Pembelajaran SBdP Berbasis Pertanian Industrial dengan Model Project Based Learning (PjBL) Projek Kolase Untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa

Ika Elis Marice, Iwan Wicaksono, Sudarti Sudarti, Rusdhianti Wuryaningrum

Abstract


This study aims to improve the creativity of grade 1 students through SBdP learning based on industrial agriculture with a collage project at Papringan 02 Elementary School in Klakah District. The type of research used is quantitative research. Where the research design uses an experimental research type. This research was conducted at Papringan 02 Elementary School, Papringan Village, Klakah District, Lumajang Regency in the odd semester of the 2023 academic year. Sampling in this study used a purposive sampling technique. The independent variable in this study is the Project Based Learning (PjBL) learning model, while the dependent variable is students' ability to make inorganic collages. The data collection procedure involves several methods, including pretest-posttest tests, assignments, and observations. The data analysis technique in this study uses quantitative data analysis techniques. Based on the results of the paired sample t-test, it is known that the Sig. (2-tailed) score is 0.002 <0.05. Therefore, the null hypothesis (Ho) can be rejected, and the alternative hypothesis (Ha) is accepted. Therefore, it can be concluded that there is a significant difference in the average value between the results of the Pretest and Posttest. The application of learning with collage projects in SBdP learning has a positive influence in improving students' learning creativity at Papringan 02 Elementary School, Klakah District, Lumajang Regency.

Keywords


Project based learning; Collage; Creativity; SBdP

References


Alfiana, A. (2023). Pengaruh Metode Pembelajaran Proyek Dengan Kegiatan Kolase Terhadap Kreativitas Anak Pada Kelompok B dI Taman Kanak-Kanak Pertiwi DWP SETDA PROV. SUL-SEL.

Altaftazani, D. H., Arga, H. S. P., Kelana, J. B., & Ruqoyyah, S. (2020). Analisis pembelajaran daring membuat seni kolase menggunakan model project based learning pada masa pandemi covid 19. P2M STKIP Siliwangi, 7(2), 185-191.

Andheska, H. (2016). Membangun Kreativitas Siswa Dalam Pembelajaran Menulis Dengan Memanfaatkan Media Pembelajaran Inovatif. Jurnal Bahastra, 36(1), 55-67.

Aprillia, E., Wulandari, R., & Fahmi, F. (2023). Pengelolan pembelajaran seni rupa melalui kegiatan kolase untuk meningkatkan kreativitas anak usia dini. HYPOTHESIS: Multidisciplinary Journal Of Social Sciences, 2(01), 139-147.

Arifin, Z. (2020). Metodologi penelitian pendidikan. Jurnal Al-Hikmah, 1(1).

Aryana, E. N., Dewi, N. K., & Khair, B. N. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Project Based Learning (PJBL) Terhadap Kemampuan Membuat Kolase Anorganik. Journal of Classroom Action Research, 2(1), 118-127.

Fithriani, Z. N., Sumarwiyah, S., & Roysa, M. (2022). Model Project Based Learning (PjBL) dalam Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar. WASIS: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 3(2), 77-82.

Harahap, F. (2021). Penggunaan media kolase dalam pembelajaran tematik untuk meningkatkan kreativitas siswa kelas IV SDN 117478 Simatahari Kecamatan Kotapinang (Doctoral dissertation, IAIN Padangsidimpuan).

Hattarina, S., Saila, N., Faradilla, A., Putri, D. R., & Putri, R. G. A. (2022, August). Implementasi Kurikulum Medeka Belajar Di Lembaga Pendidikan. In Seminar Nasional Sosial, Sains, Pendidikan, Humaniora (SENASSDRA) (Vol. 1, No. 1, pp. 181-192).

Kamaruddin, T. (2017). Perbandingan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Media Audio Visual Dengan Media Kolase Pada Mata Pelajaran Ips Terpadu Kelas VIII SMP 18 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Geografi, 2(1).

Kamarudin, K., & Yana, Y. (2021). Meningkatkan Kreativitas Belajar Siswa Melalui Metode Pembelajaran Learning Start A Question Di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 213-219.

Kasta, A. (2019). Peningkatan kreativitas seni anak melalui kolase dengan menggunakan daun pisang di TK Aisyiyah Talaok. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 4(1), 19-24.

Maula, L. H., & Nurasiah, I. (2022). Peningkatan kreativitas siswa melalui teknik kolase pada siswa kelas iv sekolah dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 877-883.

Muqodas, I. (2015). Mengembangkan kreativitas siswa sekolah dasar. Metodik Didaktik, 9(2), 25-33.

Nugraha, A. R., Kristin, F., & Anugraheni, I. (2018). Penerapan model pembelajaran project based learning (PjBL) untuk meningkatkan kreativitas dan hasil belajar IPA pada siswa kelas 5 SD. Kalam Cendekia Pgsd Kebumen, 6(4.1).

Nurinayah, A. Y., Nurhayati, S., & Wulansuci, G. (2021). Penerapan pembelajaran steam melalui metode proyek dalam meningkatkan kreativitas anak usia dini di tk pelita. CERIA (Cerdas Energik Responsif Inovatif Adaptif), 4(5), 504-511.

Nurmaya, D., Wahyudi, E., & Yulizah, Y. (2023). Pengaruh Pembelajaran Kolase Terhadap Kemampuan Motorik Halus Siswa Kelas 1 Sdit Al-Ishlah Musi Rawas (Doctoral dissertation, Institut Agama Islam Negeri Curup).

Opida, S., & Oktaviani, H. (2024). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Seni Budaya dan Prakarya (SBdP) dengan Memanfaatkan Lingkungan Sekolah. Dirasah: Jurnal Studi Ilmu dan Manajemen Pendidikan Islam, 7(2), 382-392.

Primawati, Y. (2023). Pengembangan kreativitas seni rupa anak usia dini. Journal of Early Childhood Studies, 1(2), 1-10.

Saida, N., & Yunitasari, A. (2022). Penerapan Pembelajaran Kolase Sebagai Upaya Edukasi Fauna Di Sekolah Dasar. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 6(2), 490-499.

Setyowati, E., Kristin, F., & Anugraheni, I. (2018). Penggunaan model pembelajaran discovery learning untuk meningkatkan kreativitas dan hasil belajar siswa kelas 5 SD negeri mangunsari 07. Justek: Jurnal Sains Dan Teknologi, 1(1), 76-81.

Subchiya Hanum, A., & Wahyudi, W. (2023). Implementasi Project Based Learning (PjBL) Berdiferensiasi untuk Meningkatkan Self-responsibility Siswa Kelas IV A SDN Kutowinangun 01 Salatiga. WASIS: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 4(2), 86-95.

Ucus, S. (2018). Exploring Creativity in Social Studies Education for Elementary Grades: Teachers' Opinions and Interpretations. Journal of Education and Learning, 7(2), 111-125.




DOI: https://doi.org/10.24176/wasis.v6i1.11677

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


View My Stats

gs 

  

 

in Collaboration with:

gs

 Visitor:

Free counters!