HUBUNGAN DISIPLIN DENGAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPA SELAMA PEMBELAJARAN DARING KELAS VI B SD 1 MIJEN

Annisa Rahmawati
Siti Masfuah
Khamdun Khamdun

Abstract


The purpose of this study was to analyze how much the relationship between discipline and student learning outcomes in science subjects class VI B SD 1 Mijen during online learning. This research uses quantitative research methods with a correlation test.This research will be conducted in class VI B SD 1 Mijen with 26 students as research subjects. The sampling technique in this research is usingtechnique purposive random sampling. The sample in this study amounted to 26 students. The independent variable in this study was student learning discipline, while the dependent variable in this study was student learning outcomes. Data collection techniques in this study used a questionnaire instrument and document study from the classroom teacher in the form of student learning outcomes in science subjects. The data analysis technique in this study used a correlation test of the discipline relationship with science learning outcomes. The results of this study indicate that there is a disciplinary relationship with science learning outcomes during online learning with a correlation value of 0.6512 in the strong category.


Keywords


Online Learning, Learning Disciplin, Learning Outcomes

Teks Lengkap:

152-157

Referensi


Arifin, Zaenal. 2013. Evaluasi Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Arikunto, Suharsimi. 2013. Prosedur Penilaian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Arikunto, Suharsimi. 2013. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Dimyati, Mudjiono. 2009. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Fauzi, M. I. (2016). Hubungan Kedisiplinan Belajar di Rumah dan Di Sekolah dengan Prestasi Belajar IPA Siswa Kelas IV Sd Se-Gugus Dewi Sartika UPPD Tegal Selatan Kota Tegal 2012/2013. Dinamika Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1).

Hamalik, Oemar. 2015. Kurikulum Dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Kariadinata, Rahayu. 2015. Dasar-Dasar Statitik. Bandung: Tim Redaksi Pustaka Seta.

Yusron, M. (2013). Pengaruh Cara Belajar dan Lingkungan Keluarga Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Kompetensi Dasar Akuntansi Siswa Kelas XI IPS di SMA Al-Irsyad Pekalongan Tahun Ajaran 2012/2013. Economic Education Analysis Journal, 2(2).

Murtono. 2017. Merencanakan dan Mengelola Model-Model Pembelajaran Inovatif (Student center Learning). Wade Group.

Putra, R. F. (2014). Hubungan Disiplin Perkuliahan Dengan Hasil Belajar Mahasiswa Mata Kuliah Survey Dan Pemetaan 1 Semester Ganjil Tahun Akademik 2013/2014. CIVED (Journal of Civil Engineering and Vocational Education), 2(3).

Riduwan. 2012. Belajar Mudah Penelitian Untuk Guru-Karyawan dan Peneliti Pemula. Bandung: Alfabeta.

Sidiq, D. A. N., Fakhriyah, F., & Masfuah, S. (2020). Hubungan Minat Belajar Ipa Siswa Kelas V Sd Negeri 2 Pelemkerep Terhadap Hasil Belajar Selamapembelajaran Daring. Progres Pendidikan, 1(3), 243-250.

Shoimin, Aris. 2017. 68 Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Sukmanasa, E. (2016). Hubungan antara Disiplin Belajar dengan Hasil Belajar pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. Jurnal Kreatif: Jurnal Kependidikan Dasar, 7(1).

Susanto, Ahmad. 2016. Teori Belajar & Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia Group.

Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Bandung; Alfabeta.

Tu’u, Tulus. 2008 Peran Disiplin Pada Perilaku Dan Prestasi Siswa. Jakarta: Grasindo.

Umi, Christiana. 2019. Arif Teman Berlatih dan Belajar Cerdas. Jakarta: Gramedia.

Yanti, M. T., Kuntarto, E., & Kurniawan, A. R. (2020). Pemanfaatan Portal Rumah Belajar Kemendikbud sebagai Model Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 5(1), 61-68.




DOI: https://doi.org/10.24176/jpp.v4i2.5937

Article Metrics

Abstract views : 144| 152-157 views : 131

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

real
time web analytics Jurnal Prakarsa Paedagogia Status

Negara Asal Pengunjung:

Flag Counter

Jurnal Prakarsa Paedagogia dari Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muria Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 International License.

Dedicated to: