PENERAPAN KONSELING KELOMPOK UNTUK MENINGKATKAN KEMANDIRIAN BELAJAR SISWA KELAS VII A DI SMPN 1 MENGWI TAHUN PELAJARAN 2024/2025

I Made Mahardhika, Ni Wayan Suastini, Ni Made Dwi Udiani, Yeni Fatma

Abstract


This study aims to evaluate and analyze the improvement in students' learning independence through group counseling for Class VII A students. The research subjects consisted of 7 students with low learning independence, selected from a total of 36 students in Class VII A. The research was conducted using a guidance and counseling action research (PTBK) approach in two cycles. The results after the first cycle showed an increase in learning independence ranging from 38.46% to 52.63%. When converted into an ideal minimum score, this translated to scores between 54% and 59%, which fell into the moderate category. The researchers noted that further improvement was necessary for optimal development. In the second cycle, the students' learning independence improved significantly, ranging from 33.93% to 43.64%, with ideal scores between 75% and 80%, which placed them in the high to very high category. Overall, there was an average increase of 38.15% in learning independence.


Keywords


Konseling Kelompok Behioral Modelling Kemandirian Belajar

References


Adhiputra, A.A. Ngurah. 2015. Konseling Kelompok: Perspektif Teori dan Aplikasi. Yogyakarta: Media Akademi. Ali, M. & Mohammad Asrori, M. 2008. Psikologi Remaja: Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: Bumi Aksara. Arends, Richard I. 2008, Learning to Teach, Edisi Ketujuh. Ahli bahasa; Helly Prajitno S, dan Sri Mulyantini S. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. Arikunto., Suharsimi. 1992. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara. Arikunto.2002. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta. Ary., Donald, Lucy Checer Jacobs & Asghar Razavieh. 1982. Pengantar Penelitian dalam Pendidikan. Penterjemah Arief Furchan. Surabaya: Usaha Nasional. Asrori., H. Muhammad. 2007. Psikologi Pembelajaran, Bandung: CV.Wacana. Aunurrahman. 2012. Kiat Untuk Berdisplin Dalam Diri. Jakarta Gramedia. Azwar., Saifuddin. 2003. Penyusunan Skala Psikologi. Yogyakarta: Pustaka Belajar. Basri,. Hasan. 2004.Remaja Berkualitas (Problematika Remaja dan Solusinya. Yogyakarta: Pustaka Belajar. Best., John W., 1982. Metodologi Penelitian Pendidikan. Disunting oleh Sanafiah Faisal&Mulyadi Guntir Waseso. Surabaya: Usaha Nasional. Bookfield., Stephen. 1986. UnderstMGng and Facilitating Adult Learning. San Francisco: Jossey-Bas Publisher. Corey., Gerald.2003. Teori dan Praktik Konseling dan Psikoterapi. Bandung: PT. Refika Aditama. Corey., Gerald.2010. Teori dan Praktik Konseling dan Psikoterapi. Penterjenah E. Koeswara. Bandung: PT. Eresco. Depdikbud. 1995. Kamus Besar Bahasa Indonesia, Edisi Kedua. Jakarta: Depdikbud & Balai Pustaka. Depdiknas. 2006. Kurikulum Berbasis Kopetensi. Jakarta: Dirjen Dikdasmen. Desmita. 2009. Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya. Gie., The Liang, 1995. Cara Belajar Yang Efesien. Yogyakarta: Liberty. Juntika Nurhisan, Achmad. 2005. Strategi Layanan Bimbingan dan Konseling. Bandung: PT. Refika Aditama. Kamp. C.G. 1970 Perspectives on the Group Process : A Foundation for Counseling With Groups. Boston : Hougthon Miffiln. Komalasari., Gantina,dkk. 2011 . Teori dan Teknik Konseling. Jakarta: PT. Indeks. Mujiman., Haris. 2007. Belajar Mandiri. Surakarta: UNS Press. Murad., Taufik. 2012. Dasar-dasar Konseling. Jakarta: UI Press. Natawidjaja., Rochman, 1987. Pendekatan-pendekatan Dalam Penyuluhan Kelompok I. Bandung: CV. Diponegoro. Natawidjaja., Rochman, 1969. Penyuluhan Di Sekolah. Bandung: Fa. Hasmar. Nursalim., Zakki, 2011. Teori dan Praktik Konseling dan Terapi. Edisi Keempat. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. Prayitno dan Erman Amti. 2004 dasar-dasar Bimbingan dan Konseling.Jakarta: Rineka Cipta. Prayitno dan Erman Amti. 2004. Seri Pemandu Pelaksanaan Bimbingan dan Konseling di Sekolah: Buku II Pelayanan Bimbingan dan Konseling SMP.Jakarta: Kerjasama Koperasi Karyawan Pusgrafin dengan Penerbit Penebar Aksara. Sugiyono. 2009. Metode Penelitian Kuantitatif. Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta. Surya.,Moh.,1998. Dasar-dasar Konseling Pendidikan (Teori dan Konsep). Yogyakarta: Penerbit Kota Kembang. Suyanto. dkk. 2002. Psikologi Kepribadian. Jakarta: Aksara Baru. Sukardi,Dewa Ketut. 1987. Bimbingan dan Penyuluhan Belajar. Surabaya: Usaha Nasional. DPE Nila Kusmawati 2008. Proses Bimbingan dan Konseling di Sekolah. Jakarta : Rineka Cipta. Tatiek Romlah. 1998. Teori dan Praktik Bimbingan Kelompok. Jakarta : P@LPTK Departemen Pendidikan Dan Kebudayaan. Wardhani, dkk. 2007. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Universitas Terbuka. Winkel.,S.J.,W.S., 1997. Bimbingan dan Konseling di Institusi Pendidikan. Jakarta: PT. Gramedia. Yamin., Martinis. 2012. Desain Pembelajaran Berbasis Tingkat Satuan Pendidikan. Jambi: Referensi. Yusuf LN, Syamsu., 2016. Konseling Individual: Konsep Dasar & Pendekatan. Bandung: PT. Refika Aditama.




DOI: https://doi.org/10.24176/jpp.v7i2.14143

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Jurnal Prakarsa Paedagogia

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Visitors of the Paedagogia Prakarsa Journal Status

Country of Origin of Visitors:

Flag Counter

Jurnal Prakarsa Paedagogia dari Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muria Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Dedicated to: