MENELAAH PENERAPAN PEMBELAJARAN SOSIAL EMOSIONAL DAN PERWUJUDANNYA DALAM PENDIDIKAN YANG BERPIHAK PADA PESERTA DIDIK

Mahadi Sudarsono

Abstract


Education is an effort to shape individuals with characters aligned with the prevailing societal values. Consistent with the thoughts of Ki Hadjar Dewantara, education prioritizes the interests of the learners. One of the efforts in character formation is through social-emotional learning. Social-emotional learning encompasses five components: self-awareness, self-management, social awareness, social skills, and decision-making. This study examines how social-emotional learning is implemented in schools and its manifestation in learner-centric education. The method employed in this study is qualitative through literature review. Data collection techniques involve documentation by gathering various readings or literature. The results of this study indicate that there are already numerous effective implementations of social-emotional learning in schools. Additionally, the realization of social-emotional learning is an effort towards character formation in accordance with the needs of the learners.


Keywords


Social-Emotional Learning Learner-Centric Education Skills

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Undang-Undang No. 20 Tahun 2003

Berutu, R. E., & Herawati, J. (2023). Pembelajaran Sosial Emosional Sebagai Dasar Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora, 2(3).

Garcia, L. a. (2022). Systematic Literature Review: A Methodological Approach for Understanding Research Developments. Journal of Research Synthesis Methods, 121-136.

Hadi, S. H. S. (2011). Pembelajaran Sosial Emosional Sebagai Dasar Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Teknodik, 227-240.

Hamzah,A. (2019). Metode Penelitian Kepustakaan Library Research Kajian Fisiologis, Teoritis, dan Aplikatif. Malang: Literasi Nusantara Abadi.

Jayanti, M. I., & Umar, U. (2024). Penguatan Kompetensi Sosial Dan Emosional Siswa Melalui Pelatihan Guru Penggerak Di Bima. Taroa: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(1), 9-17.

Jones, A. (2019). The Role of Literature Review in Research. Journal of Research Practice, 15(2).

Kaseger, Randi. 2023. BGP Sulawesi Utara. Pentingnya Pembelajaran Sosial dan Emosional dalam Pendidikan. Online. https://bgpsulawesiutara.kemdikbud.go.id/2023/11/01/pentingnya-pembelajaran-sosial-dan-emosional-dalam-pendidikan/.

Marisyah, A., Firman, F., & Rusdinal, R. (2019). Pemikiran Ki Hadjar Dewantara tentang Pendidikan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 3(3), 1514-1519.

Setyawan, P. Y. (2023). Mengenal Pembelajaran Sosial Emosional Berbasis Mindfulness. PRIMARY, 2(1), 51-59.

Sukri, S., Handayani, T., & Tinus, A. (2016). Analisis Konsep Pemikiran Ki Hajar Dewantara Dalam Perspektif Pendidikan Karakter. Jurnal Civic Hukum, 1(1), 33-41.

Husnaini, M., Sarmiati, E., & Harimurti, S. M. (2024). Pembelajaran Sosial Emosional: Tinjauan Filsafat Humanisme terhadap Kebahagiaan dalam Pembelajaran. Journal of Education Research, 5(2), 1026-1036.

Sukmaningsih, A. (2021). Eksistensi penerimaan teman sebaya bagi penguatan keterampilan sosial siswa. Journal Civics and Social Studies, 5(1), 65-79.

Jayanti, N. T., Priyanggraeni, W. A., & Ruhaena, L. (2023). Pelatihan Emotional Spiritual untuk Meningkatkan Kesadaran Diri Remaja di SMP N 2 Karanganyar. Abdi Psikonomi, 34-43.

Nurhayati, N., & Indah, S. (2020). Efektivitas Model Experiential Learning Untuk Meningkatkan Keterampilan Mengelola Emosi Marah. Guiding World: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 3(1), 34-44.

Nasution, N., Dewi, E., & Ummah, S. V. R. Q. (2023). Pengembangan karakter komunikatif dan disiplin melalui metode culturally responsive teaching dengan pembelajaran sosial emosional pada pembelajaran sejarah siswa kelas X-2 SMAN 1 Kalitidu. Journal on Education, 6(1), 2408-2420.

Ramadhani, W., Miyono, N., & Masudah, M. (2024). Pelaksanaan Pembelajaran Sosial Emosional melalui Model Pembelajaran Bermain Peran (Role Playing) di Kelas II SD Negeri Bugangan 03 Semarang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 11443–11451.

Febrianti, L. D., Fasikhah, S. S., & Prasetyaningrum, S. (2023). Pengaruh Kompetensi Emosi Terhadap Kualitas Persahabatan Pada Mahasiswa. Journal of Islamic and Contemporary Psychology, 3(1s), 269–279.

Putra, A. I., Syafriani, A., Saputra, A., Permatasari, D., & Dwi Ningrum, E. (2024). Penerapan Pancasila Sebagai Entitas dan Identitas Bangsa Indonesia pada Pendidikan Abad 21 Melalui Perwujudan Pembelajaran berbasis Profil Pelajar Pancasila yang Berpihak pada Peserta Didik . Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(2), 3716–3723.

Putri Wimbi Tria Rizky , Putri Aulia Diani (2022). Penanaman Aspek Sosial Emosional dalam Pembelajaran Sentra di Masa Pembelajaran Jarak Jauh. Jurnal AUDHI Vol. 4, No. 2, Januari 2022, Pages 79-85.

Ritonga, R., Hamid, A., Harahap, A. M., & Harahap, R. (2022). Penguatan Kompetensi Sosial-Emosional Bagi Kepala Sekolah Penggerak Melalui Kegiatan Lokakarya. SELAPARANG: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 6(1), 309-315

Sarnoto, A. Z. (2024). Model Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Kurikulum Merdeka. Journal on Education, 6(3), 15928-15939.

Virdawati, P., Hendriana, H., & Rosita, T. (2021). Profil Keterampilan Sosial Siswa Di Sman 2 Purwakarta. FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling dalam Pendidikan), 4(6), 494-503.

Widiastuti, S. (2022). Pembelajaran Sosial Emosional dalam Domain Pendidikan: Implementasi dan Asesmen. JUPE : Jurnal Pendidikan Mandala, 7(4). https://doi.org/10.58258/jupe.v7i4.4427




DOI: https://doi.org/10.24176/mrgc.v3i1.12539

Article Metrics

Abstract views : 153| PDF views : 302

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


Copyright (c) 2024 Jurnal Muria Research Guidance and Counseling (MRGC)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

Visitor:

Flag Counter

 

Lisensi

Creative Commons License

Lisensi Jurnal Muria Reseach Guidance and Counseling (MRGC) menggunakan lisensi  Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.