Influence of Group Investigation Model Assisted by Media Puzzle to Increase Understanding of Science Concepts of Class V Students
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Astuti, N. D., Ahsin, M. N., & Masfuah, S. (2020). Efektivitas Model Group Investigation Berbantuan Media Watak Kalinyamatan Terhadap Pemahaman Konsep Siswa. WASIS : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(2), 60–67. https://doi.org/10.24176/wasis.v1i2.5001
Chaidir, D. M. (2018). Cooperative Learning Type : Group Investigation. In ResearchGate (Issue 1803053).
Dewi, S. Z., & Ibrahim, T. (2019). Pentingnya Pemahaman Konsep untuk Mengatasi Miskonsepsi dalam Materi Belajar IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan UNIGA, 13(1), 130–136.
Guntara, Y. (2021). Normalized Gain Ukuran Keefektifan Treatment. Universitas Sultan Ageng Tirtayasa. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.27603.40482
Haffidianti, Y. (2016). Strategi Group Investigation (GI) Dengan Hasil Belajar Kelas V. Institut Agama Islam Negeri Walisongo Semarang.
Hanifah, A., Mudzanatun, M., & Sukamto, S. (2020). Keefektifan Model Pembelajaran Group Investigation Berbantu Media Puzzle Board Terhadap Hasil Belajar IPA. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 3(3), 443. https://doi.org/10.23887/jippg.v3i3.29244
Hendracita, N. (2021). Model Model Pembelajaran Sd (Adpani (ed.); 2nd ed.). Multikreasi Press.
Hidayattulloh, M. W. C. (2020). Pengaruh Model Inquiry Berbantuan Media Konkret Terhadap Pemahaman Konsep Tema 5 Pahlawanku Kelas IV SDN Tambakromo 01 Pati [Universitas Muria Kudus]. https://all3dp.com/2/fused-deposition-modeling-fdm-3d-printing-simply-explained/
Husna1, N., Sar, S. A., & Halim, A. (2017). Pengembangan Media Puzzle Materi Pencemaran Lingkungan di SMP Negeri 4 Banda Aceh. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education), 5(1), 66–71.
Kanza, N. R. F., Lesmono, A. D., & Widodo, H. M. (2020). Analisis Keaktifan Belajar Siswa Menggunakan Model Project Based Learning Dengan Pendekatan STEM Pada Pembelajaran Fisika Materi Elastisitas Di Kelas XI MIPA 5 SMA Negeri 2 Jember. Jurnal Pembelajaran Fisika, 9(2), 71. https://doi.org/10.19184/jpf.v9i1.17955
Maviro, A. L. T. (2017). Penggunaan Media Puzzle Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPS Di Kelas IV MIN Lambaro Aceh Besar [Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Darussalam Banda Aceh]. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 21, Issue 2). https://www.oecd.org/dac/accountable-effective-institutions/Governance Notebook 2.6 Smoke.pdf
Nur Khofiyah, H., Santoso, A., & Akbar, S. (2019). Pengaruh Model Discovery Learning Berbantuan Media Benda Nyata terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Pemahaman Konsep IPA. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 4(1), 61. https://doi.org/10.17977/jptpp.v4i1.11857
Murrieta, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Misykat, 03(01), 171. https://media.neliti.com/media/publications/271164-pengembangan-media-pembelajaran-untuk-me-b2104bd7.pdf
Nurwulan, D. A., Ardianti, S. D., & Fajrie, N. (2023). Pengaruh Model Teams Games Tournament Berbantu Media Ethno-Puzzle Terhadap Pemahaman Konsep IPA Siswa Kelas V. As-Sabiqun, 5, 431–440.
Prof.Dr.Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitaif,Kualitatif dan R&D, ISBN: 979-8433-64-10. In Alfabeta (Issue 465).
Putri, N. K. I. P., Murda, N., & Sudana, D. N. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Group Investigation Berbantuan Media Questions Card Terhadap Pemahaman Konsep dan Keterampilan Berpikir Kritis IPA. Thinking Skills and Creativity Journal, 1(2), 46. https://doi.org/10.23887/tscj.v1i2.20492
Sri Anith. (2019). Strategi Pembelajaran. Tarling : Journal of Language Education, 2(1), 1–22. https://doi.org/10.24090/tarling.v2i1.2226
Wulan, N. P. J. D., Suwatra, I. I. W., & Jampel, I. N. (2019). Pengembangan Media Permainan Edukatif Teka- Teki Silang Berorientasi Pendidikan Karakter Pada Mata Pelajaran Ips. Jurnal EDUTECH Universitas Pendidikan Ganesha, 7(1), 66–74.
Wulansari, W. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Take And Give Terhadap Prestasi Belajar Dan Sikap Kerjasama Siswa Pada Muatan IPA Kelas IV SD Negeri 03 Ujunggede. Universitas Islam Sultan Agung.
Zulfa, P. I., Ni'mah, M., & Amalia, N. F. (2020). Implementasi Media Pembelajaran Berbasis Teknologi IT Dalam Mengatasi Keterbatasan Pendidikan Di Era 5.0 Pada Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 33–47. https://doi.org/10.38073/jpi.v9i1.204
DOI: https://doi.org/10.24176/arties.v1i1.11486
Article Metrics
Refbacks
- There are currently no refbacks.
ARTiES Statsistics
Indexed by:
ARTiES: International Journal of Arts and Technology in Elementary School is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Dedicated to: