Korelasi Kemampuan Berpikir Kritis dan Kreatif Matematis dengan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Materi Bangun Ruang

Rizki Dwi Siswanto
Rega Puspita Ratiningsih

Abstract


This research is a quantitative correlational study which aims to determine the contribution of students' mathematical creative and critical thinking skills in solving mathematical problems in building materials. The sample of this study were students of class VIII SMP Negeri 1 Warunggunung in the even semester of the 2019/2020 school year totaling 30, consisting of 8 male and 22 female who were determined by random sampling technique. The instrument used was a questionnaire of mathematical critical thinking skills, mathematical creative thinking skills and mathematical problem solving skills that had been tested for validity and reliability. The prerequisite test used is the normality test using the Kolmogorov-Smirnov method, the multicollinearity test and the heteroscedasticity test. Data analysis using simple and multiple linear regression analysis with a significant level of 5%. hypothesis testing using t-test. The results that obtained: 1) there is a contribution of critical thinking skills to problem solving abilities, and 2) there is a contribution of creative thinking skills to problem solving abilities.


Keywords


: Kemampuan Berpikir Kritis Matematis, Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis, Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis

References


Abd Majid, M. S. 2014. Analisis Tingkat Pendidikan dan Kemiskinan di Aceh. Jurnal Pencerahan, 8(1).

Andiyana, M. A., Maya, R., & Hidayat, W. 2018. Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Smp Pada Materi Bangun Ruang. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(3), 239. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i3.p239- 248

Ayu Yarmayani. 2016. Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas Xi Mipa Sma Negeri 1 Kota Jambi. Jurnal Ilmiah DIKDAYA, 6(2), 12–19.

Badjerber, R ., & Purwaningrum, J. P. 2018. Pengembangan Higher Order Thinking Skills dalam Pembelajaran Matematika di SMP. Guru Tua: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran. Vol 1(1), 36-43

Cahyani, H., & Setyawati, R. W. 2017. Pentingnya Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah melalui PBL untuk Mempersiapkan Generasi Unggul Menghadapi MEA. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika (pp. 151– 160).

Darmawan, I., Kharismawati, A., Hendriana, H., & Purwasih, R. 2018. Analisis Kesalahan Siswa SMP Berdasarkan Newman dalam Menyelesaikan Soal Kemampuan Berpikir Kritis Matematis pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. JURING (Journal for Research in Mathematics Learning), 1(1), 71. Departemen Pendidikan Nasional. 2006. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 22 Tahun 2006 Tentang Standar Isi. Jakarta: Depdiknas.

Eftafiyana, S., Nurjanah, S. A., Armania, M., Sugandi, A. I., & Fitriani, N. 2018. Hubungan Antara Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis dan Motivasi Belajar Siswa SMP yang Menggunakan Pendekatan Creative Problem Solving. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 2(2), 85–92.

Irjayanto, W. 2015. Kontribusi Kemampuan Berpikir Kreatif, Number Sense, Dan Komunikasi Matematis Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas VII SMP Muhammadiyah 4 Surakarta Tahun Ajaran 2014/2015. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Istianah, E. 2013. Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Kreatif Matematik dengan Pendekatan Model Eliciting Activities (MEAs) pada Siswa SMA. Infinity Journal, 2(1), 43–54.

Jumaisyaroh, T., Napitupulu, E. E., & Hasratuddin, H. 2015. Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis dan Kemandirian Belajar Siswa SMP Melalui Pembelajaran Berbasis Masalah. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 5(2), 157–169. Kamilah, M., & Imami, A. I. 2019. Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Pada Siswa SMP Pada Materi Segitiga Dan Segiempat, (1), 664–672.

Moma, L. 2016. Pengembangan Instrumen Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Untuk Siswa SMP. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 4(1).

Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). 2016. PISA 2015 database. OECD, Paris, France.

Purborini, S. D., & Hastari, R. C. 2019. Analisis Kemampuan Spasial Pada Bangun Ruang Sisi Datar Ditinjau Dari Perbedaan Gender. Jurnal Derivat: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(1), 49–58. Rachmantika, A. R., & Wardono, W. 2019. Peran Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Pembelajaran Matematika dengan Pemecahan Masalah. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika (Vol. 2, pp. 439–443).

Rohaeti, E. E. 2010. Critical and Creative Mathematical Thinking of Junior High School Students. Educationist Journal, 4(2), 99–106.

Samo, D. D. 2017. Kemampuan Pemecahan Masalah Mahasiswa Tahun Pertama pada Masalah Geometri Konteks Budaya Problem Solving Ability of First Year University Student in Cultural Context Geometry Problem, 4(2), 141–152.

Samura, A. O. 2019. Melalui Pembelajaran Berbasis Masalah, 5(1), 20–28.

Siagian, M. D. 2016. Kemampuan koneksi matematik dalam pembelajaran matematika. MES: Journal of Matematics Education and Science, 2(1), 58–67.

Siswanto, R. D. 2016. Asosiasi Antara Kemampuan Geometri Spasial Dengan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa. Kalamatika: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 141–146.

Siswanto, R. D., & Awalludin, S. A. 2018. Pengaruh Pembelajaran dengan Menggunakan Mind Map terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa. Prosiding SENAMKU, 1, 277–288.

Siswanto, R. D., & Azhar, E. 2018. Workshop Penerapan Software GeoGebra Sebagai Media Pembelajaran Matematika Untuk Guru Sekolah Dasar Kelurahan Pademangan Barat. Publikasi Pendidikan, 8(3), 224–228.

Sumarmo, U., Hidayat, W., Zukarnaen, R., Hamidah, M., & Sariningsih, R. 2012. Kemampuan dan Disposisi Berpikir Logis, Kritis, dan Kreatif Matematik (Eksperimen Terhadap Siswa SMA Menggunakan Pembelajaran Berbasis Masalah dan Strategi Think-Talk-Write). Jurnal Pengajaran MIPA, 17(1), 17–33. Yanti, O. F., & Prahmana, R. C. I. 2017. Model Problem Based Learning, Guided Inquiry, dan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis. Jurnal Review Pembelajaran Matematika, 2(2), 120–130.




DOI: https://doi.org/10.24176/anargya.v3i2.5197

Article Metrics

Abstract views : 2597| PDF (Bahasa Indonesia) views : 2623

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




View My Stats

In Collaboration With:

 


Indexed:

gs    

 JournalStories Main logo

Creative Commons License
Anargya : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Dedicated to: