Meningkatkan Kesiapan Dalam Mengimplementasikan Kurikulum Merdeka Melalui In House Trainning (IHT) Bagi Guru SMA Di Kabupaten Grobogan
Abstract
In House Training is aimed to increase the readiness in implementing Kurikulum Merdeka for high school teachers in Grobogan regency in academic year of 2022/2023. Kurikulum Merdeka in academic year of 2022/2023 for high school teachers in Grobogan regency runs well. The result of coordination among the writer, the principals, the curriculum team in three samples of construction schools: SMA Negeri 1 Purwodadi, SMA Negeri 1 Gabus, and SMA Kristen Purwodadi also the principal of SMA Negeri 1 Pulokulon as a task executor and collaborator in this school action research agreed that In House Training should be done as an effort to increase the readiness in implementing Kurikulum Merdeka in academic year of 2022/2023 for high school teachers in Groban regency. The result of School Action Research done by the writer is high school teachers in Grobogan regency are more ready and confident in implementing Kurikulum Merdeka in the beginning of academic year of 2022/2023 through In House Training given. In conclusion, through In House Training, there is a significant change in the increasing of Grobogan regency high school teachers’ readiness in implementing Kurikulum Merdeka. It is shown from the result of questionnaire given at the beginning of academic year 202/2023. The category changed from “not ready” or less than 25 percent to “ready” or 51-57 percent. As a result, it could be said that at the beginning of academic year 2022/2023, the high school teachers in Grobogan regency were ready and confident in implementing Kurikulum Merdeka.
Keywords
Teks Lengkap:
481-489Referensi
Agus Wibowo dan Hamrin (2012). Menjadi Guru Berkarakter. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2012
Siti Akbari (2015). Upaya Meningkatan Kinerja Melalui Supervisi Individual Terhadap Kepala Sekolah Dasar Binaan Kecamatan Dusun Tengah Kabupaten Barito Timur. Laporan Penelitian (Tidak Diterbitkan) https://kbbi.web.id/kesiapan diakses pada tanggal 11 Oktober 2022 jam 07.30 wib.
Peraturan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, Dan Teknologi Republik Indonesia Nomor 5 Tahun 2022 Tentang Standar Kompetensi Lulusan Pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, Dan Jenjang Pendidikan Menengah
Peraturan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, Dan Teknologi Republik Indonesia Nomor 7 Tahun 2022 Tentang Standar Isi Pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, Dan Jenjang Pendidikan Menengah
Peraturan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, Dan Teknologi Republik Indonesia Nomor 16 Tahun 2022 Tentang Standar Proses Pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, Dan Jenjang Pendidikan Menengah
Peraturan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, Dan Teknologi Republik Indonesia Nomor 21 Tahun 2022 Tentang Standar Penilaian Pendidikan Pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, Dan Jenjang Menengah
Suhardjono. (2008). Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Kegiatan Pengembangan Profesi Guru. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Suharsimi Arikunto. (2008). Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research-Car). Jakarta: PT Bumi Aksara.
Sukmadinata, Nana Syaodih. (2007). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Supardi. (2008). Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research) Beserta Sistematika Proposal dan Laporannya. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Surat Edaran Nomor : 443.2/0368509014 Tentang Penerapan Kurikulum Dalam Rangka Pemulihan Pembelajaran Pada Satuan Pendidikan, SMK, Dan SLB Provinsi Jawa Tengah
Sutopo, H.B. (1996). Metodologi Penelitian Kualitatif; Metodologi Penelitian untuk Ilmu-Ilmu Sosial dan Budaya. Surakarta: UNS.
Tim Pengembang SMAN 1 Tenjo dalam penelitiannya berjudul: “Upaya Peningkatan Kompetensi Guru Dalam Menyusun Silabus Dan RPP Melalui Supervisi Akademik Yang Berkelanjutan Di SMAN 1 Tenjo Kab. Bogor” Tahun 2010
DOI: https://doi.org/10.24176/jpp.v5i2.9614
Article Metrics
Refbacks
- Saat ini tidak ada refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Prakarsa Paedagogia Status
Negara Asal Pengunjung:
Jurnal Prakarsa Paedagogia dari Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muria Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 International License.
Dedicated to: