Pengaruh Media Kartu Ajaib Terhadap Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa dalam Memahami Materi Sistem Tata Surya

Rosyidah Rosyidah, Nur Fajrie, Irfai Fathurohman

Abstract


This study explores the development of Magic Card media to boost student engagement in solar system learning and facilitate conceptual understanding. The research is driven by the recognition that student participation is crucial for a successful learning environment. Therefore, designing relevant and engaging learning activities becomes essential. To address student participation and learning outcomes, the author created a media tool called Magic Card. This media involves group competitions where students match answer cards with planet nameplates and receive immediate feedback through magically lit lamps (correct = on, wrong = off). A classroom action research approach was employed in class VI of SDN Tanggultlare, involving a total of 11 students. The results revealed a significant improvement from the pre-cycle to cycle two. Student participation increased from 40.00% to 90.92%, and learning achievement rose from an average score of 67.55 to 85.45.


Keywords


Magic Card; Solar System; Student Participation; Learning Outcomes

References


Afisa, Z. R., Fajrie, N., & Pratiwi, I. A. (2023). Pengembangan Media Komik Edukasi Berbasis Kearifan Lokal Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Siswa Kelas V MI PIM Mujahidin. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 3848-3861.

Anastasya, V. E., Ristiyani, R., & Fajrie, N. (2021). Permainan Ludo sebagai upaya meningkatkan kemampuan berpikir kreatif siswa sekolah dasar. WASIS: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1), 9-14.

Annisa, V., Fajrie, N., & Ahsin, M. N. (2021). Penerapan model problem based learning berbantuan media kartu gambar ilustrasi untuk meningkatkan pemahaman konsep siswa kelas IV sekolah dasar. WASIS: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1), 1-8.

Arsiyanto, A. R., Wanabuliandari, S., & Fajrie, N. (2021). Faktor-Faktor Hasil Pemahaman Konsep Matematis Dalam Pembelajaran Masa Pandemi Covid-19. P2M STKIP Siliwangi, 8(1), 1-14.

Arukah, D. W., Fathurohman, I., & Kuryanto, M. S. (2020, October). Peningkatan Hasil Belajar Siswa dengan Menggunakan Media Ledu. In PROSIDING SEMINAR DAN DISKUSI PENDIDIKAN DASAR.

Fajriea, N., & Purbasarib, I. (2019). VISUALISASI MATERI TOKOH PAHLAWAN DALAM KARYA GAMBAR SISWA PENYANDANG TUNARUNGU DU SDLB PURWOSARI KUDUS.

https://mediaindonesia.com/opini/638003/hasil-pisa-2022-refleksi-mutu-pendidikan-nasional-2023#:~:text=HASIL%20penelitian%20Program%20for%20International,%2C%20dan%20membaca%20(371).

Juniyati, I. (2022). Efektivitas Pendekatan Pembelajaran Student Centered. Universitas Riau.

Khomsah, S. N., & Fajrie, N. (2023). Penggunaan Pembelajaran Contextual Teaching And Learning (CTL) pada Pembelajaran Matematika Siswa Kelas III di SDN Karangwono 01 Pati. Journal on Education, 5(3), 5925-5929.

Lesmoyo, Y. A. S., Fajrie, N., Surachmi, S., & Legowo, Y. A. S. (2023). Pengaruh Peningkatan Keaktifan Siswa terhadap Peningkatan Hasil Belajar IPA Siswa SD dalam Pembelajaran dengan Media Audiovisual. Journal on Teacher Education, 4(3), 777-783.

Marisca, E., & Dharmayana, I. W. (2019). Penggunaan Alat Permainan Edukatif (Ape) untuk Meningkatkan Aktivitas Pembelajaran Matematika (PTK pada Siswa Kelas V SDN 71 di Kota Bengkulu). Triadik, 18(1), 16–24.

Nurfatimah, S. &. (2019). Implementasi Teori Belajar Konstruktivisme Dalam. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 19(September), 121–138.

Nurmalasari, L., Akhbar, M. T., & Syaflin, S. L. (2022). Pengembangan Media Kartu Hewan dan Tumbuhan (TUHETU) Pada Pembelajaran IPA Kelas IV SD Negeri. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 5(1), 1–8. Retrieved from http://journal.unismuh.ac.id/index.php/jrpd

Sakila, R., Lubis, N. F., Mutiara, & Asriani, D. (2023). Pentingnya Peranan IPA dalam Kehidupan Sehari-Hari. Jurnal Adam, 2(1), 119–123.

Satria, E. P., Fathurohman, I., & Ardianti, S. D. (2020). Meningkatkan hasil belajar siswa SD melalui model teams games tournament dan media scrapbook. EduBasic Journal: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 45-51.

Sukma, K. I., & Handayani, T. (2022). Pengaruh penggunaan media interaktif berbasis wordwall quiz terhadap hasil belajar IPA di SD. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4), 1020-1028.

Wiyono, A. H. (2019). Artikel Pengembangan Media Kabib (Kartu Belajar Ajaib) Untuk Meningkatkan Kemampuan Memahami Berbagai Sumber Energi Tema 2 Siswa Kelas Iv Sdn 1 Karangan. Artikel Skripsi Universitas Nusantara PGRI Kediri, 1–10. Retrieved from http://simki.unpkediri.ac.id/mahasiswa/file_artikel/2019/14.1.01.10.0369.pdf

Zuliyanti, N., Fathurohman, I., & Utaminingsih, S. (2021). Analisis Kebutuhan Modul Berbasis Permainan Edukatif Di Era 4.0 Dengan Model Discovery. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 4(1).




DOI: https://doi.org/10.24176/jpp.v7i2.12946

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Jurnal Prakarsa Paedagogia

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Visitors of the Paedagogia Prakarsa Journal Status

Country of Origin of Visitors:

Flag Counter

Jurnal Prakarsa Paedagogia dari Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muria Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Dedicated to: