‟, Jurnal Ilmiah Guru Caraka Olah Pikir Edukatif, 16(2).

Rosati, M. (2016). Pengembangan Media Puzzle Gambar Seri untuk Keterampilan Menulis Karangan Sederhana Bahasa Jerman Siswa Kelas XII SMA. Laterne, 5(1)

Sismulyasih Sb, N. S. S. (2017) „Peningkatan Keterampilan Menulis Manuskrip Jurnal Ilmiah Menggunakan Strategi Synergetic Teaching Pada Mahasiswa Pgsd Unnes‟, Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(1), P. 64. Doi: 10.33578/Jpfkip.V4i1.2724

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta

Sugiyono. (2016). Metode penelitian & Pengembangan Research and Development. Bandung: Alfabeta

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Pendidikan Pendekaran Kuantitatif, Kualikatif dan R&D. Bandung : Alfabeta

Wangid, M. N. (2018). "Peningkatan Keterampilan Menulis Menggunakan Pendekatan Proses Dengan Media Gambar Di Sdn 3 Sakra", Jurnal Prima Edukasia, 2(1), P. 1. Doi: 10.21831/Jpe.V2i1.2640




DOI: https://doi.org/10.24176/jpp.v5i2.8790

Article Metrics

Abstract views : 69| 442-450 views : 113

Refbacks



Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

real
time web analytics Jurnal Prakarsa Paedagogia Status

Negara Asal Pengunjung:

Flag Counter

Jurnal Prakarsa Paedagogia dari Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muria Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 International License.

Dedicated to: