MENGATASI KECEMASAN SISWA MENGHADAPI PEMBELAJARAN DARING MELALUI KONSELING RATIONAL EMOTIVE THERAPY DENGAN TEKNIK DESENSITISASI SISTEMATIS

Fitri Nur Aini
Masturi Masturi
Nur Mahardika

Abstract


This study aims to: (1) describe the factors that influence students' anxiety in facing online learning in students at SMPN 2 Gebog Kudus (2) Overcoming students' anxiety facing online learning through Rational Emotive Therapy counseling with systematic desensitization techniques at SMPN 2 Gebog Kudus. The subjects studied were 2 class VIII students of SMP N 2 Gebog Kudus who experienced anxiety in facing online learning. The method of data collection uses the method of observation, interviews, and documentation which is carried out in depth so that later it will get accurate results on the problems studied by the author. Based on the results of the study, it can be concluded that counselees experience anxiety in facing online learning which is characterized by not understanding the material, fear of online assignments, lack of concentration in learning, experiencing obstacles in learning, and fear of not going to class. To assist counselees in overcoming anxiety in facing online learning, rational emotive therapy counseling is given with systematic desensitization techniques. By using rational emotive therapy counseling, systematic desensitization techniques can produce behavioral changes in clients to be able to understand the material, not afraid of assignments, able to concentrate on learning, have no learning barriers, and believe that they can go to class.

Keywords


Anxiety Facing Online Learning; Rational Emotive Therapy Counseling; Systematic Desensitization Technique

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Agustina, A. S., Yusmanyah, Mayasari, S. (2013). Upaya Mengurangi Kecemasan Berbicara Di Depan Umum Menggunakan Teknik Relaksasi. Jurnal Bimbingan Konseling (ALIBKIN). 2, No. 4. Akhmad, Sudrajat. (2013). Mengatasi Masalah Siswa Melalui Layanan Individu. Yogyakarta: Paramitra Publishing. Arikunto, Suharsimi. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta. Atkinson, dkk. (2008). Psychology Introduction. (N. Taufik,Penalih Bahasa). Jakarta: Erlangga Quamila, Ajeng & Safitri, Tania. (2021, Januari 15). Mengenal Perbedaan Panic Attack Dan Anxiety Attack. Corey, Gerald. (2013). Teori dan Praktek Konseling dan Psikoterapi. Terjemah E. Koswara. Bandung: PT Refika Aditama. Fitri Anisa, Dona & Ifdil. (2016). Konsep Kecemasan (Anxiety) Pada Lanjut Usia (Lansia). Jurnal Konselor, pp 93-99. Fitriyani, Eva. (2013). Upaya Mengatasi Kecemasan Dalam Menghadapi Ulangan Dengan Pendekatan Konseling Rational Emotive Therapy Di Smk Pgri 1 Mejobo Kudus. Skripsi. Universitas Muria Kudus Tresna, Gede. (2011, Oktober 10). Model Konseling Behavioral Dengan Teknik Desensitisasi Sistematis. Ghufron, M. Nur dan Risnawita S, Rini. (2012). Teori-Teori Psikologi. Yogyakarta: Ar-Rus Media Gunamawan, Imam. (2013). Metode Penelitian Kualitatif Teori Dan Praktik. Jakarta: Bumi Aksara Hayat, Abdul. (2017). Kecemasan Dan Metode Pengendaliannya. Jurnal Khazanah, 12, 52-62. Ike Lovita, Syahrul Ismet. (2021). Faktor-Faktor Kecemasan Akademik Selama Pembelajaran Daring Pada Siswa SMA Di Kabupaten Sarolangun. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4, 3544-3549. Komalasari, Gantina. Wahyuni, Eka. dan Karsih. (2014). Teori dan Teknik Konseling. Jakarta: PT Indeks. Kumbara, Yogi & Zulpikar. (2018). Analisi Tingkat Kecemasan (Anxiety) Dalam Menghadapi Pertandingan Atlet Sepak Bola Kabupaten Banyuasin Pada Porprov 2017. Jurnal Ilmu Keolahragaan Vol.17. Latipu. (2010). Psikologi Konseling. Malang: Universitas Muhammadiyah Malang Lubis, Namora Lumongso. (2011). Memahami Dasar-Dasar Konseling Dalam Teori Dan Praktik. Jakarta: Kencana Pradana Media Group. Afifah, Mahardini Nur (2020, Mei 11). Ciri-Ciri Gangguan Kecemasan. Kompas.com: Parapuan. Meleong, Lexy J. (2001). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosda Karya. Mukholil. (2018). Kecemasan Dalam Proses Belajar. Jurnal Eksponen, 8: 1-8. Oktawirawan, Dwi Hardani. (2020). Faktor Pemicu Kecemasan Siswa Dalam Melakukan Pembelajaran Daring Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 20(2) 541-544. Pangondian, R. A., Santosa. P.I., Nugroho, Eko . (2019). Faktor - Faktor Yang Mempengaruhi Kesuksesan Pembelajaran Daring Dalam Revolusi Industri 4.0. Seminar Nasional Teknologi Komputer & Sains (SAINTEKS) 2019. Peplu. Mengatasi Rasa Cemas Dan Stress. Terjemahan oleh Tghursan Hakim. 1991. Jakarta: Bina Rupa Pohan, Albert Effendi. (2020). Konsep Pembelajaran Daring Berbasis Pendekatan Ilmiah. Grobogan: CV Sarnu Untung Prayitno dan Amti, Erman. (2004). Dasar-Dasar Bimbingan Dan Konseling. Jakarta: PT Rineka Cipta. Prayitno. (2012). Jenis Layanan dan Kegiatan Pendukung Konseling, Padang: Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Padang Purnama, Lilis Ratna. (2012). Teknik-Teknik Konseling. Universitas Negeri Semarang Rahardjo, Susilo & Gudnanto. (2012). Pemahaman Individu Teknik Non Tes Edisi Revisi. Kudus: Nora Media Enterprise. Rokhayani, Esti. (2012). Efektifitas Konseling Rational Emotive Dengan Teknik Relaksasi Untuk Membantu Siswa Mengatasi Kecemasan Menghadapi Ujian. Jurnal. Surabaya: Unesa Slameto, (2003). Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kecemasan. Jakarta: Rineka Cipta Sudrajat, Akhmad. (2008). Konseling Rational Emotif (RET). Tersedia Dalam Konseling Rasioanl Emotif (RET)-Tentang Pendidikan. Htm (online) dinduh pada 13 Febuari 2020. Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Gramedia. Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Gramedia. Sukardi, Dewa Ketut. (2002). Pengantar Pelaksana Program Bimbingan Dan Konseling Di Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta Surya, Mohamad. (2003). Teori-Teori Konseling. Bandung: CV. Pustaka Bani Quraisy. Untari Dewi, Erika. (2020). Pengaruh Kecemasan Saat Pembelajaran Daring Masa Pandemi Covid-19 Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Stikes William Surabaya. Jurnal Keperawatan: 9(1), 18-23. Walgito, Bimo. (2005). Bimbingan Dan Konseling (Studi & Karir). Yogyakarta: CV Andi Offse Willis, Sofyan S. (2010). Konseling Individual Teori Dan Praktek. Bandung: CV Alfabeta Winkel, WS. (2008). Bimbingan dan Konseling di Institusi pendidikan. Jakarta. Gramedia




DOI: https://doi.org/10.24176/mrgc.v1i1.8590

Article Metrics

Abstract views : 207| PDF views : 362

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


Copyright (c) 2022 Muria Research Guidance and Counseling

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

Visitor:

Flag Counter

 

Lisensi

Creative Commons License

Lisensi Jurnal Muria Reseach Guidance and Counseling (MRGC) menggunakan lisensi  Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.