Profil Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SMP pada Materi Bangun Datar Segiempat

Nurul Fitria Hapsari Raharjo

Abstract


This research started from the problems that occurred in several junior high school/MTs level schools in Karawang with the students' mathematical problem solving ability which was still low. This research is a qualitative research that aims to describe students' mathematical problem solving abilities which are analyzed based on Polya's completion steps, which include: understanding the problem, planning a settlement strategy, executing a settlement strategy and checking the results. Test and non-test instruments were used in this study. The test instrument was in the form of a story about the subject matter of Quadrilateral and a non-test instrument in the form of an interview. Sampling in this study was carried out by purposive sampling, the class selected as the research sample was class VII-A with a sample of 3 students in the category of high, medium and low ability students based on the selection of class teachers. The results showed that students' mathematical problem solving abilities were diverse. In general, students in the high category have good mathematical problem solving abilities. However, it was also found that high-ability students sometimes erred in operating algebraic forms. One of the factors of errors made by students is because students are not accustomed to answering questions of problem solving types.


References


Arikunto, S. (2012). “Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik”. Rineka Cipta. Jakarta.

Asmariana, A.H. (2013). “Pendekatan keterampilan metakognitif untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa SD”. Skripsi pada FIP, Universitas Pendidikan Indonesia.

Dahar (1989; Dees, 1991) C.A.W, Krisanto. Edytias, Z. Kurniawan, A. (2014). “Pengertian Pemecahan Masalah Matematika”. (http://yukberhitung.weebly.com/materi/pengertian-pemecahan-masalah-matematika)[diakses pada 20 Juni 2020]

Darta, Eliyarti, W. (2005). “Kemampuan Pemecahan Masalah dan Komunikasi Matematik Mahasiswa Calon Guru Matematika pada Semester Awal”. Jurnal Metalogika: Bidang Kependidikan MIPA, vol. 8, No. 2.

Heru, D. (2013). “Penggunaan Pembelajaran Kontekstual dengan Teknik Probing-Prompting terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP”. Skripsi pada FKIP Universitas Pasundan.

Hidayah, S. (2016). “Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita SPLDV Berdasarkan Langkah Penyelesaian Polya”. Malang : Universitas Negeri Malang.

Kartika, R., Rohaeti, E.E., Afrilianto, M. (2018). “Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Siswa SMP Kelas VII Pada Materi Persegi Panjang”. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif. Vol. 1, no. 4.

Kurniawati, A.D., Siswono, T.Y.E. (2014). “Pengaruh Kecemasan dan Self Efficacy Siswa Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Materi Segiempat Siswa Kelas VII MTs Negeri Ponorogo”. MATHEdunesa : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, vol.3m no.2.

McGivney, J.M. & DeFranco, T.C. 1995. ”Geometry proof writing: A problem solving approach a’la Polya”. The Mathematics Teacher Journal. 88(&),552-555

Moleong, J. L. (2000). Metodologi Penelitian Kualitatif Edisi Revisi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Ningsi, G.B. (2018). “Analisis Kesalahan Siswa dalam Memecahkan Masalah Matematika Menurut Langkah-langkah Penyelesaian Polya”. Skripsi pada Universitas Sanata Dharma.

Nur, I.R.D., Abdullah, W., Lestari, K.C. (2018). “Perbandingan Kemampuan Pemecahan Masalah Antara Siswa yang Memperoleh Model Extract Learning dengan Siswa yang Memperoleh Model Pembelajaran Biasa”. Prosiding SNMPM II.

Polya, G (1985). How to Solve it. A New Aspect of Mathematical Method. New Jersey : Princeton University Press

Puspita, A.Y.A., Wijayanti, P. (2016). “Profil Pemecahan Masalah Matematka Siswa Pada Materi Segiempat Ditinjau Dari Gaya Kognitif Reflektif dan Impulsif”. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, vol. 3, no. 5.

Rianti, R. (2018). “Profil Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar”. Skripsi pada Universitas Riau.

Rofiah, N., Ansori, H., Mawaddah, S. (2019). “Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Berdasarkan Langkah Penyelesaian Polya”. EDU-MAT : Jurnal Pendidikan Matematika, vol. 7, no. 2.

Rofiqoh, Z. (2015). “Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas X dalam Pembelajaran Discovery Learning Berdasarkan Gaya Belajar Siswa”. Skripsi pada FMIPA Universitas Negeri Semarang.

Ruseffendi, E.T. (2006). Pengantar kepada Membantu Guru Mengembangkan Kompetensinya dalam Pengajaran Matematika untuk Meningkatkan CBSA”. Bandung : Tarsito

Sari, Y.M. (2012). “Profil Kemampuan Siswa Smp Dalam Memecahkan Masalah Matematika Open-Ended Materi Pecahan Berdasarkan Tingkat Kemampuan Matematika”. Surabaya : Universitas Negeri Surabaya.

Sopiany, H. N., Hijjah, I.S. (2016). “Penggunaan Strategi TTW (Think-Talk-Write) dengan Pendekatan Kontekstual dalam Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Disposisi Matematis Siswa MTsN Rawamerta Karawang”. JPPM, vol. 9, No. 2.

Sugiyono. (2015). “Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D)”. Penerbit CV. Alfabeta: Bandung.

Sugiyono. (2016). “Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D”. Bandung: PT Alfabet.

Sugiyono. (2018). “Metode Penelitian Kuantitatif, kualitatif dan R&D”. Bandung: Alfabeta.

Sukmadinata, Syaodih, N. (2012). “Metode Penelitian Pendidikan”. Bandung : PT Remaja Rosdakarya

Thursina, A. F., Sutriyono. (2018). “Profil Kemampuan Pemecahan Masalah Open-Ended pada Materi Bangun Datar Segiempat Bagi Siswa SMP”. Jurnal Pendidikan Berkarakter, Vol. 1, No. 1, hal. 96-100.

Utari, S. (1994). “Suatu Alternatif Pengajaran untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Pada Guru dan Siswa SMA di Kodya Bandung". Laporan Penelitian IKIP Bandung : Tidak Dipublikasikan.




DOI: https://doi.org/10.24176/anargya.v5i1.7916

Article Metrics

Abstract views : 179| PDF (Bahasa Indonesia) views : 101

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




View My Stats

In Collaboration With:

 


Indexed:

gs    

 JournalStories Main logo

Creative Commons License
Anargya : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Dedicated to: