Penerapan Model Project Based Learning Berbantuan Media Puzzle Materi Pengamalan Sila Pancasila Kelas II
Abstract
The aim of this research is to improve students' learning outcomes and understanding the material regarding the practice of Pancasila principles in everyday life.
The research method used is descriptive quantitative. The research was carried out in class II of SDN Wonosari 02, Semarang City in the 2023/2024 academic year. The data collection technique uses tests, which consist of a pretest and posttest. The research subjects were 28 class II students at SDN Wonosari 02 Semarang City, with 14 male students and 14 female students. The data analysis technique uses descriptive statistical techniques.
The research results show an increase in learning outcomes as evidenced by the pretest and posttest scores which show completeness results with a percentage value of 68% to 86%. So it can be concluded that the application of the PjBL learning model assisted by puzzle media can improve learning outcomes for material on the practice of Pancasila principles for class II elementary school.
Keywords
Teks Lengkap:
PDFReferensi
Ardiyanti, H., Ismaya, E. A., & Setiawan, D. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Dengan Penerapan Model STAD (Student Team Achievement Division) Berbantuan Media Puzzle. WASIS : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1), 29–33. https://doi.org/10.24176/wasis.v2i1.5191
Arifin, M. (1990). Ideologi Pancasila : Bimbingan Ke Arah Penghayatan Dan Pengamalan Bagi Remaja. Jakarta: PT. Golden Terayon Press
Defi, R. A., Abidin, Z., & Susilaningsih, S. (2021). Pengembangan Media Puzzle Game Materi Gaya Untuk Kelas IV Sekolah Dasar. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 4(4). https://doi.org/10.17977/um038v4i42021p329
Djohansyah, M. (2022). Meningkatkan Hasil Belajar PKn Tentang Simbol Pancasila Menggunakan Media Puzzle melalui Kolaborasi Model Kooperatif Tipe Make A Match dan Picture and Picture pada Peserta Didik Kelas 1 SDN Karang Mekar 9. Jurnal Pembelajaran & Pendidik, 1(3), 115–128.
Fithriani, Zunita Novi., Sumarwiyah, Sumarwiyah., & Roysa, Mila. (2022). Model Project Based Learning dalam Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar. WASIS: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 3(2), 77-82.
Handika, D., Santoso, S., & Ismaya, E. A. . (2021). Pengaruh Model Project Based Learning dan Problem Based Learnng Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(4), 1544–1550. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i4.1449
Hanum, A. S., & Wahyudi. (2023). Implementasi Project Based Learning (PjBL) Berdiferensiasi untuk Meningkatkan Self-Responsibility Siswa Kelas IVA SDN Kutowinangun 01 Salatiga. WASIS : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 4(2), 86–95.
Hastuti, W. (2019). Peningkatan Hasil Belajar PPKN Menggunakan Media Puzzle Pancasila Pada Siswa Kelas IA di Sd Negeri Rambutan 03 Pagi. Proceedings UMS Seminar Nasional Pendidikan, 1(21).
Isjoni. (2014). Cooperative Learning efektifitas pembelajaran kelompok. Bandung: Alfabeta.
Mulyani, T., Winarni, J., Zubaidah, S., H, S. K., Alifa, D. M., Azzahroh, F., Pangestu, I. R., & Vygotsky, L. (2005). Teori Kultural. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan IPA Pascasarjana UM, 1(1), 976–984.
Noor, H., Roshayanti, F., & Wakhyudin, H. (2023). Penggunaan Model PBL untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Simbol dan Nilai-Nilai Pancasila di SDN Sendangmulyo 02 Semarang. Journal on Education, 06(01), 4120–4127.
Oftaviani, F., Anjarani, T., & Purwoko, R. Y. (2023). Penerapan Model Project Based Learning untuk Meningkatkan Kreativitas Pembelajaran Siswa Kelas II SD pada Tema Hidup Rukun. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar (JIPDAS), 3(3), 679–685. https://doi.org/10.37081/jipdas.v3i03.1611
Raharjo. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning Untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar PPKn. Jurnal Sosialita, 17(1).
Rasputri, I. (2022). Meningkatkan Hasil Belajar Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Project Based Learning (PjBL) Tema 1 Selamatkan Makhluk Hidup Subtema 2 Hewan Sahabatku Pembelajaran 2 Di Kelas VI-B SD Negeri 104201 Kolam. Educate: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Pengajaran, 1(3).
Riyanti, I., Lega Jaya Putra, N., & Kusuma. (2019). Meningkatkan Hasil Belajar PPKn melalui Project Based Learning. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara.
Sudrajat, A., & Budiarti, I. (2020). Peningkatan Hasil Belajar IPS Melalui Model Project Based Learning Kelas Iv Sdit Al Kawaakib Jakarta Barat. WASIS : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(2), 105–109. https://doi.org/10.24176/wasis.v1i2.5441
Tukiran, T., Efi, M., & Sri, H. (2015). Model-model Pembelajaran Inovatif dan Efektif. Bandung : Alfabeta.
DOI: https://doi.org/10.24176/wasis.v5i1.11498
Article Metrics
Refbacks
- Saat ini tidak ada refbacks.
View My Stats
Terindeks:
Visitor: