EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN MATA KULIAH KETERAMPILAN BERBAHASA INDONESIA MELALUI LIVE STREAMING YOUTUBE BERBASIS OPEN BROADCAST SOFTWARE DAN WHATSAPP DI ERA PANDEMI COVID 19

Sri Surachmi
Agus Darmuki
Arif Setiawan
Yoga Alfaridzi

Abstract


Motivation has a big role in individual success in learning. In learning mathematics, a student who already has the ability to understand mathematics is also required to be able to communicate it. The aim of this research is to analyze the learning motivation and mathematical communication skills of class XI IPS MA Alfalah students. The data collection technique in this research uses a questionnaire to obtain learning motivation data and a written test to obtain results of mathematical communication skills. Indicators of learning motivation include interest, attention, concentration and perseverance. The indicators used to measure mathematical communication tests in this research are Written Text, Drawing and Mathematical Expressions. Data processing techniques use data reduction, presenting data which is then narrated. The results of this study show that students who have high motivation are able to complete the mathematical communication ability test. Meanwhile, students who have low motivation are unable to complete the mathematical communication ability test.

Keywords


Effectiveness, online, Live streaming, OBS, Learning.

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Anim, A. Armanto, D. Sari, N. (2021). Perspektif Kajian Aksiologi Pada Pembelajaran Daring Di Era Pandemic. Journal of Science and Social Research Vol IV (3): 276-282. Faiqah, F., Nadjib, Muh., Amir, A,S. (2016). Youtube sebagai Sarana Komunikasi bagi Komunitas Makassarvidgram. Jurnal Komunikasi Kareba, 5(2). Makassar: Universitas Hasanuddin. Fitriani, S. Nurhanurawati, N. Coesamin, M. Pengaruh Kemampuan Awal dan Motivasi Belajar Terhadap Kemampuan Komunikasi Bahasa Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Vol. 9 (1) Hal. 31-41. Online Publication. DOI: http://dx.doi.org/10.23960/mtk/v9i1. pp31-41 Gulo, Yuliusman., Anzelina, Dewi., Sinaga Reflina. (2020). Peningkatan Hasil Belajr Peserta Didik Menggunakan Media Audio Visual Tema Indahnya Kebersamaan Kelas IV. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 6(2). Majalengka: Universitas Majalengka. Hodiyanto, H. (2017). Kemampuan Komunikasi Bahasa dalam Pembelajaran Matematika. AdMathEdu 7 (1),9-18. Kurniawati, Lia. (2019). Pemanfaatan Teknologi Video Streaming di LPP TVRI Jawa Barat. Jurnal Komunikasi, 10(1). Jakarta: LPPM Universitas Bina Sarana Informatika. Mujianto, H. (2019). Pemanfaatan Youtube sebagai Media Ajar dalam Meningkatkan Minat dan Motivasi Belajar. Jurnal Komunikasi Hasil Pemikiran dan Penelitian, 5(1), hlm. 135-159. Garut: Universitas Garut. Mutamima, & Manoy, J. T. (2019). Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa SMP Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Ditinjau Dari Tipe Kepribadian. 8(3), 576–582. Purba, H.M.P., Sitepu, A., Silaban, P.J. (2020). Pengaruh Keterampilan Mengajar Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas V Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 6(2). Majalengka: Universitas Majalengka. Rahmah, Khumaida., Irianto, Sony., Supriatna. (2020). Pengembangan Media Videoscribe Tematik Berbasis Kompetensi Abad 21 Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 6(2). Majalengka: Universitas Majalengka. Sunarsih, Sri. (2012). Pembelajaran Keterampilan Berbicara Model Kooperatif Teknik Mencari Pasangan dan Teknik Kancing Gemerincing pada Siswa Introver dan Ekstrover di SMP. Seloka, Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(1). Semarang: Universitas Negeri Semarang. Salahuddin, I. (2018). Pengaruh Kemampuan Awal, Kepercayaan Diri, Motivasi Belajar Terhadap Kemampuan Komunikasi Bahasa Siswa. Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 1(2): 144–155. Syachtiyani, W. R. & Trisnawati, N. (2021). Analisis Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Siswa Di Masa Pandemi Covid-19. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan Vol 2 (1). Online Publication. DOI: https://doi.org/10.37478/jpm.v2i1.87 8 Zai, Efri Mawati., Anzelina, Dewi., Sinaga, Reflina., Silaban, Patri Janson. (2020). Penerapan Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tema Indahnya Kebersamaan di Kelas IV. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 6(2). Majalengka: Universitas Majalengka.




DOI: https://doi.org/10.24176/sinesis.v1i1.13124

Article Metrics

Abstract views : 2| PDF views : 5

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


Jurnal Sinesis

ISSN

e-ISSN