Peningkatan Hasil Belajar Siswa Kelas IV melalui Model Contextual Teaching And Learning Berbantuan E-Modul Berbasis Budaya Pati

DESY SIYAMSARI
RATRI RAHAYU - [ https://orcid.org/0000-0001-7057-4569 ]
LINTANG KIRONORATRI

Abstract


This study aims to examine the increase in knowledge learning outcomes of fourth grade elementary school students using the CTL model assisted by Pati culture-based e-modules. This type of research is a quantitative experiment, pre-experimental research design, pretest-posttest design model. Non-test and test data collection techniques. The data analysis technique uses the initial data analysis in the form of a normality test, while the final data analysis is in the form of quantitative descriptive statistical analysis and hypothesis testing. Based on the results of testing the n-gain hypothesis, it is proven that there is an increase in knowledge learning outcomes with the starch-based e-module assisted CTL model of 0.55 medium criterion interpretation. So it was concluded in this study that there had been an increase in the knowledge learning outcomes of class IV students with the CTL model assisted by e-module based on starch culture.


Keywords


CTL Model; E-Module;Learning Outcomes; Starch Culture

Teks Lengkap:

835-843

Referensi


Adim, M., Sri, E., Herawati, B., Nuraya, N., Pendidikan Guru, P., & Dasar, S. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Contextual Teaching And Learning (CTL) Menggunakan Media Kartu Terhadap Minat Belajar IPA Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Sains (JPFS), 3(1), 6–12.

Arsyd, A. (2015). Media Pembelajaran. Rajawali Pers.

Asyafah, A. (2019). Menimbang Model Pembelajaran ( Kajian Teoretis-Kritis atas Model Pembelajaran dalam Pendidikan Islam ). TARBAWY: Indonesian Journal of Islamic Education, 6(1), 19–32.

Cahyani, Y., Rasyid, M. R., Nur, F., & Sulasteri, S. (2019). Efektivitas Media Blok Pecahan dan Media Power Point Terhadap Tingkat Pemahaman Konsep Operasi Pecahan Siswa. Alauddin Journal of Mathematics Education, 1(2), 108. https://doi.org/10.24252/ajme.v1i2.10969

Dakhi, A. S., & Selatan, N. (2020). Peningkatan hasil belajar siswa. 8(2), 468–470.

Forneris, S. G., & Peden-McAlpine, C. J. (2006). Contextual learning: A reflective learning intervention for nursing education. International Journal of Nursing Education Scholarship, 3(1). https://doi.org/10.2202/1548-923X.1254

Gandhi, M., & Jamilah. (2017). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Penerapan Pendekatan Contextual Teaching and Learning (CTL) Pada Mata Pelajaran IPS SD Negeri Tatakan 2 kelas VI Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 7(1), 24–32.

Handini, D., Gusrayani, D., & Panjaitan, R. L. (2016). Penerapan Model Contextual Teaching and Learning Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas Iv Pada Materi Gaya. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 451–460.

Jatmiko, P. D., Wijayantin, A., & Susilaningsih. (2016). Pengaruh Pemanfaatan Video Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Ipa Kelas Iv Sekolah Dasar. Edcomtech: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 1(2), 153–156.

Kusumasari, N., Wanabuliandari, S., & Rahayu, R. (2020). Penerapan Model Contextual Teaching Learning Berbasis Keunggulan Lokal terhadap Pemecahan Masalah Siswa Kelas V. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(1), 43–50. https://doi.org/10.24176/anargya.v3i1.4741

Latuconsina, N. K., Ika, A., & Abrar, P. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Contextual Teaching And Learning ( Ctl ) Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan Fisika, 5(2), 70–75.

Magdalena, I., Fatakhatus Shodikoh, A., Pebrianti, A. R., Jannah, A. W., Susilawati, I., & Tangerang, U. M. (2021). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sdn Meruya Selatan 06 Pagi. EDISI : Jurnal Edukasi Dan Sains, 3(2), 312–325. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi

Majid, A. (2014). Pembelajaran Tematik Terpadu. PT Remaja Rosdakarya.

Makhmudah, S. (2018). Hakikat Ilmu Pengetahuan dalam Perspektif Modern dan Islam. Al-Murabbi: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 4, 202–217.

Moh Sholeh. (2014). Metodologi Pembelajaran Kontemporer (M. Haris (ed.)). Kaukaba Dipantara (Anggota IKAPI).

Muttaqin, N. H., Yamtinah, S., & Utomo, B. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Langsung ( Direct Instruction ) Disertai Diskusi Dan Media Hyperchem Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Prestasi Belajar Pada Materi Ikatan Kimia Kelas X 1 Sma Islam 1 Surakarta Tahun Pelajaran 2016 / 2017. Jurnal Pendidikan Kimia, 7(1), 62–68.

Sabekti, A. W., Andyani, R. D. R., & Juniar. (2016). Contextual Teaching and Learning (CTL) Untuk Membangun Pembelajaran Bermakna Pada Kimia. Jurnal Zarah, 4(1), 25–33.

Sari, E. W., Enawaty, E., & Melati, H. A. (2017). Pengaruh model CTL terhadap motivasi dan hasil belajar pada materi larutan elektrolit dan nonelektrolit. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 6(12), 1–10.

Simbolon, J., Haidir, H., & Daulay, I. (2019). Pengaruh Penggunaan Model Kontekstual Terhadap Kemampuan Menulis Teks Persuasi Siswa Kelas Viii Smp Muhammadiyah 05 Medan. Kompetensi, 12(2), 116–121. https://doi.org/10.36277/kompetensi.v12i2.25

Widalismana, M., & Lestari, N. D. (2017). Analisis Hasil Belajar Mahasiswa Menggunakan Media Cetak dengan Media Elektronik Pada Mata Kuliah Matematika Ekonomi di Universitas PGRI Palembang Merlyn. Jurnal PINUS, 3(1), 43. https://ojs.unpkediri.ac.id/index.php/pinus/article/view/972/675

Wijayanti, D., Murtono, M., & Kironoratri, L. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Quantum Teaching Dan Media Palang Arahku. WASIS : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(2), 80–85. https://doi.org/10.24176/wasis.v1i2.5049

William, W. (2020). Contextual Constructivism: The Impact of Culture on the Learning and Teaching of Science. In The Practice of Constructivism in Science Education. https://doi.org/10.4324/9780203053409-9




DOI: https://doi.org/10.24176/jpp.v6i2.10641

Article Metrics

Abstract views : 48| 835-843 views : 13

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

real
time web analytics Jurnal Prakarsa Paedagogia Status

Negara Asal Pengunjung:

Flag Counter

Jurnal Prakarsa Paedagogia dari Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muria Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 International License.

Dedicated to: