Konsep Pendidikan H. Agus Salim dan Relevansinya dalam Pendidikan Literasi Untuk Siswa Sekolah Dasar
Abstract
This research aims to describe the concept of literacy education that has been practiced by H. Agus Salim to be used as a role model in developing literacy education in elementary school-age children.
This research uses the library research method, data is collected based on information obtained through source books, research articles as well as other information obtained through libraries and the internet. Data analysis was carried out using deductive and inductive methods.
From the results of the collection of library information, there is a close relationship between the concept of literacy education carried out in the family of H. Agus Salim and the concept of literacy education that currently applies in the education curriculum system at the elementary school level. The implementation of literacy education applied to children in H. Agus Salim's family can be a role model for the implementation of literacy learning for teachers and schools through habituation to read books from the age of 4 and communicate intensively with all family members on various occasions. H. Agus Salim also emphasized that children learn to master foreign language skills to be able to compete with the global community, however, H. Agus Salim still applies character education so that children have a high sense of nationalism towards the Indonesian state.
Keywords
Teks Lengkap:
PDFReferensi
'Adawiyyah, R., Ermawati, D., & Fardani, M. A. (2023). Analisis Upaya Peningkatan Literasi di Kelas 2 SD Pada Era New Normal. Prakarsa Paedagogia, 6(1), 529–536. Https://Doi.Org/10.24176/jpp.v6i1.9638
Al-Fathoni, I. A. (2015). Buya Hamka Biografi Tokoh Pendidik Dan Revolusi Melayu.
Asrori, A. (2014). Homeschooling Dalam Perspektif Pendidikan Islam Dan Undang-Undang Sisdiknas. Edukasia : Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 9(1). Https://Doi.Org/10.21043/EDUKASIA.V9I1.765
Barudin, B. (2019). Menyemai Implementasi Pendidikan Humanistik Pada Abad 21 Dalam Kurikulum 2013. EL-TARBAWI, 12(1). Https://Doi.Org/10.20885/TARBAWI.VOL12.ISS1.ART4
Dewi, A. P. (2021). Penggunaan Slide Interaktif Pada Pembelajaran Daring Materi Substansi Genetik Untuk Meningkatkan Aspek Kognitif Siswa. WASIS : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1), 55–61. Https://Doi.Org/10.24176/Wasis.V2i1.6037
Disdik Babel, X. (2022). Manfaat Literasi. Https://Dkpus.Babelprov.Go.Id/Content/Manfaat-Literasi
Fa Biola, G. S. I., & Patintingan, M. L. (2021). Pengaruh Media Audiovisual Terhadap Penguasaan Kosakata Bahasa Inggris Siswa Kelas Iii Sekolah Dasar. WASIS : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1), 48–54. Https://Doi.Org/10.24176/Wasis.V2i1.5805
Fajar, B. Al. (2019). Analisis Penanaman Kemampuan Literasi Siswa Sekolah Dasar. 74–79.
Fajri, M. (2023). Hilirisasi Penelitian Kepustakaan Dalam Pengembangan Ilmu Keislaman. 14(1).
Fauzi, M. (2021). Pengaruh Literasi Digital Terhadap Pencegahan Informasi Hoaks Pada Remaja Di SMA Negeri 7 Kota Lhokseumawe. Jurnal Pekommas, 6(2), 77–84. Https://Doi.Org/10.30818/Jpkm.2021.2060210
Gunawan, T., & Muhabbatillah, S. (2019). Pola Asuh Orang Tua Dalam Pola Asuh Orang Tua Dalam Penggunaan Smartphone Pada Anak Sekolah Dasar. Sosial Horizon: Jurnal Pendidikan Sosial, 6(1), 82–95.
Hardianto, H., & Nofriser, N. (2022). Investasi Sumber Daya Manusia Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Indonesia. Jurnal Visi Ilmu Pendidikan, 14(1), 50. Https://Doi.Org/10.26418/Jvip.V14i1.48669
Irianto, P. O., & Febrianti, L. Y. (2017). Pentingnya Penguasaan Literasi Bagi Generasi Muda Dalam Menghadapi Mea. Conference Proceedings Center For International Language Development Of Unissula, 640–647. Http://Jurnal.Unissula.Ac.Id/Index.Php/ELIC/Article/View/1282
Kemdikbud. (2021a). Mengapa Literasi Baca-Tulis Itu Penting? - Direktorat SMP. Https://Ditsmp.Kemdikbud.Go.Id/Mengapa-Literasi-Baca-Tulis-Itu-Penting/
Kemdikbud, D. (2021b). Yuk Mengenal 6 Literasi Dasar Yang Harus Kita Ketahui Dan Miliki - Direktorat Sekolah Dasar. Https://Ditpsd.Kemdikbud.Go.Id/Artikel/Detail/Yuk-Mengenal-6-Literasi-Dasar-Yang-Harus-Kita-Ketahui-Dan-Miliki
Kharizmi, M. (2015). Kesulitan Siswa Sekolah Dasar Dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi. Jurnal Pendidikan Almuslim, II(2), 11–21. File:///D:/Jurnal Skripsi/Literasi 2019 (Jurnal) (2).Pdf
Chabiba, M. I. K., Ismaya, E. A., & Wiranti, D. A. (2022). Penanaman Sikap Nasionalisme Melalui Mata Pelajaran IPS Kelas IV Sekolah Dasar. WASIS : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 3(1), 21–28. Https://Doi.Org/10.24176/Wasis.V3i1.7446
Kurniawan, R., & Parnawi, A. (2023). Manfaat Literasi Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan. JPBB : Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 2(1), 184–195.
Maajid Amadi, A. S. (2022). Pendidikan Di Era Global: Persiapan Siswa Untuk Menghadapi Dunia Yang Semakin Kompetitif. Educatio, 17(2), 153–164. Https://Doi.Org/10.29408/Edc.V17i2.9439
Manuel, R. A., & Sutanto, A. (2021). Generasi Alpha : Tinggal Diantara. Jurnal Sains, Teknologi, Urban, Perancangan, Arsitektur (Stupa), 3(1), 243. Https://Doi.Org/10.24912/Stupa.V3i1.10468
Muflikhah, A., Hilyana, F. S., & Oktavianti, I. (2022). Analisis Gerakan Literasi Sekolah Terhadap Minat Baca Siswa Kelas IV Di Sdn 2 Bangsri Selama Ptm Terbatas. 88–94.
Mukayat. (1985). Haji Agus Salim, Karya Dan Pengahdiannya. Departemen Pendidikan Dan Kebudayaan Direktorat Sejarah Dan Nilai Tradisional Proyek Inventarisasi Dan Dokumentasi Sejarah Nasional Jakarta, 1–112.
Murtafi’ah, M., Fathurohman, I., & Ulya, H. (2021). Analisis Keterampilan Membaca Permulaan Dan Berhitung Pada Siswa Sekolah Dasar. WASIS : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(2), 79–87. Https://Doi.Org/10.24176/Wasis.V2i2.6163
Nirmala, S. D. (2022). Problematika Rendahnya Kemampuan Literasi Siswa Di Sekolah Dasar. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(2), 393–402. Https://Doi.Org/10.33578/Jpfkip.V11i2.8851
Safitri, F., Ali, F. N., & Latipah, E. (2022). Ketidakmampuan Membaca (Disleksia) Dan Dampaknya Terhadap Perkembangan Anak. WASIS : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 3(1), 37–44. Https://Doi.Org/10.24176/Wasis.V3i1.7713
Sari, M., & Asmendri, A. (2020). Penelitian Kepustakaan (Library Research) Dalam Penelitian Pendidikan IPA. Natural Science, 6(1), 41–53. Https://Doi.Org/10.15548/NSC.V6I1.1555
Swandhina, M., & Maulana, R. A. (2022). Generasi Alpha : Saatnya Anak Usia Dini Melek Digital Refleksi Proses Pembelajaran Dimasa Pandemi Covid-19. Jurnal Edukasi Sebelas April (JESA), 6(1), 150. Https://Ejournal.Unsap.Ac.Id/Index.Php/Jesa
Ubabuddin. (2019). Hakikat Belajar Dan Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Journal Edukatif, 5(1), 18–27. Https://Doi.Org/10.37567/Jie.V5i1.53
Yuliawati, D. R. (2021). Optimalisasi Aplikasi Whatsapp Dan Google Meet Untuk Penyampaian Materi Pada Pembelajaran Jarak Jauh. WASIS : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1), 62–67. Https://Doi.Org/10.24176/Wasis.V2i1.6162
Zhafiroh, S., & Zaman, B. (2020). Implementasi Pendidikan Humanis Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di SMPN 1 Tulung. Quality, 8(2), 187. Https://Doi.Org/10.21043/Quality.V8i2.7659.
DOI: https://doi.org/10.24176/wasis.v4i2.11305
Article Metrics
Refbacks
- Saat ini tidak ada refbacks.
View My Stats
Terindeks:
Visitor: