ANALISIS KEMAMPUAN NUMERASI SISWA SMA DITINJAU DARI TIPE KEPRIBADIAN EXTROVERT DAN INTROVERT

Fanny Fradhinka Sari
Wahidin Wahidin

Abstract


The purpose of this study is to analyze the numeracy skills of high school students in solving AKM questions in terms of the extrovert-introvert personality type. The method in this study is a descriptive method with a qualitative approach. The subjects of this study were 6 students from class X IPA in one of the public high schools in North Jakarta who were taken using a purposive random sampling technique with three students each from the extroverted personality type and three other students from the introverted personality type, which was measured using the theory of Eysenck's personality is the Eysenck Personality Inventory (EPI). There are 3 indicators that meet numeracy abilities. The results of this study indicate that Extrovert students have lower numeracy skills than Introvert students. Extrovert students can meet 2 ability indicators while Introvert students can meet 3 ability indicators.

Keywords


Kemampuan Numerasi; AKM, Extrovert - Introvert

References


Amieni, A. (2020). Kemampuan Numerasi Siswa Kelas VIII Berdasarkan Kognitif Penalaran Melalui Pembelajaran Berbasis Masalah. SKRIPSI.

Anderha, R. R., & Maskar, S. (2021). PENGARUH KEMAMPUAN NUMERASI DALAM MENYELESAIKAN MASALAH MATEMATIKA TERHADAP PRESTASI BELAJAR MAHASISWA PENDIDIKAN MATEMATIKA. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik (JI-MR), 2(1), 1–10.

Asrijanty. (2020). AKM dan Implikasinya pada Pembelajaran.

Azzah, N. (2019). Kemampuan Berpikir Logis Matematis Peserta Didik dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Ditinjau Dari Kemampuan Matematika Di Kelas VIII-1 MTS Ma’arif Sidomukti. 6–15.

Bahrudin, E. R. (2019). Profil Pemahaman Konsep Siswa Kelas Vii Materi Bangun Datar Ditinjau Dari Tipe Kepribadian Ekstrovert Dan Introvert. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 168–176. https://doi.org/10.20527/edumat.v7i2.6408

Cahyanovianty, A. D., & Wahidin. (2021). Analisis Kemampan Numerasi Peserta Didik Kelas VIII dalam Menyelesaikan Soal Asesmen Kompetensi Minimum. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 05(02), 1439–1448.

H. J, E. (1998). Dimensions of Personality.

Jeklin, A. (2016). BAB II TINJAUAN PUSTAKA. 1–23.

Kemdikbud. (2020). Desain Pengembangan Soal AKM. In Jakarta:

Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan, Pengembangan dan Perbukuan.

Lestari, S. W. (2016). ANALISIS PROSES BERPIKIR KRITIS SISWA DALAM PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA PADA POKOK BAHASAN HIMPUNAN DITINJAU DARI TIPE KEPRIBADIAN EKSTROVERT DAN INTROVERT SISWA KELAS VII SMPN 2 SUMBER CIREBON. SKRIPSI.

Maulidina, A. P., & Hartatik, S. (2015). PROFIL KEMAMPUAN NUMERASI SISWA SEKOLAH DASAR BERKEMAMPUAN TINGGI DALAM MEMECAHKAN MASALAH MATEMATIKA. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar (JBPD) Http://Ejournal.Unikama.Ac.Id/Index.Php/JBPD, 3(2), 1–6.

Ningsih, R. M., & Awalludin, S. A. (2021). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Ditinjau dari Tipe Kepribadian Extrovert dan Introvert. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 2756–2767. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i3.763

Rahadyan, A., & Kurniawan, I. (2021). Analisis Kemampuan Numerasi Siswa Kelas XI dalam Penyelesaian Soal Tipe AKM pada Pokok Bahasan Sistem Persamaan Linear Tiga Variabel. Jurnal Didactical Mathematics, 3, 84–91.

S. N, A., & Suhendra. (2020). Mathematics Anxiety of Senior High School Students Based On Extrovert and Introvert Personality Types. Journal of Physics: Conference Series, 9. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1521/3/032047

Sari, D. R., Lukman, E. N., & Rijal, Mu. (2021). Analisis Kemampuan Siswa SD dalam Menyelesaikan Soal Geometri Asesmen Kompetensi Minimum. JPG: Jurnal Pendidikan Guru, 2(2), 87–93. https://doi.org/10.36805/jurnalsekolahdasar.v6i2.1750

Sari, W. R. (2019). ANALISIS KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA BERDASARKAN TIPE KEPRIBADIAN EKSTROVERT DAN INTROVERT DI SMP MUHAMMADYAH KOTA JAMBI. SKRIPSI, 1–81.

Simbolon, M. (2008). Persepsi dan Kepribadian. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 2.

Ulya, N. M. (2016). Pengaruh Metode Pembelajaran dan Tipe Kepribadian Terhadap Hasil Belajar Bahasa Arab ( Studi Eksperimen Pada MAN 1 Semarang. Jurnal Pendidikan Islam, 10, 1–25.

Wafida, A. (2018). Analisis Proses Berpikir Refraktif Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Berstandar Pisa Ditinjau Dari Tipe Kepribadian Extrovert-Introvert. SKRIPSI.

Winata, A., Seftia, I., & Cacik, S. (2021). Analisis Kemampuan Numerasi dalam Pengembangan Soal Asesmen Kemampuan Minimal pada Siswa Kelas XI SMA untuk Menyelesaikan Permasalahan Science. Jurnal Educatio, 7(2), 498–508. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i2.1090




DOI: https://doi.org/10.24176/anargya.v5i2.8448

Article Metrics

Abstract views : 493|

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




View My Stats

In Collaboration With:

 


Indexed:

gs    

 JournalStories Main logo

Creative Commons License
Anargya : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Dedicated to: