Penerapan Teknik Simulasi Dalam Layanan Bimbingan Kelompok Untuk Meningkatkan Rasa Percaya Diri Siswa Kelas X.F Di SMA Negeri 2 Mengwi Tahun Ajaran 2024/2025

Adjie Achmad Zaini, Wayan Suastini

Abstract


This study aims to examine the implementation of simulation techniques in group guidance services to enhance students' self-confidence. The research was conducted in class X.F of SMA Negeri 2 Mengwi using classroom action research through two cycles. Data collection techniques included interviews, observation, and a closed-ended confidence scale. Initial observations revealed several students lacked confidence, such as hesitating to speak in front of the class and avoiding group interactions. After the implementation of simulation-based group guidance, there was a notable increase in students’ self-confidence scores-rising from an average of 57.6% to 74.8% across the two cycles. The findings suggest that structured simulations allow students to experience real-life scenarios in a safe environment, enabling them to build confidence and overcome social anxiety. The study concludes that simulation techniques in group guidance are effective in improving self-confidence among high school students.

Keywords


Teknik Simulasi;Bimbingan Kelompok;Rasa Percaya Diri

References


Amalia, N. R., Setiyowati, A. J., & Nuswantari, M. (2023). Kepercayaan Diri Siswa Kelas X Di SMA Brawijaya. 3(11). https://doi.org/10.17977/um067.v3.i11.2023.4

Anggela, R., Evynurekawati, E., & Cahyaningrum, W. (2017). Penerapan Simulasi Dalam Meningkatkan Kepercayaan Diri Mahasiswa Mata Kuliah Seminar Kuliah Geografi. Jurnal Pendidikan Sosial, 4(1), 60–70.

Anisahria1, Bau Ratu2, S., & 1-2. (2025). Jurnal Bimbingan dan Konseling Pandohop To Increase Learners ’ Self-Confidence. 5, 51–58.

Fahmi, M. Y., Lubis, L., & Rusman, A. A. (2023). Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok Menggunakan Konseling Realitas Terhadap Kepercayaan Diri Siswa. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(4), 917–926.

Fatimah, I. (2023). Upaya Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa Melalui Layanan Bimbingan Kelompok Teknik Permainan Monopoli. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Profesi …, November.

Karpika, P., Juliaawan, P., & Tamara, A. (2023). Upaya Meningkatkan Hubungan Sosial Antar Teman Sebaya Melalui Penerapan Layanan Bimbingan Kelompok Pada Siswa Smk N 1 Denpasar. 2(1), 9–13.

Syifa, H. (2021). Strategi Meningkatkan Rasa Percaya Diri Bagi Pemula: Kunci Sukses Berkomunikasi. SELASAR KPI: Referensi Media Komunikasi Dan Dakwah, Vol.1 No.1(1), 106–115.

Toy, R. O., & Malelak, E. O. (2023). Keefektifan Konseling Kelompok dengan Teknik Permainan untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Remaja. JKI (Jurnal Konseling Indonesia), 8(2), 37–42.

Vista Ambar Wulan, dkk. (2019). Peningakatan Percaya Diri Menggunakan Layanan Bimbingan Kelompok Teknik Permainan Simulasi. Jurnal Bimbingan Konseling, 1–14.

Yuberti. (2018). Teori Pembelajaran Dan Pengembangan Bahan Ajar Dalam Pendidikan. In Psikologi Pendidikan (Vol. 1).

Zulfa, I. (2024). Peran Orang Tua Terhadap Rasa Percaya Diri Anak Pada RA Tarbiyatul Athfal Rifaiyah Kampil Pendahuluan Usia dini merupakan usia emas ( golden age ) dimana pada usia ini anak mengalami proses perkembangan secara pesat . Pada usia lima tahun pertama , anak m. 808–817.




DOI: https://doi.org/10.24176/jpp.v8i1.15148

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Jurnal Prakarsa Paedagogia

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Visitors of the Paedagogia Prakarsa Journal Status

Country of Origin of Visitors:

Flag Counter

Jurnal Prakarsa Paedagogia dari Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muria Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Dedicated to: