Pola Asuh Orang Tua Dalam Penggunaan Smartphone Pada Anak Sekolah Dasar

Fahmi Naufal Alwie
Ika Oktavianti
Erik Aditia Ismaya

Abstract


The purpose of the research was to analyze the parenting style applied by parents to the use of smartphones in children in the village of Ngaluran. The method used was a qualitative case study.

The research was conducted in the Village of Ngaluran Dukuh Kalitekuk RT04 RW02 Karanganyar District, Demak Regency. The time for conducting the research was January 2023. The main informants of the research were the parents of children who lived around RT 04 RW 02. Data collection techniques included observation, interviews and documentation. The data validity test includes credibility, transferability, reliability, confirmability tests. Research data analysis techniques were carried out by means of data reduction, data presentation, and drawing conclusions.

The results of the research conducted show that on average parents in the village of Ngaluran in providing parenting patterns to children use democratic parenting. The role of such parenting styles can have a positive impact on the use of smartphones in children and improve the growth and development of children so that children can increase their knowledge, expand their network of friendships, and facilitate communication.


Keywords


Parenting, smartphone, elementary school students

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Fatmawati, E., Ismaya, E. A. ., & Setiawan, D. . (2021). Pola Asuh Orang Tua Dalam Memotivasi Belajar Anak Pada Pembelajaran Daring. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(1), 104–110. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i1.871

Handayani, Rekno., Purbasari, Imaniar., & Setiawan, Deka. (2020). Tipe-Tipe Pola Asuh Dalam Pendidikan Keluarga. Refleksi Edukatika : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 11(1), 16-23.

Madyawati, Lilis. (2016). Strategi Pengembangan Bahasa Pada Anak. Jakarta: Prenadamedia Group.

Putri, Yuliana Sulistyaningrum., Pratiwi, Ika Ari., & Ismaya, Erik Aditia. (2020). Peran Pola Asuh Dalam Pembentukan Minat Belajar Anak Di Desa Medini. Jurnal Muara Pendidikan, 5(2), 697-704

Rahmat, Stephanus Turibius. (2018). Pola Asuh yang Efektif Untuk Mendidik Anak Do Era Digital. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan Missio, 10(2).

Rozalia, Maya Ferdiana. (2017). Hubungan Intensitas Pemanfaatan Gadget Dengan Prestasi Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan SD, 5(2), 722-731.

Sa’adah, K., Ajrie, N., Ismaya, EA., Fauzi, MR. (2022). Pola Asuh Orang Tua dalam Pembentukan Karakter Mandiri Anak Selama Pembelajaran Tatap Muka Terbatas. Jurnal Ilmiah P2M STKIP Siliwangi, 9(2), 120-131.

Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Solekah, I. F. D., Setiawan, D., & Ismaya, E. A. (2022). Pola Asuh Orang Tua untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Anak di Desa Pecuk Mijen Demak pada Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(2), 541-545. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i2.448

Subarkah, Milana Abdillah. (2019). Pengaruh Smartphone Terhadap Perkembangan Anak. Rausyan Fikr, 15(1), 125-135.

Surya, Tirta Adi. (2018). KemenPPPA: Usia Ideal Anak Akses Smartphone Adalah 13 Tahun. Diambil kembali dari https://tirto.id/kemenpppa-usia-ideal-anak-akses-smartphone-adalah-13-tahun-cKJV. Diakses pada 15 Desember 2022.

Taryani., Samtono., & Listyorini, Hani. (2019). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua dan Lingkungan Sekolah Terhadap Interaksi Sosial Serta Dampaknya Pada Kemandirian Peserta Didik. Inopendas : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(2).

Viandari, Kadek Dwinita., & Susilawati, Kadek Pande Ary. (2019). Peran Pola Asuh Orangtua dan Penggunaan Gadget Terhadap Interaksi Sosial Anak Prasekolah. Jurnal Psikologi Udayana, 6 (1), 76-77.




DOI: https://doi.org/10.24176/wasis.v4i1.9708

Article Metrics

Abstract views : 203| PDF views : 169

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


View My Stats

Terindeks:

gs 


 

 Visitor:

Free counters!