Kesantunan Berbahasa dalam Interaksi Sosial Santri Putri di Pondok Pesantren Al Haromain Kudus

Dzikriana Lailatul Hanifah
Irfai Fathurohman
Muhammad Noor Ahsin

Abstract


The purpose of the study was to describe the picture of verbal languange politeness and nonverbal politeness in the social intreraction of female students at the Al Haromain Kudus Islamic boarding school. The research method uses a qualitative approach. Data collection tehniques use observation, recoding, interviews, documentation. Data analysis techniques use the pragmatic match method, the data results are presented informally. The result of the study in the form of verbal languange politeness there were 60 speech data, namely 35 discourses and 25 violations of the maxims of generosity, maxims of appreciation, maxims of simplicity, maxims of sympathy, speech data equipped with the form of non-verbal languange politeneses in the form pf facial expressions, body gestures, speech intonation.


Keywords


Social Interaction, Language Politeness, Islamic Boarding School

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Chaer, Abdul. 2010. Kesantunan Berbahasa. Jakarta: Rineka Cipta. Fathurohman, Irfai. (2013). Wujud Kesantunan Berbahasa Sebagai Profesionalisme Guru di Tingkat Sekolah Dasar dalam Berkomunikasi Melalui Media Short Messageservice . Makalah Prosiding Seminar Nasional. Maret 2013 (164) 163-176 Hermaji, Bowo. 2021. Teori Pragmatik. Edisi Revisi. Yogyakarta: Magnum Pustaka Utama Kbbi, K.B.B.I (2016). Kamus Besar Bahas Indonesia (KBBI). Kementerian Pendidikan dan Budaya Nisa, M., Roysa, M., & Kanzunnudin, M., (2021). Bentuk Kesantunan Tuturan Pendidik Dengan Peserta Didik Dalaam Interaksi Pembelajaran. Jurnal KREDO: Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra. Volume 4. Nomor 2. 2021 (312) 311- 328 Rahayu, Elies Erfanty. 2013. Analisis Kesantunan Berbahasa dalam Interaksi ntarsantri Putri Pondok Pesantren Al-Muayyad Surakarta: Kajian Pragmatik. Skripsi. Surakarta: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Surakarta. Yanti, L.P.F, Suandi, I.N, & Sudiana I.N. (2021). Aanalis Kesantunan Berbahasa Warganet pada Kolom Komentar Berita Media Sosial Facebook. Jurnal Pendidikan dan Pmbelajaran Bahasa Indonesia. Volume 10. Nomor 1, Maret 2021 (40) 139-150 Yule, G. (2006). Pragmatik. Yogyakarta: Pustak Pelajar Yuliana, R., Rohmadi, M., & Suhita, Raheni. (2013). Daya Pragmatik Tindak Tutur Guru Dalam Pembelajaran Bahas Indonesia pada Siswa Sekolah Menengah Pertama. BASASTRA: Jurnal Pendidikan Bahasa, Sastra Indonesia dan Pengajarannya. Volume 2. Nomor 1. April 2013 (3) 1-14 Yogatama, Timotius Tri. 2017. Kesantunan Berbahasa Verbal dan Non verbal Abdi Ndalem Karaton Ngayogyakarta Hadiningrat. Skripsi. Yogyakarta: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Sanata Dharma Yogyakarta. hal (3) Wahyuni, Sari. 2014. Kesantunan Berbahasa Siswa di Lingkungan SMA Negeri 3 Kota Bengkulu. Skripsi. Bengkulu: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Bengkulu. Hal (1) Zulhimma. 2013. Dinamika Perkembangan Pondok Pesantren di Indonesia. Jurnal Darul ‘ilmi, Volume 1. Nomor 2




DOI: https://doi.org/10.24176/sinesis.v1i1.8954

Article Metrics

Abstract views : 200| PDF views : 258

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


Jurnal Sinesis

ISSN

e-ISSN