Penerapan Model Reward And Punishment Berbantuan Media Pahuanca Untuk Meningkatan Hasil Belajar Peserta Didik

Annisya' Qona'ah
Wawan Shokib Rondli
Lintang Kironoratri

Abstract


The purpose of this study was to improve the learning outcomes of third grade students at SD 2 Getas Pejaten through the application of the reward and punishment model assisted by Pahuanca media.

This research uses a type of classroom action research that will be carried out at SD 2 Getas Pejaten. The subjects of this study were class III students with a total of 19 students. This classroom action research was conducted in 2 cycles and each cycle consisted of 2 meetings with the stages of planning, implementing, observing and reflecting. This data collection technique uses test techniques and non-test techniques. The instrument used is a test instrument in the form of evaluation questions, while the non-test instrument is in the form of student activity observation sheets. Data analysis of this research was obtained using quantitative and qualitative techniques.

The results of this study indicate that there is an increase in student learning outcomes with the application of the reward and punishment model assisted by the Pahuanca media. The evaluation results on students' PPKn content obtained a class average of 83.68 with a completeness percentage of 89.47%. Whereas in Indonesian content, the class average was 82.63 with a percentage of students' completeness of 94.74%. The application of the reward and punishment model with the help of Pahuanca media can improve student learning outcomes in the sub-theme of climate change for class III SD 2 Getas Pejaten.


Keywords


Reward and punishment Learning Model; Media Pahuanca; Learning Outcomes

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Aisah, R. N., Masfuah, S., & Rondli, W. S. (2022). Analisis Faktor Penyebab Kesulitan Belajar PPKn di SD. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 8(1), 671-685.

Amalia, S. R., Fakhriyah, F., & Ardianti, S. D. (2020). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Melalui Model Problem Based Learning Berbantuan Media Kotak Kehidupan Pada Tema 6 Cita-Citaku. WASIS: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(1), 7-13

Artha, Merna Yunia, Mohammad Kanzunnudin, and Imaniar Purbasari. 2021. “Penerapan Model Pembelajaran Numbered Head Together Berbantu Permainan Ular Tangga Untuk Peningkatan Hasil Belajar Siswa.” WASIS : Jurnal Ilmiah Pendidikan 2(2): 121–26.

Damayanti, W., Fitri, N. L., Amiruddin, A., Nasution, S. F., & Ardini, R. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Reward dan Punishment terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas Tinggi di SD Negeri 054886 SP YON Linud 100. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(6), 8803-8812.

Dewi, L. V., Ahied, M., Rosidi, I., & Munawaroh, F. (2019). Pengaruh aktivitas belajar terhadap hasil belajar siswa menggunakan model pembelajaran discovery learning dengan metode scaffolding. Jurnal Pendidikan matematika dan IPA, 10(2), 299-313.

Fu'ad, S. N., Khoir, N. M., Setiawan, S., & Rohmawati, A. (2019). Upaya Meningkatkan Minat Belajar Siswa Melalui Metode Reward And Punishment di MTs. Journal Focus Action of Research Mathematic (Factor M), 1(2), 160-178.

Keswari, P. H. (2022). Meningkatkan Kompetensi Pengetahuan Matematika Melalui Model Pembelajaran Student Facilitator And Explaining Berbantuan Media Papan Pecahan. Journal for Lesson and Learning Studies, 5(3).

Kusyairy, Umi. 2018. “Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Pembelajaran Reward and Punishment.” Jurnal Pendidikan Fisika 6(2): 81–88.

Nasution, Mardiah Kalsum. 2017. “Penggunaan Metode Pembelajaran Dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa.” STUDIA DIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan 11(1): 9–16.

Neteria, F., Mulyadiprana, A., & Respati, R. (2020). Puzzle sebagai media pembelajaran inovatif dalam mata pelajaran IPS bagi guru di sekolah dasar. Pedadidaktika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(4), 82-90.

Nurgiansah, T. H. (2022). Meningkatkan Minat Belajar Siswa Dengan Media Pembelajaran Konvensional Dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(3), 1529-1534.

Pohan, Sarah Azhari, and Febrina Dafit. 2021. “Pelaksanaan Pembelajaran Kurikulum 2013 Di Sekolah Dasar.” Jurnal Basicedu 5(3): 1191–97.

Rohandini, F., Utaminingsih, S., & Kironoratri, L. (2022). Analisis Strategi Guru Dalam Menumbuhkan Kemampuan Literasi Siswa Kelas V Di SDN Gajah 02. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 8(1), 658-670.

Safitri, Annisa, and Elfia Sukma. 2020. “Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Tema 3 Menggunakan Pendekatan Saintifik Di Sekolah Dasar.” 4(2015): 3132–44.

Sitaasih, Desak Ketut. 2020. “Supervisi Akademik Untuk Meningkatkan Kompetensi Guru Dalam Proses Pembelajaran Di SD.” Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar 4(2): 241.

Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta

Susilo, H., Chotimah, H., & Sari, Y. D. 2022. Penelitian Tindakan Kelas. Media Nusa Creative. MNC Publishing.

Wijayanti, D., Murtono, M., & Kironoratri, L. (2020). Peningkatan Hasil belajar Siswa Melalui Model Quantum Teaching dan Media Palang Arahku. WASIS: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(2), 80-85.

Wijayanti, D. A. I., Rondli, W. S., & Hilyana, F. S. (2022). Strategi Guru Dalam Menguatkan Minat Belajar Siswa Kelas Iv Sd Negeri Klumpit Pada Pembelajaran IPA. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 8(1), 62-74.

Wulandari, Dewi. 2021. “Kompetensi Profesionalisme Guru.” Aksioma Ad-Diniyah 9(1): 318–36.




DOI: https://doi.org/10.24176/wasis.v4i1.9632

Article Metrics

Abstract views : 180| PDF views : 158

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


View My Stats

Terindeks:

gs 


 

 Visitor:

Free counters!