A Peek at Indonesia Through Podcasts: A Case Study of Language and Culture Diplomacy Through Technology-Based Learning Media for the Darmasiswa Pre-Departure Program

Eko Widianto
G.G. Weix
Sofi Aulia Rahmania

Abstract


Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia mulai menyelenggarakan program persiapan keberangkatan bagi mahasiswa penerima beasiswa Darmasiswa RI sebelum berangkat ke Indonesia. Program ini dilakukan secara daring selama sepuluh kali pertemuan. Tujuannya adalah untuk memberi mereka bekal pengantar bahasa Indonesia dan budaya lokal Indonesia sehingga mereka tidak mengalami gegar budaya. Untuk itu, tulisan ini menjelaskan proses pembelajaran daring dalam program persiapan keberangkatan mahasiswa peraih beasiswa Darmasiswa Republik Indonesia. Fokus kajian ini adalah penggunaan podcast sebagai media pendukung dalam diplomasi bahasa dan budaya Indonesia. Metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif kualitatif dengan pendekatan auto-etnografi. Dalam pembelajaran ini, podcast dianggap representatif untuk diplomasi bahasa dan budaya. Ada juga peluang dan tantangan dalam menggunakan podcast untuk pemelajar internasional yang belajar bahasa Indonesia. Meskipun demikian, secara umum, media ini dapat direkomendasikan sebagai salah satu dukungan untuk proses diplomasi sehingga siswa dapat mengenal Indonesia secara komprehensif, baik secara mandiri maupun di bawah bimbingan pengajar di kelas


The Ministry of Education and Culture of the Republic of Indonesia began organizing a departure preparation program for Darmasiswa RI scholarship students prior to leaving for Indonesia. This program is carried out online for ten meetings. The goal is to provide them with introductory Indonesian provisions and local Indonesian culture so they do not experience culture shock. For this reason, this paper describes the online learning process in the pre-departure program of Darmasiswa students. The focus of the discussion was the use of podcasts as a supporting media in Indonesian language and culture diplomacy. The research method used is qualitative descriptive with an auto-ethnography approach. In this learning, podcasts are considered adequate for language and cultural diplomacy. There are also opportunities and challenges in using podcast for international students studying Indonesian. Nonetheless, in general, this media can be recommended as one of the supports for the diplomatic process so that students could get to know Indonesia better, both autonomously and under the guidance of teachers in the class.


Keywords


BIPA;diplomacy;podcast



DOI: https://doi.org/10.24176/kredo.v7i1.11249

Article Metrics

Abstract views : 90| PDF (Bahasa Indonesia) views : 69

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


StatCounter - Free Web Tracker and Counter View My Stats

 In Collaboration With:

 

 Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Flag Counter