Implementasi Bimbingan Kelompok Untuk Meningkatkan Hubungan Sosial Antar Teman Sebaya Di Kelas X.F SMA Negeri 2 Mengwi Tahun 2025.

Ega Dwi Meriani, Wayan Suastini

Abstract


This study was conducted based on classroom phenomena reported by several teachers and supported by data from the supervising teacher, indicating that students struggle with effective communication. Social isolation, which causes students to feel lonely, and negative judgments about individuals or groups based on false assumptions can hinder positive interactions.

In response to this issue, the researcher implemented Group Guidance services to improve social relationships among peers in Class X.F at SMA Negeri 2 Mengwi in 2025. This service was provided to 30 students in Class X.F using PTBK data analysis techniques and a quantitative research method. The study concluded that the implementation of Group Guidance effectively enhances social relationships among peers in Class X.F at SMA Negeri 2 Mengwi in 2025. The group dynamics in the guidance sessions help students develop motivation, which influences peer interactions and fosters positive relationships among them.


Keywords


Keyword Bimbingan Kelompok; Hubungan Sosial; Teman Sebaya

References


Abd.Rahman. (2021). Upaya Meningkatkan Hubungan Sosial Antar Teman Sebaya Melalui Layanan Bimbingan Kelompok Pada Siswa Kelas VII B Smpn 1 Banyuglugur Kabupaten Situbondo Tahun Ajaran 2018/2019. 9(1), 9–21.

Agustina, E., Yuliansyah, M., & Hj. Auliah, N. (2022). Peningkatan Motivasi Belajar Siswa Melalui Teknik Cinema Therapy Di Era New Normal Pada Kelas X Di SMP Negeri 3 Amuntai. Jurnal Inovasi Penelitian, 2(10), 3169–3174.

Annisa, Alfarin Nur, T. I. P. (2023). Meningkatkan Hubungan Sosial Antar Teman Sebaya Pada Siswa Kelas Viii Di Upt Smp Negeri 1 Gresik Titin Indah Pratiwi Abstrak.

Asriani, I. (2023). Peningkatkan Hubungan Sosial Antar Teman Sebaya Melalui Layanan Bimbingan Kelompok Siswa Kelas IX-A. Jurnal Impresi Indonesia, 2(6), 545–557. Https://Doi.Org/10.58344/Jii.V2i6.2693

Aziz, H. A. (2023). Kelompok Pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 4 Parepare. Https://Jurnal.Umpar.Ac.Id/Index.Php/Ibrah, 12(September), 37–50.

Dachmiati, S., & Amalia, R. (2017). Peningkatkan Hubungan Sosial Antar Teman Sebaya Melalui Layanan Bimbingan Kelompok. Jurnal Fokus Konseling, 3(2), 148–153.

Fitriah, D. (2022). Peningkatan Hubungan Sosial Antar Teman Sebaya Dengan Menggunakan Layanan Bimbingan Kelompok Pada Siswa Smk. Braz Dent J., 33(1), 1–12.

Hartati, A. (2022). Peningkatan Hubungan Sosial Antar Teman Sebaya Melalui Layanan Bimbingan Kelompok Di Smp Negeri 26 Surabaya. Psikologi Konseling, 20(1), 1287. Https://Doi.Org/10.24114/Konseling.V20i1.36236

Karpika, P., Juliaawan, P., & Tamara, A. (2023). Upaya Meningkatkan Hubungan Sosial Antar Teman Sebaya Melalui Penerapan Layanan Bimbingan Kelompok Pada Siswa Smk N 1 Denpasar. 2(1), 9–13.

Nandito, R., Sucipto, S., & Kusmanto, A. S. (2022). Meningkatkan Hubungan Sosial Antar Teman Sebaya Melalui Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Homeroom Di Smk Negeri 1 Kudus. Jurnal Muria Research Guidance And Counseling (Mrgc), 1(2), 192–200. Https://Doi.Org/10.24176/Mrgc.V1i2.8744

Rahayu, E. P. (2020). Pengaruh Bimbingan Kelompok Terhadap Sikap Sosial Teman Sebaya Pada Siswa Smp Negeri I Colomadu Kelas Viii C Tahun Pelajaran 2017 / 2018. 6(1).

Rakhmat, J. (2007). Psikologi Komunlkasi Remaja. Https://Repository.Bbg.Ac.Id/Bitstream/1789/1/Jalaluddin_Rahmat_-

Risal, H. G., & Alam, F. A. (2021). Upaya Meningkatkan Hubungan Sosial Antar Temansebaya Melalui Layanan Bimbingan Kelompokdi Sekolah. Jurnal Bimbingan Konseling Dan Psikologi, 1(1), 1–10.

Siregar, L. Y. S. (2020). Motivasi Sebagai Pengubahan Perilaku. Forum Paedagogik, 11(2), 81–97. Https://Doi.Org/10.24952/Paedagogik.V12i2.3156

Sitorus, I. P. S. (2021). Meningkatkan Hubungan Sosial Yang Baik Antar Teman Sebaya Melaui Layanan Bimbingan Kelompok Di Kelas Viii SMP Negeri 2 Air Joman Tahun Pembelajaran 2020/2021. Pharmacognosy Magazine, 75(17), 399–405.




DOI: https://doi.org/10.24176/jpp.v8i1.14824

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Jurnal Prakarsa Paedagogia

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Visitors of the Paedagogia Prakarsa Journal Status

Country of Origin of Visitors:

Flag Counter

Jurnal Prakarsa Paedagogia dari Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muria Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Dedicated to: