Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Matematika Pada Materi Aljabar Bagi Siswa SMP

Retno Yuliani

Abstract


The success of teaching learning process can't be separated from teachers' preparation. For example, to reach the aim of mathematics lesson, we need collaboration from all aspects,it is popular with the term so called cooperative learning. By cooperative learning, students can do a lot of activities, to access information from various sources. Unfortunately daily test result shows that some students' score are under the minimum criteria Due to that condition, the writer wants to do class action experiments, by using cooperative learning method type TGT, in order to increase learning result from 1st semester of mathematics subject, in this case is Algebra, for The students of Grade 7 D , in Junior high school 1 Bancak .( The amount the students is 28). As a result, based on two cycles Type TGT, the learning activities can increase 78%, next, the test average's result is 76,7 %, furthermore 82% from total amount of the students in grade 7D, can reach minimum criteria.

Teks Lengkap:

34-40

Referensi


Aqib, Zaenal. (2002) . Profesionalisme Guru dalam Pembelajaran. Surabaya: Insan Cendikia.

Aqib, Zaenal. (2006). Penelitian Tindakan Kelas untuk Guru SMP,SMA,SMK. Bandung: Yrama Widya

Depdiknas (2006). PP Nomer 22 Tahun 2006, Standar Isi. Jakarta.Depdiknas

Pusat pengembangan Profesi Pendidik Kemendikbud. (2014). Materi Pelatihan Implementasi Kurikulum 2013.

Dirjen GTK Kementrian Pendidikan dan Kebudayaa.(2016). Modul Guru Pembelajar Teori Belajar, Himpunan dan Logika Matematika.

Faizin. (2013), “Upaya Meningkatkan Motivasi Siswa Kelas VII B SMP N 1 Pamotan Dalam Belajar Matematika Dengan Model TGT”.

Huda, Miftahul. (2009). Model-model Pengajaran dan Pembelajaran, Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Muhlisin Riadi.2014. Pengertian dan jenis-jenis Aktivitas Belajar. Avalaible at: http://www.kajianpustaka.com/2014/06/pengertian-dan-jenis-aktivitas-belajar.html

Nurholis.2013.Kelebihan dan Kekurangan model TGT. Avalaible at: http://nurholis-homeedukasi.blogspot.co.id/2013/04/kelebihan-dan-kekurangan-tgt.html

Sanjaya, Wina. (2006). Strategi Pembelajaran berorisntasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Prenadamedia group

Sardiman. (2014). Interaksi dan motivasi belajar mengajar ,Jakarta: Raja grafindo

Slavin,Robert . (2005). Cooperative Learning Teori Riset Dan Praktek. Bandung: Nusamedia

Sudjana, Nana. (2016). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya

Suprijono, Agus. (2009). Cooperative Learning Teori dan Aplikasi Paikem. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Siregar, Evelin dan Hartini, 2015. Teori Belajar dan Pembelajaran. Bogor: Ghalia Indonesia.

Triyani, NurArifah. (2012. Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams-Games-Tournamen (TGT) Sebagai Upaya Meningkatkan Keaktifan Belajar Matematika Siswa Pada Pokok Bahasan Peluang Dan Statistik Di SMP Negeri 4 Depok Yogyakarta Kelas IX C. Available at: https://www.academia.edu/5778664/i_MODEL_PEMBELAJARAN_KOOPERATIF_TIPE_TEAMS-GAMES-_TOURNAMENT_TGT_SEBAGAI_UPAYA_MENINGKATKAN_KEAKTIFAN_BELAJAR_MATEMATIKA_SISWA_PADA_POKOK_BAHASAN_PELUANG_DAN_STATISTIKA_DI_SMP_NEGERI_4_DEPOK_YOGYAKARTA_KELAS_IX_C




DOI: https://doi.org/10.24176/jpp.v2i1.4313

Article Metrics

Abstract views : 191| 34-40 views : 389

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.




real
time web analytics Jurnal Prakarsa Paedagogia Status

Negara Asal Pengunjung:

Flag Counter

Jurnal Prakarsa Paedagogia dari Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muria Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 International License.

Dedicated to: