MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN MODEL BLENDED LEARNING BERBASIS PADA GOOGLE CLASSROOM

Sri Surahmi
Agus Darmuki
Nur Alfin Hidayati
Eva Putri Shahira

Abstract


This research aims to describe Blended Learning to increase students' interest in learning. Blended Learning is an application created to overcome limitations between educators and students, especially in terms of space and time. Interest in learning is an aspect of a person's psychology that manifests itself in several symptoms, such as; passion, desire, feeling of liking to carry out the process of changing behavior through various activities which include seeking knowledge and experience. This research uses descriptive qualitative with a phenomenological approach, namely describing or depicting research objects based on visible facts or as they really are. The research results show that learning can be done online using blended learning so it is necessary to give full attention to learning and this attention is because students feel happy and challenged to take part in learning activities both in class and in the classroom. Students' interest in learning is influenced by internal factors and external factors. Students who have good physical and mental abilities and supportive environmental conditions can foster good student interest in learning. Blended learning is very helpful in learning during a pandemic like now so that it can foster children's interest in learning and make children more motivated to learn.


Keywords


Online Learning, Blended Learning, Student Interest in Learning

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Alimuddin, A. (2018). Interaksi Edukatif dalam Al-Quran. IQRO: Journal of Islamic Education, 1(2), 207- 214.

Anggraini, E. (2019). Pengaruh Pembelajaran Blended Learning Menggunakan Aplikasi Google Classroom Terhadap Pemahaman Konsep Matematis Pada Peserta Didik Kelas VIII SMPN 9 Bandar Lampung (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Aprijal, A., Alfian, A., & Syarifudin, S. (2020). Pengaruh Minat Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Siswa di Madrasah Ibtidaiyah Darussalam Sungai Salak Kecamatan Tempuling. Mitra PGMI: Jurnal Kependidikan MI, 6(1), 76-91.

Aprilia, E., Imran, I., & Salim, I. (2019). Analisis Keterampilan Mengelola Kelas Oleh Guru Sosiologi Di Kelas XI IIS 1 SMA Mujahidin Pontianak. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 8(1).

Bunyamin, A., Arwizet, K., & Aziz, A. (2019). Penerapan Metode Belajar Diskusi Berbantuan Google Classroom Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Gambar Teknik Mesin Siswa Kelas X Teknik Pengelasan Smk Negeri 1 Kecamatan Guguak. Ranah Research: Journal of Multidisciplinary Research and Development, 2(1), 213–218.

Damayanti, L., Syaodih, E., & Silitonga, A. B. (2016). Pengembangan Model Pembelajaran Quantum Teaching Tipe Tandur untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Ekonomi Akuntansi, 2(1).

Darso, D. (2011). Kesiapan Belajar Siswa Dan Interaksi Belajar Mengajar Terhadap Prestasi Belajar. INVOTEC, 7(2).

Habibi, A. M. (2018). Pengaruh Minat Belajar Siswa Pada Sejarah Islam Terhadap Prestasi Belajar Sejarah Kebudayaan Islam Di Mi Miftahul Ulum Sumuran Ajung Jember. Al Ashr, 3(2), 82- 104.

Hadi, B. (2016). Pemanfaatan aplikasi whatsapp pada pembelajaran berbasis blended learning di SMK N 1 Sragen. In Prosiding Seminar Nasional Teknologi Pendidikan.

Indriani, T. M., Fathoni, T., & Riyana, C. (2018). Implementasi blended learning dalam program pendidikan jarak jauh pada jenjang pendidikan menengah kejuruan. Educational Technologia, 2(2), 129-139.

Karimah, W. (2019). Penerapan Model Flipped Classroom Berbantuan Video Pembelajaran Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa. Delta: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 6(2), 25. https://doi.org/10.31941/delta.v6i2.913.

Kurniawati, M., Santanapurba, H., & Kusumawati, E. (2019). Penerapan Blended Learning Menggunakan Model Flipped Classroom Berbantuan Google Classroom Dalam Pembelajaran Matematika Smp. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 8–19. https://doi.org/10.20527/edumat.v7i1.6827

Monica, J., & Fitriawati, D. (2020). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Zoom Sebagai Media Pembelajaran Online Pada Mahasiswa Saat Pandemi Covid-19. Jurnal Communio: Jurnal Jurusan Ilmu Komunikasi, 9(2), 1630-1640.

Nisa, A., & Renata, D. (2018). Analisis Minat Belajar Siswa dan Implikasinya Terhadap Layanan Bimbingan dan Konseling. KONSELI: Jurnal Bimbingan dan Konseling (E-Journal), 5(2), 119-130.

Pamungkas, I. A., & Dwiyogo, W. D. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Mobile Learning Untuk Aktifitas Kesegaran Jasmani Siswa kelas X Sekolah Menengah Kejuruhan. Sport Science and Health, 2(5), 272-278.

Pianda, D. (2020). Peningkatan Kreativitas Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Dengan Google Classroom Sebagai Kelas Digital Berbantuan Aplikasi Geogebra. Al Khawarizmi: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 4(2), 93. https://doi.org/10.22373/jppm.v4i2.7672

Rusmiati, R. (2017). Pengaruh Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Bidang Studi Ekonomi Siswa MA AL FATTAH Sumbermulyo. Utility: Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Ekonomi, 1(1), 21-36.

Susanti, M., & Lestari, S. (2016). Analisis Layanan Informasi Tentang Minat Belajar Siswa Kelas X di MAN 1 Pontianak. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 5(12).

Wardani, D. N., Toenlioe, A. J. E., & Wedi, A. (2018). Daya tarik pembelajaran di era 21 dengan blended learning. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan (JKTP), 1(1), 13–18. https://core.ac.uk/download/pdf/287323676.pdf

Widyaningsih, S. W., Komariah, N., Mujasam, M., & Yusuf, I. (2019). Pengaruh Penerapan Model Pbl Berbantuan Media Google Classroom Terhadap Hots, Motivasi Dan Minat Peserta Didik. Silampari Jurnal Pendidikan Ilmu Fisika, 1(2), 102–113. https://doi.org/10.31540/sjpif.v1i2.788.

Yanuarto, W,N. (2018). Flipped Classroom Learning Model Untuk Menumbuhkan Kemandirian Belajar Matematika Dan Memaksimalkan Peran Teknologi Pada Pendidikan. de Fermat :Jurnal Pendidikan Matematika Vol. 1.




DOI: https://doi.org/10.24176/sinesis.v1i1.13125

Article Metrics

Abstract views : 1| PDF views : 3

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


Jurnal Sinesis

ISSN

e-ISSN