Pola Asuh Orang Tua terhadap Motivasi Belajar Siswa SD Negeri Sumbermulyo 01 dalam Pembelajaran Daring

tri fone pamungkas
Ika Oktavianti
Sekar Dwi Ardianti

Abstract


This study aims to analyze parenting styles on learning motivation of Sumbermulyo 01 elementary school students in online learning. This research uses descriptive qualitative research methods. The data collection technique used in this study was data triangulation, namely observation, in-depth interviews and documentation. The subjects studied were students, parents and teachers of Sumbermulyo elementary school. The data analysis technique used is data reduction, data presentation and conclusion. The results showed that parents provided a form of democratic parenting for their children during online learning, in the sense of giving children the freedom to play at certain times and continue to carry out online learning and do assignments according to a mutually agreed schedule. Student motivation in online learning is good even though it fluctuates according to the child's condition at a certain time. Democratic parenting patterns have a good impact on the child's or student's psychological condition during online learning, besides that the teacher also provides motivation to students and guidance to parents during online learning.

Keywords


Parenting Style; Learning Motivation; Online Learning

Teks Lengkap:

10-15

Referensi


Adawiah, Rabiatul.(2017). Pola Asuh Orang Tua dan Implikasinya Terhadap Pendidikan Anak. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan. 7 (1),33-48

Aisyatinnaba, Nur. (2015). Peran Orang Tua Dalam Memotivasi Anak. (Skripsi). semarang (ID): Universitas Negeri Semarang

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Prakmatik. Jakarta: Rineka Cipta.

Ardianti, Sekar Dwi, Savitri Wanabuliandari, dan Susilo Rahardjo. (2017). Peningkatan Perilaku Peduli Lingkungan dan Tanggung Jawab Siswa Melalui Model Ejas Dengan Pendekatan Science Edutainment. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar. IV (01),1-7

Ardianti, Sekar Dwi, Savitri Wanabuliandari, dan Susilo Rahardjo. (2019).The Implementation Of E-Jas Science Edutainment To Improve Elementary School Students Conceptual Understanding. Unnes Science Education Journal. 8 (01),1-6

Arumsari, Rindang. (2017). Perbedaan Motivasi Belajar Antara Siswa yang Berasal Dari Jawa Dan Dari Papua Di Sman 1 Kediri Tahun Ajaran 2016/2017. Jurnal Simki-Pedagogia. 01 (01)

Budiyono, Eko, dan Novie Rohanah. (2019).Pengembangan Disiplin Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Jurnal Administrasi FIA UNIJA. 5 (01), 23-30

Filisyamala, Jihan, Hariyono dan M Ramli. (2016).Bentuk Pola Asuh Demokratis Dalam Kedisiplinan Siswa SD. Jurnal Pendidikan. 1 (4)

Harianti, Rini, dan Suci Amin. (2016). Pola Asuh Orang Tua dan Lingkungan Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Curricula. 1 (2), 20-29

Hapsari, Estima Titi, Diana Endah Handayani dan Singgih Adhi Prasetyo. (2019). Pola Asuh Orang Tua Dalam Menerapkan Kedisiplinan Siswa Kelas IV di SD Negeri Lombang 01 Batang. Jurnal Basicedu. 3 (3), 870-873

Idrus, Ali.(2012). Pola Asuh Orang Tua Dalam Memotivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Sekolah Dasar. 21 (2), 145-151

Ningrum, Wulan Ratna.(2016). Pengaruh Peranan dan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Desar Negeri (SDN) Di Kecamatan Bogor Barat. Jurnal Pendidikan. 17 (2), 129-137

Puspitasari, Ni Luh Putu, M.G Rini Kristiantari, dan I.G.A Agung Sri.(2018). Korelasi Pola Asuh Orang Tua Dengan Disisplin Belajar Siswa Kelas VI SD. Jurnal Mimbar Ilmu. 23 (1), 22-32.

Sadirman, A.M.(2012). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Wanabuliandari, Savitri, dan Sekar Dwi Ardianti. (2018). Pengaruh Modul E-Jas Edutainment terhadap Karakter Peduli Lingkungan dan Tanggung Jawab. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan. 8 (1), 70-79.

Wibowo, Agus Gunawan.(2015). Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal di Sekolah. Yogjakarta: Pustaka Pelajar

Wulan, Ratna.(2020). Motivasi Belajar Singel Mother Terhadap Anak di Masa Pandemi di Dusun Bukit Teungku. Jurnal Review Pendidikan Dasar. 6 (2)

Zega, Nolinia, Efvi Noyita, dan Haposan Simanjuntak. (2018). Pengaruh Perhatian Orangtua Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen. 3 (2), 52-57




DOI: https://doi.org/10.24176/jpp.v4i1.5815

Article Metrics

Abstract views : 259| 10-15 views : 580

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

real
time web analytics Jurnal Prakarsa Paedagogia Status

Negara Asal Pengunjung:

Flag Counter

Jurnal Prakarsa Paedagogia dari Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muria Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 International License.

Dedicated to: