Tingkat Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Kelas IV Ditinjau Dari Gender Di SD N Galiran

Dheta Meliana Rachma
Sekar Dwi Ardianti
Eka Zuliana

Abstract


This research aims to analyze of mathematical reasoning ability student grade IV from gender in SD N Galiran.

This research is quantitative correlation with correlation method. The population this research is student of grade IV in SD N Galiran in study year of 2022/2023 and than 28 student and  sample with totally sampling technique. The instrument in the research is test questions of mathematical reasoning ability with 8 questions. The result in research get conclusion mathematical reasoning ability of male student is subordinate from female student with score presentation male student is 42,79% and female student is 57,20% and this research get conclusion to occur connection of mathematical reasoning ability with student gender with grade 0,142.


Keywords


Mathematical reasoning, gender, elementary school

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Afifah, H. N., & Fitrianawati, M. (2021). Pengembangan Media Panlintarmatika (Papan Perkalian Pintar Matematika) Materi Perkalian untuk Siswa Sekolah Dasar. WASIS: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1), 41-47.

Asyari, M. M., Ismaya, E. A., & Ahsin, M. N. (2021). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Dalam Tradisi Apitan Masyarakat Singocandi Kudus. WASIS: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1), 34-40.

Cahya, I. M., & Warmi, A. (2019). Analisis Tingkat Kemampuan Penalaran Matematis Siswa SMP pada Materi Relasi dan Fungsi. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, Sesiomadika, 602–609.

Framework, A. (2018). PISA 2018 Assessment and Analytical Framework.

Kusumaningsih, W. (2018). Gender Difference In Algebraic Thinking Ability To Solve Mathematics Problems. Journal of Physic Conference Series, 1–5.

Muhammad, G. M. (2017). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Mahasiswa pada Mata Kuliah Struktur Aljabar II (Teori Gelanggang). Jurnal PRISMA Universitas Suryakancana, VI(1), 66–78.

NCTM. (2000). Curriculum and Evaluation Standars for School Mathematics. NCTM.

Nurhayati, E., & Subekti, F. E. (2017). Deskripsi Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Ditinjau dari Gaya Belajar dan Gender. AlphaMath: Journal of Mathematics Education, 3(1).

Nurjanah, S., Kadarisma, G., & Setiawan, W. (2019). Analisis Kemampuan Penalaran Matematik Dalam Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Pada Siswa Smp Kelas VIII Ditinjau dari Perbedaan Gender. Journal on Education, 1(2), 372–381.

OECD. (2018). PISA 2021 Mathematics Framework (Draft).

Prajono, R., Rahmat, R., Maryanti, E., & Salim, S. (2021). Kemampuan Penalaran Matematis Siswa ditinjau dari Gender. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 5(2), 208-218.

Romadhina, D., & Junaedi, I. (2019). Kemampuan Penalaran Matematis Peserta Didik Kelas VIII SMP 5 Semarang. 3–7.

Salmina, M., & Khairuni Nisa, S. (2018). Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Berdasarkan Gender Pada Materi Geometri. Jurnal Numerency, 5(1).

Schleicher, A. (2018). Insights and Interpretations.

Setiawai, T. (2021, May 24). Pembelajaran Daring Membuat Peserta Didik Menjadi Bodoh dan Malas Belajar. Kompasiana. https://www.kompasiana.com/tetisetiawati9556/60aa928fd541df7dfa067642/pembelajaran-daring-membuat-peserta-didik-menjadi-bodoh-dan-malas-belajar

Sugiyono. (2015a). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantiatif, Kualitatif dan R&D (Ke-22). Alfabeta.

Veranika, P., & Rahayu, R. (2022). Analisis Hasil Belajar Matermatika Dalam Pembelajaran Daring Menggunakan Aplikasi Whatsapp Group. WASIS: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 3(1), 7-13.




DOI: https://doi.org/10.24176/wasis.v3i2.8651

Article Metrics

Abstract views : 309| PDF views : 288

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


View My Stats

Terindeks:

gs 


 

 Visitor:

Free counters!