Pengaruh Kemandirian Belajar terhadap Kemampuan Penalaran Matematis Siswa SMP

Indah Mutiara Cahya
Kiki Nia Sania Effendi
Lessa Roesdiana

Abstract


This study aims to examine whether there is an effect of independent learning on the mathematical reasoning abilities of junior high school students. This research is a quantitative study with a correlational method. The population in this study were all class VIII students at one of the public schools in Karawang Regency for the 2019/2020 academic year with 1 class being selected as the research sample, namely class VIII C. Data collection techniques were obtained using tests in the form of a description of questions regarding reasoning abilities mathematics, and non-tests in the form of independent learning questionnaires, as well as interviews conducted online. Then, the data obtained were analyzed using a simple linear regression test. Based on the results of data processing, the regression equation is obtained, namely Y = 7.50 + 0.35X with a determination coefficient of 79%. Thus, independent learning has a positive influence on the variable mathematical reasoning ability of students by 79%, and 21% is influenced by other factors that are not included in this simple linear regression analysis. Furthermore, obtained a significance value of 0.00 < 0.05, then H0 is rejected. Thus, it can be interpreted that there is a significant influence between independent learning on the mathematical reasoning abilities of junior high school students.


Keywords


Kemandirian Belajar, Penalaran Matematis

References


Akuba, S. F., Purnamasari, D., & Firdaus, R. (2020). Pengaruh Kemampuan Penalaran, Efikasi Diri dan Kemampuan Memecahkan Masalah Terhadap Penguasaan Konsep matematika. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 4(1).

Amaliah, R. (2017). Hasil Belajar Biologi Materi Sistem Gerak dengan Menerapkan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Rotating Trio Exchange (RTE) Pada Siswa Kelas XI SMAN 4 Bantimurung. Jurnal Dinamika, 08(01).

Anggita, S. (2019). Deskripsi Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa SMP Negeri 1 Kersana dalam Menyelesaikan Masalah Open Ended Ditinjau dari Self Regulated Learning. Purwokerto: Universitas Muhammadiyah Purwokerto.

Ardiyanti, E., Sutriyono, & Pratama, F. W. (2019). Deskripsi Kemampuan Penalaran Siswa Dalam Pemecahan Masalah Matematika Pada Materi Aritmatika Sosial. Jurnal Cendekia: Pendidikan Indonesia, 3(1).

Ary, D., Jacobs, L. C., Sorensen, C., & Razavieh, A. (2010). Introduction to Research in Education. USA: Wadsworth.

Cahya, I. M., & Warmi, A. (2019). Analisis Tingkat Kemampuan Penalaran Matematis Siswa SMP Pada Materi Relasi dan Fungsi. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika, 2(3). Retrieved 08 Januari Rabu, 2020, from https://journal.unsika.ac.id/index.php/sesiomadika/article/view/2656

Effendi, K. N., & Aini, I. N. (2018). Pelatihan Penyusunan Lembar Kerja Siswa (LKS) Bagi Guru Matematika SMP di Telukjambe, Karawang.

Fajriyah, L., Nugraha, Y., Akbar, P., & Bernard, M. (2019). Pengaruh Kemandirian Belajar Siswa SMP Terhadap Kemampuan Penalaran Matematis. Jurnal On Education, 1(2).

Kusuma, R. R. (2016). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis dan Kecerdasan Emosional Pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2 Sumbang. Purwokerto: Universitas Muhammadiyah Purwokerto.

Maimunnah, T., & Setyaningsih, N. (2017). Peningkatan Penalaran Matematika Melalui Strategi Think Fair Share Berbasis Problem Based Learning. Seminar Nasional Pendidikan Matematika.

Marfuati, R., & Suharto, T. N. (2019). Hubungan Konsep Diri dan Persepsi Pola Asuh Authotitative dengan Kemandirian Belajar pada Siswa. Jurnal Keluarga, 5(1).

Munasiah. (2015). Pengaruh Kecemasan Belajar dan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Terhadap Kemampuan Penalaran Matematika. Jurnal Formatif, 5(3).

Nuridawani, Munzir, S., & Saiman. (2015). Peningkatan Kemampuan Penalaran Matematis dan Kemandirian Belajar Siswa Madrasah Tsanawiyah (MTs) melalui Pendekatan Contextual Teaching and Learning (CTL). Jurnal Didaktik Matematika, 2(2).

Rosita, C. D. (2014). Kemampuan Penalaran dan Komunikasi Matematis: Apa, Mengapa dan Bagaimana Ditingkatkan Pada Mahasiswa. Jurnal Euclid, 1(1).

Sari, D. (2014). Hubungan Antara Dukungan Sosial Dengan Hardiness Pada Remaja Yang Tinggal Di Panti Asuhan. Riau: Universitas Islam Negeri Sultan Sarif Kasim.

Sofyana, U. M., & Kusuma, A. B. (2018). Upaya Meningkatkan Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Menggunakan Pembelajaran Generatif Pada Kelas VII SMP Muhammadiyah Kaliwiro. KONTINU:Jurnal Penelitian Didaktik Matematika, 2(2).

Sumartini, T. S. (2015). Peningkatan kemampuan penalaran Matematis Siswa Melalui Pembelajaran Berbasis Masalah. Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1).

Suprihatin, T., Maya, R., & Senjayawati, E. (2018). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Siswa SMP Pada Materi Segitiga dan Segiempat. Jurnal Kajian Pembelajaran Matematika, 2(1).

Tujuh, S. H. (2019). Pentingnya Ganjaran dan Hukuman terhadap Perilaku Kemandirian Siswa dalam Pendidikan Agama Islam. Tarbawy: Jurnal Pendidikan Islam, 6(1).

Wahyuni, Z., Roza, Y., & Maimunah. 2019. Analisis Kemampuan Penalaran Matematika Siswa Kelas X Pada Materi Dimensi Tiga. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika Al-Qalasadi, 3(1).




DOI: https://doi.org/10.24176/anargya.v4i1.6080

Article Metrics

Abstract views : 109| PDF (Bahasa Indonesia) views : 170

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




View My Stats

In Collaboration With:

 


Indexed:

      

 

Creative Commons License
Anargya : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Dedicated to: