Pengembangan Bahan Ajar Matematika Terhadap Penalaran Matematis Pada Materi Teorema Phytagoras

Khania Raveliya Putri Anasis
Fitri Alyani

Abstract


The research to develop mathematics teaching materials in digital form that are used to measure the level of reasoning of students on the Pythagorean theorem material. The research method used is development research (R and D) with the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation). The subjects in this research were students of grade VIII Junior High School which consisted of 24 students who were selected by purposive sampling. The results of the study were mathematics teaching materials in digital form to measure mathematical reasoning. Measure the level of mathematical reasoning of the Pythagorean theorem material. A feasibility test of mathematics teaching materials was carried out by material experts with a percentage of 90.63% and a very good category, while from media experts, the percentage was 82.50%  and a good category, mathematics teaching materials were declared eligible to be used as teaching materials for students' independent study. Trial of mathematics teaching materials to measure the level of mathematical reasoning of students who use mathematics teaching materials so that the results obtained are 4 students have low mathematical reasoning, 12 students have moderate mathematical reasoning, and as many as 8 students have high mathematical reasoning.

Keywords


Penalaran Matematis; Teorema Phytagoras; ADDIE

References


Jalali, Z., Ikram, W., Syahrinawati, K. A., & Susiswo. 2018. Analisis Kemampuan Penalaran Siswa Kelas VIII dalam Menyelesaikan Soal Teorema Phytagoras. Conference: Seminar Pendidikan Matematika SPs Universitas Pendidikan Indonesia Desember 2016

Khainingsih, F. G., Maimunah, M., & Roza, Y. 2020. Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Open-Ended pada Materi Teorema Pythagoras. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 6(2), 266.

Maimunah, Purwanto, Sa’dijah, C., Sisworo. 2016. Penerapan Model Pembelajaran Matematika Melalui Pemecahan Masalah Untuk Meningkatkan Penalaran Matematis Siswa Kelas X-A SMA Al-Muslimun. Jurnal Review Pembelajaran Matematika (JRPM), 1(1), 17–30.

Marryono Jamun, Y. 2018. Dampak Teknologi Terhadap Pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan Missio, 10(1), 48–52.

Miatun, A., Khusna, H., Independent, F., Dependent, F., & Pythagoras, T. 2018. Profil Pemahaman Konsep Teorema Pythagoras Siswa. 03(02), 175–192.

Mikulskienė, B. 2014. Research and Development. In Plastics Engineering: Vol. LIII (Issue 8).

Nurkhaeriyyah, T. S., Rohaeti, E. E., & Yuliani, A. 2018. Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Mts Di Kabupaten Cianjur Pada Materi Teorema Pythagoras. JPMI: Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1(5), 827.

Pane, A., & Darwis Dasopang, M. 2017. Belajar Dan Pembelajaran. FITRAH: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333.

Putri, A., Supriadi, N., & Putra, R. W. Y. 2021. Bahan Ajar Berbasis Alqurun Teaching Model: Pemahaman Konsep Bagun Datar Siswa SMP. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 4(1).

Rahmah, N. (2018). Hakikat Pendidikan Matematika. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 1(2), 1–10.

Rodiah, S., & Triyana, V. A. 2019. Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Kelas IX Mts Pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Berdasarkan Gender. JKPM Jurnal Kajian Pembelajran Matematika, 3(1), 3.

Rusli, M., & Antonius, L. 2019. Meningkatkan Kognitif Siswa SMAN I Jambi Melalui Modul Berbasis E-Book Kvisoft Flipbook Maker. Jurnal Sistem Komputer Dan Informatika (JSON), 1(1), 59.

Saputri, A. E., & Hadi, W. 2021. Pengembangan E-Book Bermuatan High Order Thinking Skill (Hots). AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(2).

Setyadi, A., & Saefudin, A. A. 2019. Pengembangan Modul Matematika Dengan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Untuk Siswa Kelas VII SMP. PYTHAGORAS: Jurnal Pendidikan Matematika, 14(1), 12–22.

Sofyana, U. M., & Kusuma, A. B. 2018. Upaya Meningkatkan Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Menggunakan Pembelajaran Generative pada Kelas VII SMP Muhammadiyah Kaliwiro. Kontinu: Jurnal Penelitian Didaktik Matematika, 2(1), 14.

Sulistiawati, S., Suryadi, D., & Fatimah, S. 2015. Desain Didaktis Penalaran Matematis untuk Mengatasi Kesulitan Belajar Siswa SMP pada Luas dan Volume Limas. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 6(2), 135.

Tegeh, M., Jampel, N., & Pudjawan, K. 2014. Model Penelitian Pengembangan (Pertama). Graha Ilmu.

Triastuti, R., Asikin, M., & Wijayanti, K.. 2013. Keefektifan Model CIRC Berbasis Joyful Learning Terhadap Kemampuan Penalaran Matematis Siswa SMP. 4(2), 182–188.

Ulya, I., Yuwono, I., & Qohar, A. 2017. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Bercirikan Penemuan Terbimbing untuk Meningkatkan Kemampuan Penalaran Matematis Siswa pada Materi Barisan Aritmetika dan Geometri Kelas X. Jurnal Kajian Pembelajaran Matematika, 1(1).




DOI: https://doi.org/10.24176/anargya.v4i2.6742

Article Metrics

Abstract views : 523| PDF (Bahasa Indonesia) views : 608

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




View My Stats

In Collaboration With:

 


Indexed:

gs    

 JournalStories Main logo

Creative Commons License
Anargya : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Dedicated to: