Analisis Proses Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19 Di SDN Tondomulyo Jakenan

Ema Agustiana
Muhammad Noor Ahsin
Gunawan Setiadi

Abstract


This study aims to describe the process and constraints of online learning during the Covid-19 pandemic in class III SDN Todomulyo Jakenan.

This study uses a qualitative method with the type of narrative research. Data collection techniques in this study using observation and interviews with data sources teachers and students. The data analysis technique uses the stages of data reduction, data presentation, and drawing conclusions.

Based on observations, it shows that the online learning process during the COVID-19 pandemic at SDN Todomulyo has been carried out well, teachers and students already have the basic facilities needed, this shows readiness to carry out online learning. Online learning causes the delivery of material to be not optimal and less effective. Students who feel bored to the point of not wanting to do the assignment. The solutions to overcome the problems of online learning include teachers continuing to provide guidance and assistance to students.


Keywords


Online learning, Covid-19 Pandemic, elementary school

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Arum, F., Santoso, S., & Ismaya, E. A. (2021). Pelaksanaan Pembelajaran Daring Pada Siswa Kelas IV SD II Kaliwungu Kudus Jurnal Skripsi. Guru Tua: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 4(2), 19-26.

Dewi, A. P. (2021). Penggunaan Slide Interaktif Pada Pembelajaran Daring Materi Substansi Genetik Untuk Meningkatkan Aspek Kognitif Siswa. WASIS: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1), 55-61.

Dewi, S. P., Ardianti, S. D., & Ahsin, M. N. (2021). Dampak Pembelajaran Online Bagi Siswa Sekolah Dasar. WASIS: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(2), 127-132.

Fajrin, N. D., & Wulandari, S. (2021). Kendala dan solusi pembelajaran daring selama masa pandemi Covid-19 di sekolah dasar se-Pulau Madura. Briliant: Jurnal Riset dan Konseptual, 6(4), 874-889.

Gilang, R (2020). Pelaksanaan Pembelajaran Daring di Era Covid-19. Banyumas: Lufti Gilang. Banyumas: Lufti Gilang.

Moleong, Lexy J. (2012). Metode Penelitian Kualitatif (edisi revisi). Bandung: Remaja Rosdakarya.

Muhammad, M., Setiawan, F., & Afiani, K. D. A. (2021). Analisis Proses Pembelajaran dalam Jaringan (daring) Masa Pandemi Covid-19 Pada Guru Sekolah Dasar Muhammadiyah se-kota Surabaya. Syntax Literate; Jurnal Ilmiah Indonesia, 6(2), 949-959.

Novitasari, S., Setiawan, D., & Masfuah, S. (2022). Analisis Kesulitan Belajar dalam Pembelajaran Daring Pada Muatan IPA di Sekolah Dasar. WASIS: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 3(1), 29-36.

Pohan, A. E. (2020). Konsep Pembelajaran Daring Berbasis Pendekatan Ilmiah. Penerbit CV. Sarnu Untung.

Putria, H., Maula, L. H., & Uswatun, D. A. (2020). Analisis Proses Pembelajaran dalam Jaringan (daring) Masa Pandemi Covid-19 Pada Guru Sekolah Dasar. Jurnal basicedu, 4(4), 861-870.

Prawanti, L. T., & Sumarni, W. (2020). Kendala pembelajaran daring selama pandemic covid-19. In Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (PROSNAMPAS) (Vol. 3, No. 1, pp. 286-291).

Rakhmah, B., Sapti, M., & Pangestika, R. R. (2021). Deskripsi Kendala Pembelajaran Daring Melalui Whatsapp pada Mata Pelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3738-3746.

Suprapti, N. N., Oktavianti, I., & Ahsin, M. N. (2022). Analisis Proses Pembelajaran Daring Masa Pandemi Covid-19 Di SD N 2 Karangharjo Grobogan. WASIS: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 3(1), 14-20.

Surahman, E., Santaria, R., & Setiawan, E. I. (2020). Tantangan pembelajaran daring di Indonesia. Kelola: Journal of Islamic Education Management, 5(2), 89-98.

Undang-Undang Nomor 20 tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional

Wiguna, R., Sutisnawati, A., & Lyesmaya, D. (2020). Analisis Proses Pembelajaran Siswa Berbasis Online Di Kelas Rendah Pada Masa Pandemic Covid-19. Jurnal Perseda: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(2), 75-79.

Wulandari, M. A., Arga, H. S. P., Kelana, J. B., Altaftazani, D. H., & Ruqoyyah, S. (2020). Analisis Pembelajaran “daring” pada Guru Sekolah Dasar di era covid-19. Jurnal Ilmiah P2M STKIP Siliwangi, 7(2), 164-168.

Yuliawati, D. R. (2021). Optimalisasi Aplikasi Whatsapp dan Google Meet Untuk Penyampaian Materi Pada Pembelajaran Jarak Jauh. WASIS: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1), 62-67.




DOI: https://doi.org/10.24176/wasis.v3i2.8374

Article Metrics

Abstract views : 173| PDF views : 90

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


View My Stats

Terindeks:

gs 


 

 Visitor:

Free counters!