PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING DAN DISCOVERY LEARNING TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA PADA SISWA SEKOLAH DASAR

Masriah Masriah
Sri Utaminingsih
Slamet Utomo

Abstract


The purpose of this research was to determine: (1) the effect of the Problem Based Learning learning model on Mathematics for Elementary School students' fraction material in Demak District, (2) the effect of the Discovery Learning learning model on Mathematics subject fraction material for elementary school students in Demak District, and ( 3) differences the influence the Problem Based Learning and Discovery Learning models on Mathematics subject fractions of elementary school students in Demak District. The research method used a quasi experimental design , with a population of all students in class I V SD Demak sub-district from 53 SD, totaling1,661 students. The research sample, class 4 SD Negeri Kadilangu 1, Demak Regency, as an experimental class with a total of 34 students and grade IV SD Negeri Bintoro 9 with a total of 35 students.  Meanwhile, the control class was the grade IV student of SD Negeri Kadilangu 2 with a total of 31 students

Teks Lengkap:

243-252

Referensi


Akcay, Behiye. 2009. "Problem-based learning in science education." Journal of Turkish science education 6.1 (2009): 28-38.

Hafiz, M., and J. A. Dahlan. 2017. "Comparison of Mathematical Resilience among Students with Problem Based Learning and Guided Discovery Learning Model." Journal of Physics: Conference Series. Vol. 895. No. 1. IOP Publishing.

Hamalik, Oemar. 2015. Psikologi Belajar dan Mengajar. Bandung : Sinar Baru Algensindo.

Hmelo-Silver, Cindy E., Ravit Golan Duncan, and Clark A. Chinn. 2007. "Scaffolding and achievement in problem-based and inquiry learning: a response to Kirschner, Sweller." Educational psychologist 42.2 (2007): 99-107.

Huda, Miftahul. 2014. Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Joyce, Bruce, Marsha Weil dan Emily Calhoun. 2009. Models of Teaching (Model-model Pengajaran Edisi Kedelapan). Yogyakarta : Pustaka Belajar.

Kemdikbud. 2013.Kerangka Dasar Kurikulum 2013. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar.

Kemdikbud. 2017. Panduan Penilaian oleh Pendidik dan Satuan Pendidikan untuk Sekolah Menengah Atas. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan.

Nurbaiti, S. I. 2016. Pengaruh Pendekatan Problem Based Learning terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis dan Motivasi Belajar Siswa (Penelitian Eksperimen terhadap Siswa Kelas V SDN Sindangjati dan SDN Bongkok Kecamatan Paseh Kabupaten Sumedang) (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 22 Tahun 2016 tentang Standar Proses untuk Satuan Pendidikan Dasar.

Permendikbud Nomor 21 Tahun 2016 tentang Standar Isi Pendidikan Dasar dan Menengah

Permendikbud Nomor 22 tahun 2016 tentang Standar Proses

Permendikbud Nomor 24 Tahun 2016 tentang Kompetensi Inti (KI) dan Kompetensi Dasar (KD) Pelajaran pada Kurikulum 2013.

Prasasty dkk. 2020. “Penerapan Model Discovery Learning Pada Pembelajaran Matematika Siswa Sekolah Dasar”, (Jurnal Riset Pendidikan Dasar, JRPD Volume 1 Nomor 1, Maret 2020 | 57 – 64).

Prasetyo, Fajar, and Firosalia Kristin. 2020. "Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning dan Model Pembelajaran Discovery Learning terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas 5 SD." Didaktika Tauhidi: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar 7.1 (2020): 13-27.

Putra, S.R. 2013. Desain Belajar Mengajar Kreatif Berbasis Sains. Yogyakarta : Diva Press.

Sani dan Kurniasih, dkk. 2014. Ragam Pengembangan Model Pembelajaran. Jakarta : Kata Pena.

Sugiyono. 2011a. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Kombinasi (Mixed Methods). Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. 2011b. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sumarmi. 2012. Model-model Pembelajaran Geografi. Aditya Media. Retrieved from https://www.belbuk.com/modelmodel-pembelajaran-geografi-p-42009.html.

Suprijono, Agus. 2012. Cooperative Learning Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Belajar

Surya, Yenni Fitra. 2017. “Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV SDN 016 Langgini Kabupaten Kampar”. Jurnal Cendekia, Jurnal Pendidikan Matematika, Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai, Riau, Volume 1, Nomor 1, Mei 2017, halaman 38-53.




DOI: https://doi.org/10.24176/jpp.v4i2.7250

Article Metrics

Abstract views : 217| 243-252 views : 104

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

real
time web analytics Jurnal Prakarsa Paedagogia Status

Negara Asal Pengunjung:

Flag Counter

Jurnal Prakarsa Paedagogia dari Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muria Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 International License.

Dedicated to: