Analisis Pemerolehan Bahasa Pertama (Bahasa Indonesia) pada Anak Usia 3 Tahun di SD Negeri 1 Sarirejo

Ronal Raharjo - [ https://orcid.org/0009-0002-8004-2085 ]
Agus Darmuki
Sri Surachmi W

Abstract


This study aims to analyze the acquisition of the first language in 3-year-old children at SD Negeri 1 Sarirejo with a focus on the Indonesia language. The method used is qualitative narrative, with data collection techniques through observation, interviews, and documentation. The results of the study show that language acquisition in children is greatly influenced by the family environment and social interaction. Children tend to learn vocabulary that is often used in the household environment faster. This study highlights the importance of the role of parents and the environment in children's language development.


Keywords


Language Acquisition, Indonesia Language, Early Childhood

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Agrina, A., Sahar, J., & Hariyati, R. T. S. (2012). Karakteristik Orangtua dan Lingkungan Rumah Mempengaruhi Perkembangan Balita. Jurnal Keperawatan Indonesia, 15(2), 83–88. https://doi.org/10.7454/jki.v15i2.31 Aminah, S., Ramawani, N., Azura, N., Fronika, S., Meitha Hasanah, S., & Salsabillah, T. (2022). Pengaruh Metode Belajar Sambil Bermain Terhadap Perkembangan Kognitif Anak Usia Sekolah Dasar. Science and Education Journal (SICEDU), 1(2), 465–471. https://doi.org/10.31004/sicedu.v1i2.66 Arbain, A., & Sirad, L. O. (2023). Menguatkan Resiliensi Matematis dan Literasi Numerasi Siswa Sekolah Dasar melalui Inovasi Pembelajaran Kontekstual dan Konstruktif. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 12(1), 908. https://doi.org/10.24127/ajpm.v12i1.6548 Atika, A., & Kyo Kae Saniro, R. (2024). Gaya Bahasa dan Ekspresi dalam Konten Tiktok : Studi Kasus Penggunaan Bahasa Indonesia dan Implikasinya dalam Konteks Sosial. Jurnal Sosial Dan Sains, 4(2), 196–201. https://doi.org/10.59188/jurnalsosains.v4i2.1173 Dwi Nur Rahma Mardiyani, R., & Widyasari, C. (2023). Interaksi Teman Sebaya dalam Mengembangkan Perilaku Sosial Anak Usia Dini. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 416–429. https://doi.org/10.37985/murhum.v4i2.329 Fajrie, N. (2013). Media Pertunjukan Wayang. Prosiding Pendidikan Profesi Dan Karakter Bangsa Dalam Pembelajaran Bahasa Dan Sastra, 218–233. http://hdl.handle.net/11617/3486 Fikriyah, S. N. (2021). Analisis Perkembangan Fisik-Motorik Siswa Kelas 3 di Sekolah Dasar Negeri Tajem. Edunesia : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1), 200–207. https://doi.org/10.51276/edu.v2i1.121 Hasanah, H. (2022). PEMEROLEHAN FONOLOGI BAHASA PERTAMA MADURA PADA ANAK USIA TIGA TAHUN: KAJIAN PSIKOLINGISTIK. Prosiding Konferensi Linguistik Tahunan Atma Jaya (KOLITA), 20(20), 141–148. https://doi.org/10.25170/kolita.20.3787 Hesti, I., Fastawa, A. F. D. O. M., & Azkiyah, S. R. (2024). ANALISIS PEMEROLEHAN DAN PERKEMBANGAN BAHASA ANAK. Pengembangan Pendidikan, 8(1), 120–130. https://jurnalhost.com/index.php/jpp/article/view/570/722 Lindriany, J., Hidayati, D., & Muhammad Nasaruddin, D. (2022). Urgensi Literasi Digital Bagi Anak Usia Dini Dan Orang Tua. Journal of Education and Teaching (JET), 4(1), 35–49. https://doi.org/10.51454/jet.v4i1.201 Murtaja, I., & Jupitasari, M. (2023). PEMEROLEHAN BAHASA MELAYU DIALEK SAMBAS PADA ANAK USIA 2─3 TAHUN ASPEK FONOLOGI (KAJIAN PSIKOLINGUISTIK). 12, 2715–2723. https://doi.org/10.26418/jppk.v12i9.69130 Nugraheni, L., & Ahsin, M. N. (2021). Pemerolehan Bahasa pada Anak Usia Dini di Desa Hadiwarno Kecamatan Mejobo Kabupaten Kudus. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(2), 375–381. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i2.1025 Pitaloka, A. (2021). PERANAN KELUARGA DALAM PEMEROLEHAN BAHASA ANAK DI MASA PANDEMIK COVID-19. Lingua Rima: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 10(1), 43. https://doi.org/10.31000/lgrm.v10i1.4081 Pramadita, T., Anggraini, F. W., Jalaludin, A. A., & ... (2023). PEMEROLEHAN BAHASA ANAK (Studi Kasus Bahasa Pertama Anak). MERDEKA: Jurnal …, 1(2), 338–350. https://doi.org/http://doi.org/10.62017/merdeka Rahayu, P. (2019). Pengaruh Era Digital Terhadap Perkembangan Bahasa Anak. Al-Fathin: Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab, 2(1), 47. https://doi.org/10.32332/al-fathin.v2i2.1423 Riska, R., Azis, A., & Tarman, T. (2024). Pengaruh Lingkungan Keluarga Dan Lingkungan Sosial Terhadap Kemampuan Berbicara Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Riset Dan Inovasi Pembelajaran, 4(1), 389–401. https://doi.org/10.51574/jrip.v4i1.1405 Schwartz, E., Shamir-Inbal, T., & Blau, I. (2023). Teacher prototypes in technology-enhanced instruction in elementary school second language acquisition: Comparing routine and emergency learning in different cultures. Computers and Education Open, 5(August), 100155. https://doi.org/10.1016/j.caeo.2023.100155 Setiawan, D. A. (2016). Analisis Kesalahan Sintaksis Bahasa Indonesia Dalam Karangan Deskripsi Siswa Kelas VI SDN Kanigoro 02 KEcamatan Pagelaran Yang Berbahasa Ibu Bahasa Madura. Pancaran, 5(3), 25–36. https://jurnal.unej.ac.id/index.php/pancaran/article/view/4047 Siti Noridayu Abd. Nasir, Hazlina Abdul Halim, Rohaidah Kamaruddin, & Ahmad Shuib Yahaya. (2023). Sebutan kosa kata bahasa pertama kanak-kanak speech delay melalui analisis linguistik klinikal. International Journal of Language Education and Applied Linguistics, 13(2), 93. Syaprizal, M. P. (2021). Proses Pemeroleh Bahasa pada Anak. Jurnal Al Hikmah, 10(4), 75–86. Utami, D., Sudarmin, Wardani, S., & Lestari, W. (2024). DESAIN MEDIA PEMBELAJARAN DIFERENSIASI MATA PELAJARAN EKOSISTEM DENGAN SMART CARD DAN EDUGAMES UNTUK MENGEMBANGKAN KEMAMPUAN KOLABORASI PESERTA DIDIK. TRIGONOMETRI : Jurnal Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 1(3), 21–32. https://doi.org/10.3483/trigonometri.v1i1.800




DOI: https://doi.org/10.24176/sinesis.v3i1.12770

Article Metrics

Abstract views : 25| PDF views : 31

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


Jurnal Sinesis

ISSN

e-ISSN