Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis Discovery Learning untuk Memfasilitasi Kemampuan Koneksi Matematis Peserta Didik

Ilham Saputra
Armis Armis
Maimunah Maimunah

Abstract


The purpose of of this study is to determine the validity and practicality of a mathematics learning tools based discovery learning to facilitate the mathematical connection skills of students. This type of research is Research & Development refer to 4D model.The development that the researchers carried out consisted of four stages, namely: (1) define; (2) design; (3) develop; (4) disseminate. The test subjects were 6 students of class X SMAN Plus, Riau Province. The research instrument used was a validity instrument in the form of a validation sheet to assess the feasibility of the syllabus, lesson plans and student worksheet. The validation of the learning tools by three experts. The results of the validation of the experts stated that the products that succeeded in reaching the very valid category with an average result for the syllabus were 3,95, RPP 3,95 and LKPD 3,77. In addition, this mathematics learning tools meets the practical requirements in small group trials with an average student response questionnaire of 82,93% in the very practical category. Thus, the learning tools developed have met the valid and practical requirements to facilitate students' mathematical connection abilities


Keywords


Learning Tools; Discovery learning; Connection Ability

Full Text:

PDF

References


Adiati, L., Muzdalipa, I., & Rustina, R. 2019. Peningkatan Kemampuan Koneksi Matematik Peserta Didik Melalui Model Discovery learning Ditinjau Dari Gaya Belajar. Journal of Authentic Research on Mathematics Education (JARME), 1 (1): 10-18. Arikunto, S. 2012. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara. Daryanto, & Dwicahyono, A. 2014. Pengembangan Perangkat Pembelajaran: Silabus, RPP, PHB, Bahan Ajar. Yogyakarta: Gava Media. Heryani, Y., & Setialesmana, Y. 2017. Penggunaan Model Discovery Learning terhadap Peningkatkan Kemampuan Koneksi dan Komunikasi Matematik. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 8 (1): 43-52. Konita, M. 2020. Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Ditinjau Dari Adversity Quotient Pada Model Pembelajaran Connecting, Organizing, Reflecting, Extending (Core) (Tesis), Semarang: Program Studi Pendidikan Matematika Pascasarjana Universitas Negeri Semarang. Marinda, L. 2020. Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget Dan Problematikanya Pada Anak Usia Sekolah Dasar. An-nisa : Jurnal Kajian Perempuan & Keislaman, 13 (1): 116-152. Patricia, P., Rini, D. A., & Maimunah. 2021. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Menggunakan Model Discovery Learning Pada Materi Bangun Ruang Sisi Lengkung Kelas IX SMP/ MTs. Jurnal BSIS, 4 (1) : 356-368. Pattimura, S. C., Maimunah, & Nahor, M. H. 2020. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Menggunakan Pembelajaran Berbasis Masalah Untuk Memfasilitasi Pemahaman Matematis Peserta Didik. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 4 (2): 800-812 Persada, A. R. 2016. Pengaruh Model Pembelajaran Penemuan (Discovery Learning) Terhadap Kemampuan Koneksi Matematika Peserta didik. EduMa, 5 (2) : 23-33 Rahmiati, Musdi, E., & Fauzi, A. 2017. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis Discovery Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Koneksi Peserta didik Kelas VIII SMP. Jurnal Mosharafa, 6 (2): 267-272 Taorina, R. M., Armis, & Maimunah. 2017. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis Discovery Learning pada Materi Garis dan Sudut Kelas VII. Jurnal Online Mahasiswa Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau, 4 (2): 1-12. Ritonga, A. H. 2020. Upaya Meningkatkan Kemampuan Koneksi Matematis Siswa Dengan Menerapkan Pembelajaran REACT Berbantuan Matlab (Tesis). Medan: Program Pascasarjana Universitas Negeri Medan. Romli, M. 2016. Profil Koneksi Matematis Peserta didik Perempuan SMA Dengan Kemampuan Matematika Tinggi Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika. MUST: Journal of Mathematics Education, Science and Technology, 1 (2): 144 – 163. Rosita, R. 2018. Penerapan Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Koneksi Matematika Siswa. Simki-techsain, 2 (3): 1 – 12. Samuel Juliardi, S. 2016. Perbedaan Kemampuan Koneksi Matematik dan Berpikir Kreatif dengan Discovery Learning dan Direct Instruction. SEPREN: Journal of Mathematics Education and Applied, 1, (2) : 16-27 Saputra, T., Hendra, & Aminah, N. S. 2018. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berorientasi Model Pembelajaran Berbasis Masalah (PBM) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMA Se-Kuala Nagan Raya Aceh. Genta Mulia, 9 (2): 56-70 Septian W. T. 2016. “Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Pada Materi Sifat-Sifat Cahaya”. Jurnal Pena Ilmiah, 1 (1) :101-110 Trianto. 2015. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif, dan kontekstual. Jakarta: Kencana Prena Media Group. Yosep, Y.A., Nahor, M.H., & Armis. 2018. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis Model Discovery Learning Pada Materi Barisan Bilangan Di Kelas VII SMP. JOM FKIP-UR. Vol.5, Edisi I. Yulius, B., Irwan, & Yerizon. 2017. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis Model Pembelajaran Penemuan Dengan Masalah Open Ended Untuk Peserta Didik SMA Kelas X Semester 2. Jurnal Mosharafa, 281 - 282.




DOI: https://doi.org/10.24176/anargya.v5i1.7598

Article Metrics

Abstract views : 350| PDF views : 118

Refbacks





View My Stats

In Collaboration With:

 


Indexed:

gs    

 JournalStories Main logo

Creative Commons License
Anargya : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Dedicated to: