The Making of Percussion Instruments from Used Goods as A Media for Developing Elementary School Music Arts Creativity

Isnaini Khalimatus Sa’diyah
Nuning Zaidah

Abstract


Creativity is something that children must have. Music art is one of the sub-themes in Cultural Arts and Crafts (SBDP). The research method uses a qualitative approach with a narrative type that applies interview data collection, observation, and documentation. The results of students' creativity in learning music can be done through making musical instruments from used goods which are later expected to become one of the media to increase students' creativity in music. In addition, making percussion instruments can solve students' boredom in learning the art of music. This article aims to explain the importance of student creativity in learning music and how to apply it to learn the art of music, so it doesn't get boring and monotonous. Hopefully, this article will provide a reference for teachers or prospective teachers in making rhythmic music learning media.

Keywords


Music Art;percussion;musical instrument;secondhand;and creativity

Full Text:

PDF

References


Arifin, M. I. (2020). Penggunaan Alat Musik Multi Pad Percussion bagi Seorang Pemain Drum. Repertoar, 1(1), 70–80.

Cresswell, J. W. (2014). Penelitian Kualitatif dan Desain Riset: Memilih Di Antara Lima Pendekatan. Pustaka Pelajar.

Fandanu, R., Lestari, W., & Suharto, S. (2021). Diversitas Pendidikan Multidimensional dalam Pertunjukan Kentongan Bambu Laras Banyumas Jawa Tengah. Virtuoso: Jurnal Pengkajian Dan Penciptaan Musik, 4(1), 20–30. https://doi.org/10.26740/vt.v4n1.p20-30

Kurniawan, E. Y. (2019). Pendidikan Berbasis Kreativitas Pada Mahasiswa PGPAUD Melalui Pemanfaatan Media Barang-Barang Bekas Dalam Pembelajaran Musik Perkusi di Universitas Muhammadiyah Tangerang. Ceria: Jurnal Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 1–11. https://doi.org/10.31000/ceria.v9i2.1272

Liana, M., Gunara, S., & Nusantara, H. (2022). Pembelajaran Ritmik Melalui Alat Musik Perkusi di SD Negeri 2 Sidamulih. SWARA – Jurnal Antologi Pendidikan Musik, 2(2), 33–48.

Madina, A., Ardipal, A., Hakim, R., & Miaz, Y. (2021). Pendidikan Karakter dalam Pelaksanaan Pembelajaran Seni Musik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3134–3141. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1293

Miles, M. B. and A. M. H. (1994). An Expanded Sourcebook: Qualitative Data Analysis. Sage publication.

Nurcahyati, V., & Mayar, F. (2022). EFEKTIVITAS PERMAINAN ALAT PERKUSI MARAKAS DALAMMENINGKATKAN KEMAMPUAN SENI MUSIK ANAK USIA 5-6 TAHUN DI TAMAN KANAK-KANAK NEGERI 1 KECAMATAN KOTO VII KABUPATEN SIJUNJUNG. Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Islam Anak Usia Dini, 4(2), 296–307.

Purwanto, A., Widaningrum, I., & Fitri, K. N. (2019). Aplikasi Musicroid sebagai Media Pembelajaran Seni Musik Berbasis Android. Khazanah Informatika: Jurnal Ilmu Komputer Dan Informatika, 5(1), 78–87. https://doi.org/10.23917/khif.v5i1.7772

Purwanto, S. (2019). Penanaman Nilai Karakter pada Anak Usia Dini melalui Pembelajaran Berbasis Musik dan Lagu Model. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 3(1), 1–15. https://doi.org/10.21043/thufula.v3i1.4663

Rianto, N., Sucipto, A., & Gunawan, R. D. (2021). Pengenalan Alat Musik Tradisional Lampung Menggunakan Augmented Reality Berbasis Android (Studi Kasus: SDN 1 Rangai Tri Tunggal Lampung Selatan). Jurnal Informatika Dan Rekayasa Perangkat Lunak (JATIKA), 2(1), 64–72. http://jim.teknokrat.ac.id/index.php/informatika

Ridho, R. A., & Wahyuni, E. (2022). Kreativitas Musik Perkusi Dalam Pembelajaran SBDP Untuk Meningkatkan Kemampuan Multiple Intelligence Siswa Di UPT SDN 3 Gadingrejo. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(3), 1505–1510.

Sari, H., Sukmayadi, Y., & Gunara, S. (2022). PEMBELAJARAN RITMIK MELALUI MEDIA ALAT MUSIK BERBASIS LINGKUNGAN UNTUK SISWA KELAS VI DI SD LABSCHOOL UPI. Berajah Journal, 2(4), 907–920.

Setiawan, S., & Setyoko, A. (2022). Organologi dan Bunyi Kendang Jawa. Jurnal Mebang: Kajian Budaya Musik Dan Pendidikan Musik, 2(2), 75–90.

Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103–114. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113

Zulkarnain, I., & Farhan, M. (2019). Meningkatkan Kreativitas Siswa dengan Memanfaatkan Sampah Bekas menjadi Barang yang bernilai Ekonomis. J-ABDIPAMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 3(2), 25–32. https://doi.org/10.30734/j-abdipamas.v3i2.527




DOI: https://doi.org/10.24176/arties.v1i1.11485

Article Metrics

Abstract views : 57| PDF views : 12

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ARTiES Statsistics

Indexed by:

Flag Counter

ARTiES: International Journal of Arts and Technology in Elementary School is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

Creative Commons License

Dedicated to: