Evaluasi Peningkatan Kinerja Guru Dalam Mutu Pendidikan di SD Negeri 230 Palembang
Abstract
This study aims to evaluate the improvement of teacher performance in enhancing the quality of education at SD Negeri 230 Palembang.
A descriptive qualitative approach was used, with data collected through observation, interviews, and documentation. The research subjects included the principal, teachers, supporting staff, as well as students and parents as additional informants. Data analysis was conducted through data reduction, data display, and conclusion drawing.
The findings indicate that teachers' performance improvement still faces several challenges, such as a lack of effective supervision and limited innovation in teaching strategies. However, the principal's supervision plays a crucial role in supporting teacher performance through continuous guidance and evaluation. The study concludes that enhancing teacher performance can be achieved by optimizing the role of school leadership, providing professional training, and implementing adaptive and innovative teaching strategies, thereby contributing positively to the quality of education at SD Negeri 230 Palembang.Keywords
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
Aqna, Z. K., Az’zahra, A. D. P., Tiara, I., Muflikah, S., Setiawaty, R., & Najikhah, F. (2023). Pengembangan Website Educandy Sebagai Alat Evaluasi Pada Pembelajaran Ipas Pada Materi Perubahan Wujud Zat Untuk Siswa Kelas Iv. Prosiding Seminar Nasional Dies Natalis Universitas Muria Kudus Ke-43, 2(1), 108–119.
Arikunto, S. (2022). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Arya, D. (2017). Manajemen Kinerja Guru dalam Peningkatan Mutu Pendidikan di Sekolah Dasar. Jurnal Manajemen Pendidikan, 8(2), 120–130. https://doi.org/10.21009/jmp.v8i2.aryad
Asyari, M. M., Ismaya, E. A., & Ahsin, M. N. (2021). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Dalam Tradisi Apitan Masyarakat Singocandi Kudus. WASIS : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1), 34–40. https://doi.org/10.24176/wasis.v2i1.5764
Candrasari, D., Tsabet, A. A., Solikah, A., Setiawaty, R., Guru Sekolah Dasar, P., & Kunci, K. (2022). Peran Guru dalam Membentuk Sikap Disiplin pada Peserta Didik Kelas IV di SD N 5 Klumpit. Seminar Nasional LPPM UMMAT, 1(2013), 251–259.
Hidayat, D., & Suryani, N. (2021). Pengaruh Kompetensi Guru terhadap Mutu Pendidikan di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 7(2), 115-125.
Ismail, F. M., Sawaludin, & Sumardi, L. (2024). Kepemimpinan Kepala Sekolah Sebagai Supervisor Dalam Meningkatkan Kinerja Guru di SMPN 10 Mataram. JETISH: Journal of Education Technology Information Social Sciences and Health, 3(2), 1595–1601
Kurniawan, R., & Wulandari, S. (2020). Evaluasi Kinerja Guru dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di Sekolah Dasar. Jurnal Manajemen Pendidikan, 12(1), 45-58.
Lestari, P. (2019). Supervisi Akademik Kepala Sekolah dalam Peningkatan Kinerja Guru. Jurnal Administrasi Pendidikan, 6(3), 201-213.
Ministry of Education and Culture Indonesia. (2023). Panduan Peningkatan Kinerja Guru. Jakarta: Kemendikbudristek.
Nugroho, A., & Putri, R. (2021). Pengaruh Disiplin Kerja Guru terhadap Mutu Pendidikan di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 8(4), 330-342.
Prasetyo, B., & Sari, M. (2022). Implementasi Model Pembelajaran Interaktif dalam Meningkatkan Kinerja Guru dan Mutu Pendidikan. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 10(1), 50-62.
Qona’ah, A., Rondli, W. S., & Kironoratri, L. (2023). Penerapan Model Reward And Punishment Berbantuan Media Pahuanca Untuk Meningkatan Hasil Belajar Peserta Didik. WASIS : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 4(1), 13–19. https://doi.org/10.24176/wasis.v4i1.9632
Rahman, F. (2020). Hubungan Profesionalisme Guru dengan Prestasi Belajar Siswa di SD Negeri. Jurnal Pendidikan Dasar, 9(2), 88-101.
Rondli, W.S, & Kironoratri, L. (2023). Penerapan Model Reward And Punishment Berbantuan Media Pahuanca Untuk Meningkatan Hasil Belajar Peserta Didik. WASIS: Jurnal Ilmiah Pendidikan 4.1 (2023): 13-19.
Sari, D. P., & Sutarto, A. R. (2021). Pengaruh supervisi akademik kepala sekolah terhadap kinerja guru di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 28(2), 112–120.
Sari, D., & Wijaya, T. (2018). Dampak Supervisi Akademik terhadap Peningkatan Kinerja Guru di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 7(3), 150-161.
Syah, M. (1999). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Sabili, M. (2024). Supervisi Akademik Kepala Madrasah dalam Peningkatan Kinerja Guru di MAN 4 Aceh Timur. Journal of Education, 2(1), 45–53
Suciati, E. (2023). Peningkatan Keaktifan Dan Hasil Belajar Ekonomi Melalui Permainan Menempel Rupiah. WASIS : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 4(1), 55–61. https://doi.org/10.24176/wasis.v4i1.10157
Utaminingsih, S., & Setiawaty, R. (2023). Evaluasi Pembelajaran dengan Plickers Berbasis Gamifikasi: Literature Review. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 6(2), 826–834. https://doi.org/10.24176/jpp.v6i2.11224
Yuliana, E. (2019). Strategi Peningkatan Mutu Pendidikan melalui Pengembangan Kinerja Guru. Jurnal Pendidikan Nasional, 5(2), 120-133.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
View My Stats
in Collaboration with:
Visitor: