Hubungan Antara Self Efficacy Dengan Prokrastinasi Akademik Siswa

Wahid Nurshodiq
Umbu Tagela
Yustinus Windrawanto

Abstract


This study aims to determine the significance of the relationship between Self-Efficacy and Academic Procrastination in Class XII Students of SMK Nusa Persada, Semarang Regency. This type of research is a correlational study that aims to determine whether there is a relationship or not there is a relationship between two or more variables. The population in this study was 41 students of Class XII at Nusa Persada Vocational School, Semarang Regency. The sampling technique in this study is total sampling. Data of this research were analyzed by using Kendall's Tau-b correlation analysis. based on the results of data analysis, the correlation coefficient value was -0.463 with a significance value of 0.001. These results indicate that there is a negative and significant relationship between self-efficacy and academic procrastination in class XII students at Nusa Persada Vocational School, Semarang Regency.

Keywords


Hubungan;Self Efficacy;Prokrastinasi Akademik

Teks Lengkap:

786-792

Referensi


Anggraeni, D.C. (2014). Hubungan Antara Motivasi Berprestasi dengan Prokrastinasi Akademik Pada Siswa Kelas XI di SMA Muhammadiyah 2 Yogyakarta. Jurnal Universitas Negeri Yogyakarta.

Ardiansyah, M. I., Nursalim, M., & Sartinah, E. P. (2022). Model Perilaku Prokrastinasi Akademik Siswa SMK. Jurnal Penelitian Bimbingan dan Konseling, 7(2).

Arikunto, S. 2014. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik (Edisi Revisi VI). Jakarta: PT Rineka Cipta.

Bavaria, N.R. (2018). Hubungan antara kesadaran diri dengan prokrastinasi akademik mahasiswa. (Skripsi, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim). Diakses dari http://repository.uin-suska.ac.id/13848/

Duval, T. S., & Silvia, P. (2002). Self-awareness, probability of improvement, and the self-serving bias. Journal of Personality and Social Psychology, 82 (1).

Erdianto, A.A, & Dewi, D.K. (2020). Hubungan antara efikasi diri dengan prokrastinasi akademik pada siswa kelas xi di sma x. Penelitian Psikologi., Vol 8 (No. 8), 32 – 43

Fauziah, H.H. (2015). Fakor-faktor yang mempengaruhi prokrastinasi akademik pada mahasiswa fakultas psikologi uin sunan gunung djati bandung. Psympathic: Jurnal Ilmiah Psikologi, 2(2), 123-132.

Ghufron, N.M. & Risnawita, R. (2014). Teori-teori Psikologi. Yogyakarta: ArRuzz Media

Hutajulu, E. (2017). Hubungan antara Konformitas Negatif Teman Sebaya dengan Prokrastinasi Akademik Siswa SMK Diponegoro Salatiga. (Skripsi, Universitas Kristen Satya Wacana). Diakses dari https://repository.uksw.edu/handle/123456789/14367

Iskandar, D.A, & Pambudhi, Y.A. (2020). Hubungan antara Efikasi Diri dengan Prokrastinasi Akademik pada Siswa Kelas XI SMAN 1 Tongauna. Jurnal Sublimapsi. Vol. 1 (No 1)

Larasati, A. R., & Sugiasih, I. (2021). Hubungan antara kesadaran diri dan efikasi diri dengan prokrastinasi akademik pada mahasiswa angkatan 2016 Universitas Islam Sultan Agung Semarang. Prosiding Konstelasi Ilmiah Mahasiswa Unissula (KIMU) Klaster Humanoira.

Liyana, N. (2013). Hubungan antara Self-Efficacy dengan Kecemasan Menghadapi Ujian Nasional Siswa Kelas IX SMP Negeri 1 Sumowono. (Skripsi, Universitas Kristen Satya Wacana). Diakses dari https://repository.uksw.edu/handle/123456789/7390

Nurjan, S. (2020). Analisis teoritik prokrastinasi akademik mahasiswa. Muaddib: Studi Kependidikan dan Keislaman, 1(1), 61-83.

Nuruddin, I. (2014). Hubungan Antara Self-Efficacy Dengan Perilaku Prokrastinasi Akademik pada Siswa MA Al-Hidayah Wajak Malang. Jurnal Fakultas Psikologi UIN Maliki Malang, 1.

Saraswati, P. (2017). Strategi Self Regulated Learning Dan Prokrastinasi Akademik Terhadap Prestasi Akademik. INTUISI Jurnal Psikologi Ilmiah, Vol 9 (3)

Setiyawan, A., & Ismara, I. K. (2013). Hubungan Self Management dan Self Competence Dengan Perilaku Prokrastinasi Akademik Siswa Kelas XI Jurusan Teknik Instalasi Tenaga Listrik SMK Negeri 2 Yogyakarta. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689-1699.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: CV. Alfabeta.

Ursia, N. R., Siaputra, I. B., & Sutanto, N. (2013). Academic procrastination and self-control in thesis writing students of faculty of psychology, Universitas Surabaya. Makara Human Behavior Studies in Asia, 17(1), 1-18.

Wati, G. (2020). Hubungan Kesadaran Diri dengan Prokrastinasi Akademik pada Siswa Kelas XI DI SMA Negeri 02 Palembang. (Skripsi, Universitas Sriwijaya). Diakses dari https://repository.unsri.ac.id/30115/

Widyanto, E .(2006). Hubungan antara Self-Efficacy dengan Efektivitas Komunikasi pada Receptionist Hotel. (Skripsi, Fakultas Psikologi Universitas Muhammadiyah Malang). Diakses dari https://eprints.umm.ac.id/11200/

Wulansari, I. N., & Umbu, T. (2022). Hubungan kepercayaan diri dengan motivasi belajar siswa kelas X SMA kristen satya wacana salatiga. Genta Mulia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 10(2).

Zusya, A. R., & Akmal, S. Z. (2016). Hubungan self efficacy akademik dengan prokrastinasi akademik pada mahasiswa yang sedang menyelesaikan skripsi. Psympathic: Jurnal Ilmiah Psikologi, 3(2), 191-200.




DOI: https://doi.org/10.24176/jpp.v6i2.9739

Article Metrics

Abstract views : 139| 786-792 views : 97

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

real
time web analytics Jurnal Prakarsa Paedagogia Status

Negara Asal Pengunjung:

Flag Counter

Jurnal Prakarsa Paedagogia dari Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muria Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 International License.

Dedicated to: