Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Segitiga Berdasarkan Jenis Kelamin

Ita rosita
Andrie Chaerul
Kiki Nia Sania Effendi

Abstract


The purpose of this research is the mathematical problem-solving abilities of male and female students in grade VII Junior High School. The type of research carried out in this research is qualitative with the case study method, using data analysis techniques, namely data analysis model of Miles and Huberman. Activity procedures in data analysis in this study include: data reduction, data presentation, and conclusion drawing. Data collection used test instruments for problem solving abilities on triangular material and unstructured interviews with research subjects. The subjects taken were six students, consisting of three male students and three female students. The data obtained, then analyzed qualitatively. The results of this study indicate that male students are more prominent in the implementation stage only, female students write down the stages of understanding, making, implementing, and checking in order and are more inclined to imitate the previous completion process.


Keywords


Triangle, gender, mathematics, problem-solving

References


Aini, K. N. 2017. Proses Berpikir Mahasiswa Laki-laki dan Perempuan dengan Gaya Kognitif Field Independent dalam Memecahkan Masalah. Inspiramatika : Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Matematika. 3 (1), 16-23.

Amin, M. S. 2018. Perbedaan Struktur Otak dan Perilaku Belajar Antara Pria. Jurnal Filsafat Indonesia, 1 (1), 38-43.

Aminah, & Kurniawati, K. A. 2018. Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Topik Pecahan Ditinjau Dari Gende. JTAM : Jurnal Teori dan Aplikasi Matematika, 2 (2), 118-122.

Aras, A., Arifin, S., & Zahrawati, F. 2017. Pemecahan Masalah Matematika Siswa Al-Fityan School Gowa. Al-Maiyyah: Media Transformasi Gender dalam Paradigma Sosial Keagamaan. 1 (1), 617-621.

Arikunto, S. 2018. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Dilla, S. C., Hidayat, W., & Rohaeti, E. E. 2018. Faktor Gender dan Resiliensi dalam Pencapaian Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa SMA. Journal of Medives. 2 (1), 129-136.

Fazzilah, E., & Effendi, K. N. 2019. Strategi Pemecahan Masalah Siswa Kelas VIII Pada Soal PISA Like. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika, (hal. 883-891).

Febryana, D. 2018. Profil Kreativitas Siswa dalam Menyelesaikan Soal Segitiga dan. Suska. Journal of Mathematics Education, 4 (1), 50-58.

Firmanti, P. 2017. Penalaran Siswa Laki-laki dan Perempuan dalam Proses Pembelajaran Matematika. Humanisma: Journal of Gender Studies. 1 (2), 73-85.

Hendriana, H., Rohaeti, E. E., & Sumarmo, U. 2017. Hard Skill dan Soft Skills Matematik Siswa. Bandung: Refika Aditama.

Ishak, S., & Irmayanti. 2018. Perbandingan Kemampuan Menyelesaikan Masalah Matematika pada Peserta Didik Laki-laki dan Perempuan Kelas VIII A SMP Negeri 4 Mamuju. Jurnal Pendidikan Pepatudzu: Media Pendidikan dan Sosial Kemasyarakatan, 4 (2), 172-186.

Kurniadi, G., & Purwaningrum, J. P. 2018. Kesalahan Siswa pada Kategori Kemampuan Awal Matematis Rendah dalam Penyelesaian Tes Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. JPPM, 11 (2), 55-66.

Lestari, W. D. 2019. Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Aljabar Ditinjau dari Perbedaan Gender. Skripsi pada Pendidikan Matematika FKIP Universitas Muhammadiyah Surakarta: Tidak Diterbitkan.

Maswar. 2019. Profil Antisipasi Siswa SMP/MTs dalam Memecahkan Masalah Aljabar Ditinjau dari Kemampuan Matematika. Indonesian Journal of Mathematics and Natural Science Education, 37-52.

Novitasari, & Wilujeng, H. 2018. Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa SMP Negeri 10 Tangerang. Prima : Jurnal Pendidikan Matematika, 2 (2), 137-147.

Nursyahidah, F., Rubowo, M. R., & Saputro, B. A. 2018. Students Problem Solving Ability Based on Realistic Mathematics with Ethnomathematics. Journal of Research and Advances in Mathematics Education, 3 (1), 13-24.

Pardjijanti, E. 2019. Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Berorientasi OSN Ditinjau dari Gender pada Siswa Kelas VIII SMPN 26 Surakarta. Tesis pada Pascasarjana Magister Administrasi Pendidikan Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Purwanto, W. R., Sukestiyarno, Y. L., & Junaedi, I. 2019. Proses Berpikir Siswa dalam Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau dari Persepektif Gender, Semarang: 11 Januari 2020, hal. 895- 900.

Salmina, M., & Nisa, S. K. 2018. Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Berdasarkan Gender pada Materi Geometri. Jurnal Numeracy, 41-48.

Santrock, J. W. 2015. Perkembangan Anak Jilid 2 Edisi Kesebelas. Jakarta: Erlangga.

Sari, R. A., & Aripin, U. 2018. analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal certa bangun datar segiempat ditinjau dari kemampuan pemecahan masalah matematik untuk kelas VII. JPMI:Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif.

Susilowati, J. P. 2016. Profil Penalaran Siswa SMP dalam Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau dari Perbedaan Gender . Jurnal Review Pembelajaran Matematika, 132-148.

Susilowati, J. P. 2016. Profil Penalaran Siswa SMP dalam Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau dari Perbedaan Gender . Jurnal Review Pembelajaran Matematika, 132-148.

Tias, A. A., & Wutsqa, D. U. 2015. Analisis Kesultan Siswa SMA dalam Pemecahan Masalah Matematika . Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 2 (1), 28-39.

Ulya, H. 2015. Hubungan Gaya Kognitif dengan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa. Jurnal Konseling Gusjigang, 1 (2) , 410-442.




DOI: https://doi.org/10.24176/anargya.v4i1.6139

Article Metrics

Abstract views : 237| PDF (Bahasa Indonesia) views : 151

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




View My Stats

In Collaboration With:

 


Indexed:

      

 

Creative Commons License
Anargya : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Dedicated to: