Peningkatan Kemampuan Numerasi Siswa Menggunakan Model Realistic Mathematics Education Berbantuan Media PaPinBilCa

Noor Laily Hasanah

Abstract


This study aims to describe how students' numeracy skills improve through the application of the Realistic Mathematics Education (RME) model with the assistance of PaPinBilCa media in grade V at SDN 03 Jojo. SDN 03 Jojo has a low level of numeracy skills, as indicated by the pre-cycle results showing the lowest math score of 40 and the highest of 80, with an average score of 68. This research is a classroom action research involving all 10 students as the sample. The variables studied are the Realistic Mathematics Education (RME) model as the independent variable and numeracy skills as the dependent variable. Data were collected through pre-research interviews, observations, tests, and documentation. Data analysis was conducted quantitatively. In the pre-cycle, 40% of students reached the passing score with an average score of 58.60. After cycle I, the percentage of students who passed increased to 50% with an average score of 74.90. In cycle II, all students achieved a passing score of 100% with an average score of 92.50. The results of the study indicate that the use of the Realistic Mathematics Education model with PaPinBilCa media successfully improved students' numeracy skills, with the initial pre-cycle percentage of 40% increasing to 50% in cycle I and further rising to 100% in cycle II

Keywords


Realistic Mathematics Education (RME), Kemampuan Numerasi, Media PaPinBilCa

Full Text:

PDF

References


Anggraeni, R., Rahmadanti, D. A., Aryanti, R. D., Zahra, A. S. A., Fakhriyah, F., & Fajrie, N. (2024). Systematic Literature Review: Peningkatan Kemampuan Literasi Numerasi Siswa SD Melalui Pendekatan Media Pembelajaran Berbasis Game. Intellektika: Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 2(5), 84–99.

Ardana Riswari, L., Candra Sari, A., & Suryanto, H. (2023). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Pada Materi Operasi Hitung Campuran Sebagai Implementasi Dalam Kehidupan Sehari-Hari Siswa Kelas VI Sekolah Dasar Di Desa Larikrejo. Jurnal Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan Borneo, 04(02), 235–244.

Elmanidar, N., Fakhriyah, F., & Rondli, W. S. (2023). Pengaruh Model Project Based Learning Berbantuan Media Pop Up Book terhadap Peningkatan Kreativitas Siswa pada Tema 8 Kelas 5 SDN 1 Mayong Kidul. 4, 491–497.

Ermawati, D. (2020). Pemecahan Masalah Matematis Siswa Sd. JPD: Jurnal Pendidikan Dasar, 1–9.

Ermawati, D., & Lovika Ardana Riswari. (2023). Sumber & Media Pembelajaran di SD. Badan Penerbit Universitas Muria Kudus.

Hadi S. (2017). Pendidikan Matematika Realistik: Teori, Pengembangan, dan Implementasinya. PT Raja Grafindo Persada.

Hairun, R. A. F., Riswari, L. A., & Ermawati, D. (2024). Penerapan Model Realistic Mathematic Education Terhadap Pemahaman Konsep Matematis Siswa Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(1), 734–741. https://doi.org/10.31004/edukatif.v6i1.5549

Hamzah, A. (2014). Evaluasi Pembelajaran Matematika. PT. Raja Grafindo Persada.

Julaeha, S., Hadiana, E., & Zaqiah, Q. Y. (2021). Manajemen Inovasi Kurikulum: Karakteristik dan Prosedur Pengembangan Beberapa Inovasi Kurikulum. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 02(1), 1–26.

Kemendikbud. (2017). Materi Pendukung Literasi Numerasi. Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kenedi, & Muhsam, J. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Connectingorganizing Reflecting Dan Extending (Core) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas V Di Sdn Oeba 3 Kupang. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 4(1), 429–436. https://doi.org/10.51494/jpdf.v4i1.851

Malikha, Z., & Amir, M. F. (2018). Analisis Miskonsepsi Siswa Kelas V-B Min Buduran Sidoarjo Pada Materi Pecahan Ditinjau Dari Kemampuan Matematika. Pi: Mathematics Education Journal, 1(2), 75–81. https://doi.org/10.21067/pmej.v1i2.2329

Maulyda, M., & Mudrikah, A. (2023). Penerapan Pendekatan Realistic Mathematics Education ( RME ) untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematis Siswa. 13(1), 56–67. https://doi.org/10.23969/pjme.v13i1.7566

Muh, A. S., Muhsam, J., & Kupang, U. M. (2022). Penerapan model pembelajaran problem based learning (pbl) dalam meningkatkan hasil belajar ipa siswa kelas iv sekolah dasar. 03.

Muna, N., Ermawati, D., & Kironoratri, L. (2023). Penggunaan Model Realistic Mathematics Education Dalam Meningkatkan Kemampuan Numerasi Pada Siswa Kelas V Sd 1 Peganjaran. 4(3).

Murtiana, Y., Sulistyono, R., & Widyastuti, N. S. (2020). Peningkatan Aktivitas Belajar dan Hasil Belajar Pembelajaran Tematik Menggunakan Model Problem Based Learning Pada Kelas IV SD Negeri Margomulyo 1. Epirins.Uad.Ac.Id, 1528.

Nisa, M. K., Purwaningrum, J. P., & Bintoro, H. S. (2023). Efektivitas Model Pembelajaran RME (Realistic Mathematics Education) Berbantuan Media Cermath terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Seminar Nasional Paedagoria, 3, 444–451.

Purwaningrum, Jayanti Putri, Kusmanto, A. S., Ahyani, L. N., & Purwoko, R. Y. (2023). Pengembangan Media Buku Matematika Bergambar untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Numerasi Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Edupedia, 7(2).

Purwaningrum, Jayati Putri, & Ahyani, L. N. (2024). Deskripsi Kemampuan Literasi Numerasi Peserta Didik dalam Menyelesaikan Materi Bilangan Cacah Sampai 1000. Euclid, 11(2), 129–141.

Saragih, T. A. M., & Tamba, K. P. (2022). Penerapan Realistic Mathematics Education (RME) Dalam Online Learning Untuk Membantu Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas VIII. JOHME: Journal of Holistic Mathematics Education, 6(1), 57–73.

Sari, N. P., Masfuah, S., & Riswari, L. A. (2023). Peningkatan Kemampuan Numerasi Siswa Kelas V dengan Model Two Stay Two Stray Berbantuan Tabung Misteri. … Jurnal Karya Ilmiah …, 8(3), 704–712.

Shoimin. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Ar-Ruzz Media.

Sukardi, H. (2019). Metodologi Penelitian Pendidikan: Kompetensi dan Praktiknya. Bumi Aksara.

Umami, R. R., Utaminingsih, S., & Riswari, L. A. (2024). Efektivitas Pendekatan Realistic Mathematics Education Berbantuan Media ARCA Terhadap Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas V SD. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(1), 325–333. https://doi.org/10.29303/jipp.v9i1.2057

Wijaya, A., & Dewayani, S. (2021). Framework asesmen kompetensi minimum (AKM). Pusat Asesmen dan Pembelajaran Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Z. Aqib, Jiyaroh, S., E, D., & K, K. (2014). Penelitian Tindakan Kelas. Yrama Widya.




DOI: https://doi.org/10.24176/anargya.v7i2.13562

Article Metrics

Abstract views : 35| PDF views : 13

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




View My Stats

In Collaboration With:

 


Indexed:

gs    

 JournalStories Main logo

Creative Commons License
Anargya : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Dedicated to: