Penerapan Model Pembelajaran TGT (Teams Games Tournament) dengan Permainan Ludo terhadap Hasil Belajar Siswa

Uswatun Hasanah
Rica Wijayanti
Metty Liesdiani3

Abstract


The purpose of this study is to describe student learning outcomes after the teacher applies the TGT (Teams Games Tournament) learning model with ludo games. This research was conducted at MA Raudlatul Ulum Klampis on class X-MIA students, amounting to 24 even semester students. This research is quantitative descriptive. For data collection using research instruments in the form of student learning outcomes test sheets. The data collected in this study were test data on student learning outcomes after participating in the learning process using the test method. After the data was obtained, the data that had been collected were analyzed using descriptive analysis techniques, namely the analysis of student learning outcomes tests which were analyzed using the completeness of individual learning outcomes and classical learning outcomes. Students are said to be complete individually if they get a value of ≥65 and a class is said to be classically complete if they get KKM in the class totaling ≥65%. The conclusion of this study is that the application of the TGT learning model with the game of Ludo has an effect on student learning outcom


Keywords


TGT (Teams Games Tournament) learning model with ludo games, learning outcomes

References


Anggraeni, N. 2019. Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatf Tipe Team Games Tournament Berbantuan Ludo Terhadap Motivasi Belajar Matematika Siswa (Studi Eksperimen Di Kelas Vii SMP Negeri 1 Lemah Abang Cirebon). Journal Of Mathematical Science and Mathematics Educations, 01 (01), 165- 178.

Angguntari, Y. P., & Nugraha, J. 2019. Pengembangan Papan Permainan Ludo Sebagai Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Kompetensi Dasar Menganalisis Persyaratan Personil Adminstrasi Kelas X OTKP Di SMK Negeri 10 Surabaya. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran, 07, 43-50.

D., W. Y., Sumardi, K., & T., E. B. 2014. Model Pembelajaran Teams Games Tournament untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMK. Journal of Mechanical Engineering Education, 1(2), 323-330.

Hikmah, M., Anwar, Y., & Riyanto. 2018. Penerapan Model Pembelajaran Team Games Tournament (TGT) Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Materi Dunia Hewan Kelas X Di SMA Unggul Negeri 8 Palembang. Jurnal Pembelajaran Biologi, 5(1), 46-56.

Indah, A. P., Gamayanti, I. L., & Widyatama, R. 2016. Efektivitas Pencegahan Adiksi Video Game Menggunakan Ludo Game untuk Siswa Sekolah Dasar. Journal Of Community Medicine and Public Health, 32, 317-322.

Rahmawati, A., Abdi, A. W., & Bardi, S. 2016. Penerapan Model Pembelajaran Team Game Tournament Menggunakan Media Permaianan Interaktif Ludo untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMA Inshafuddin Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Geografi FKIP Unsyiah, 1, 1-15.

Rochmana, S., & Shobirin, M. 2017. Meningkatkan Prestasi Belajar IPA Melalui Model Pembelajaran Teams Games Tournaments (TGT) Pada Materi Benda Dan Sifatnya (Studi Pada Siswa Kelas V MI Gebanganom Semarang Timur Kota Semarang). Elementary, 3, 91-106.

Solihah, A. 2016. Pengaruh Model Pembelajaran Team Games Tournament (TGT) Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal SAP, 1, 45-53.

Sugiyono, P. D. 2012. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: ALFABETA, CV.

Sumiati, Andayani, Y., & Idrus, S. W. 2017. Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe TGT (Team Games Tournament) berbantuan media kartu mol terhadap hasil belajar kimia siswa kelas X SMAN 1 Narmada tahun ajaran 2016/2017. J. Pijar MIPA, XII(2), 81-85.

Susanna. 2017. Penerapan Teams Games Tournament (TGT) Melalui Media Kartu Domino Pada Materi Minyak Bumi Siswa Kelas XI MAN 4 Aceh Besar. Lantanida Journal, 5, 93-196.

Novitasari, D. 2016. Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 2, 8-17.

Wahyudi, R. A., & Hidayat, T. 2014. Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) Terhadap Hasil Belajar Passing Bawah Bola Voli Studi Pada Siswa Kelas X TPM SMK Negeri 2 Probolinggo. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 02, 6-9.

Widayanti, E. R., & Slameto. 2016. Pengaruh Penerepan Metode Teams Games Tournament Berbantuan Permainan Dadu Terhadap Hasil Belajar Ipa. Shcolaria, 6, 182-195.

Yanida, F., & Iswendi. 2018. Efektivitas Media Permainan Ludo Berbasis ChemoEdutaiment untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Sistem Periodik Unsur Kelas X SMAN 5 Padang Tahun Pelajaran 2018/2019. MENARA Ilmu, XII(12), 30-37.

Yudianto, W. D., Sumardi, K., & Berman, E. T. 2014. Model Pembelajaran Teams Games Tournament untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Journal Of Mechanical Engineering Education, 1, 323-330.




DOI: https://doi.org/10.24176/anargya.v3i2.5334

Article Metrics

Abstract views : 163| PDF (Bahasa Indonesia) views : 153

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




View My Stats

In Collaboration With:

 


Indexed:

      

 

Creative Commons License
Anargya : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Dedicated to: