PENERAPAN KONSELING KELOMPOK UNTUK MENINGKATKAN KEMANDIRIAN BELAJAR SISWA KELAS VII A DI SMPN 1 MENGWI TAHUN PELAJARAN 2024/2025
Abstract
This study aims to evaluate and analyze the improvement in students' learning independence through group counseling for Class VII A students. The research subjects consisted of 7 students with low learning independence, selected from a total of 36 students in Class VII A. The research was conducted using a guidance and counseling action research (PTBK) approach in two cycles. The results after the first cycle showed an increase in learning independence ranging from 38.46% to 52.63%. When converted into an ideal minimum score, this translated to scores between 54% and 59%, which fell into the moderate category. The researchers noted that further improvement was necessary for optimal development. In the second cycle, the students' learning independence improved significantly, ranging from 33.93% to 43.64%, with ideal scores between 75% and 80%, which placed them in the high to very high category. Overall, there was an average increase of 38.15% in learning independence.
Keywords
Full Text:
116-129 (Bahasa Indonesia)References
Adhiputra, A.A. Ngurah. 2015. Konseling Kelompok: Perspektif Teori dan Aplikasi. Yogyakarta: Media Akademi. Ali, M. & Mohammad Asrori, M. 2008. Psikologi Remaja: Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: Bumi Aksara. Arends, Richard I. 2008, Learning to Teach, Edisi Ketujuh. Ahli bahasa; Helly Prajitno S, dan Sri Mulyantini S. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. Arikunto., Suharsimi. 1992. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara. Arikunto.2002. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta. Ary., Donald, Lucy Checer Jacobs & Asghar Razavieh. 1982. Pengantar Penelitian dalam Pendidikan. Penterjemah Arief Furchan. Surabaya: Usaha Nasional. Asrori., H. Muhammad. 2007. Psikologi Pembelajaran, Bandung: CV.Wacana. Aunurrahman. 2012. Kiat Untuk Berdisplin Dalam Diri. Jakarta Gramedia. Azwar., Saifuddin. 2003. Penyusunan Skala Psikologi. Yogyakarta: Pustaka Belajar. Basri,. Hasan. 2004.Remaja Berkualitas (Problematika Remaja dan Solusinya. Yogyakarta: Pustaka Belajar. Best., John W., 1982. Metodologi Penelitian Pendidikan. Disunting oleh Sanafiah Faisal&Mulyadi Guntir Waseso. Surabaya: Usaha Nasional. Bookfield., Stephen. 1986. UnderstMGng and Facilitating Adult Learning. San Francisco: Jossey-Bas Publisher. Corey., Gerald.2003. Teori dan Praktik Konseling dan Psikoterapi. Bandung: PT. Refika Aditama. Corey., Gerald.2010. Teori dan Praktik Konseling dan Psikoterapi. Penterjenah E. Koeswara. Bandung: PT. Eresco. Depdikbud. 1995. Kamus Besar Bahasa Indonesia, Edisi Kedua. Jakarta: Depdikbud & Balai Pustaka. Depdiknas. 2006. Kurikulum Berbasis Kopetensi. Jakarta: Dirjen Dikdasmen. Desmita. 2009. Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya. Gie., The Liang, 1995. Cara Belajar Yang Efesien. Yogyakarta: Liberty. Juntika Nurhisan, Achmad. 2005. Strategi Layanan Bimbingan dan Konseling. Bandung: PT. Refika Aditama. Kamp. C.G. 1970 Perspectives on the Group Process : A Foundation for Counseling With Groups. Boston : Hougthon Miffiln. Komalasari., Gantina,dkk. 2011 . Teori dan Teknik Konseling. Jakarta: PT. Indeks. Mujiman., Haris. 2007. Belajar Mandiri. Surakarta: UNS Press. Murad., Taufik. 2012. Dasar-dasar Konseling. Jakarta: UI Press. Natawidjaja., Rochman, 1987. Pendekatan-pendekatan Dalam Penyuluhan Kelompok I. Bandung: CV. Diponegoro. Natawidjaja., Rochman, 1969. Penyuluhan Di Sekolah. Bandung: Fa. Hasmar. Nursalim., Zakki, 2011. Teori dan Praktik Konseling dan Terapi. Edisi Keempat. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. Prayitno dan Erman Amti. 2004 dasar-dasar Bimbingan dan Konseling.Jakarta: Rineka Cipta. Prayitno dan Erman Amti. 2004. Seri Pemandu Pelaksanaan Bimbingan dan Konseling di Sekolah: Buku II Pelayanan Bimbingan dan Konseling SMP.Jakarta: Kerjasama Koperasi Karyawan Pusgrafin dengan Penerbit Penebar Aksara. Sugiyono. 2009. Metode Penelitian Kuantitatif. Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta. Surya.,Moh.,1998. Dasar-dasar Konseling Pendidikan (Teori dan Konsep). Yogyakarta: Penerbit Kota Kembang. Suyanto. dkk. 2002. Psikologi Kepribadian. Jakarta: Aksara Baru. Sukardi,Dewa Ketut. 1987. Bimbingan dan Penyuluhan Belajar. Surabaya: Usaha Nasional. DPE Nila Kusmawati 2008. Proses Bimbingan dan Konseling di Sekolah. Jakarta : Rineka Cipta. Tatiek Romlah. 1998. Teori dan Praktik Bimbingan Kelompok. Jakarta : P@LPTK Departemen Pendidikan Dan Kebudayaan. Wardhani, dkk. 2007. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Universitas Terbuka. Winkel.,S.J.,W.S., 1997. Bimbingan dan Konseling di Institusi Pendidikan. Jakarta: PT. Gramedia. Yamin., Martinis. 2012. Desain Pembelajaran Berbasis Tingkat Satuan Pendidikan. Jambi: Referensi. Yusuf LN, Syamsu., 2016. Konseling Individual: Konsep Dasar & Pendekatan. Bandung: PT. Refika Aditama.
DOI: https://doi.org/10.24176/jpp.v7i2.14143
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Jurnal Prakarsa Paedagogia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Visitors of the Paedagogia Prakarsa Journal Status
Country of Origin of Visitors:
Jurnal Prakarsa Paedagogia dari Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muria Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Dedicated to: