Manajemen Pembelajaran dari Rumah dengan Menggunakan Media Video Pembelajaran dan Quizizz Pada Siswa Kelas VI SD N Karangasem 1

Sofiyati Sofiyati
Suad Suad
Sri Surachmi

Abstract


The objectives of this study were to analyze and describe how the learning planning, actuating and evaluation at home in grade VI SD Negeri Karangasem 1, Sayung District, Demak Regency. This research uses a qualitative approach with the type of case study research. Research data collection techniques are: (1) observation, (2) in-depth interviews, and (3) documentation. To check the validity of the data, a credibility test was used in the form of triangulation of sources, triangulation of methods and reference materials. The data analysis techniques used were: (1) data reduction (data reduction), (2) data presentation (data display), and (3) conclusion drawing (conclusion drawing). The results showed that learning planning was in the form of: (1) making a lesson plan, (2) setting learning objectives, (3) preparing teaching materials, (4) determining learning strategies or methods, and 5) preparing learning facilities. In the implementation of learning related to: (1) teacher activities in learning, (2) student activities in the learning process, (3) teacher interactions with students. In teaching evaluation, many things need to be considered, including: (1) achievement of learning objectives, (2) effectiveness of the media used, (3) teacher and student responses, and d. problems and solutions.

Teks Lengkap:

253-259

Referensi


Aji, Rizqon Halal Syah. 2020. Salam: Jurnal Sosial & Budaya Syar-i. Dampak Covid-19 pada Pendidikan di Indonesia: Sekolah, Keterampilan, dan Proses Pembelajaran, 7 (5): 395-402.

Agustina, Lasia. Rusmana, Martha. 2019. Pembelajaran Matematika Menyenangkan denagn Aplikasi Kuis Online Quizizz. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan matematika Sesiomadika. Journal unsika.ac.id. 2 (1), 1-7.

Arifin, Zainal. 2012. Evaluasi Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Arikunto, S. 2006. Metode Penelitian Kualitatif. Jakarta: Bumi Aksara.

Arikunto, S. 2008. Prosedur Penelitian suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Karya.

Arsyad, Azhar. 2011. Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Dewi, Laksmi. 2017. Edutech. Rancangan Program Pembelajaran Daring di Perguruan Tinggi: Studi Kasus Pada Mata Kuliah Kurikulum Pembelajaran di Universitas Pendidikan Indonesia, 16 (16): Tanpa Halaman.

Danim, Sudarwan. 2002. Menjadi Peneliti Kualitatif. Bandung: Pustaka Setia.

Daryanto. 2010. Media Pembelajaran Peranannya Sangat Penting dalam Mencapai Tujaun Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.

Dimyati dan Mudjiono. 2015. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Djamarah, Syaiful Bahri. 2010. Guru dan Anak Didik. Jakarta: Rineka Cipta.

Erwinsyah, Alfian. 2017. Tadbir : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam. Manajemen Pembelajaran Dalam Kaitannya Dengan Peningkatan Kualitas Guru, 85 (1): 69-84.

Hanum, Latifah. 2017. Perencanaan Pembelajaran. Banda Aceh: Syah Kuala University Press.

Kustandi, Cecep dan Sutjipto, Bambang. 2013. Media Pembelajaran Manual dan Digital Edisi Kedua. Bogor: Ghalia Indonesia.

Khusniyah, Nurul Lailatul & Hakim, Lukam. 2019. T A T S Q I F: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Pendidikan. Efektifitas Pembelajaran Berbasis Daring: Sebuah Bukti Pada Pembelajaran Bahasa Inggris. 17 (1): 19-33.

Mustakim. 2020. Al asma: Journal of Islamic Education. Efektivitas Pembelajaran Daring Menggunakan Media Online Selama Pandemi Covid-19 Pada Mata Pelajaran Matematika, 2 (1): 1-12

Moleong, L.J. 2011. Metode Penelitian Kualitatif Edisi Revisi. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Nazir, Mohammad. 2011. Metode Penelitian. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Pananranggi, Andi Rasyid. 2017. Manajemen Pendidikan. Makasar: Celebes Media Perkasa.

Putri, Hilna & Uswatun, Din Azwar. 2020. Jurnal Basicedu. Analisis Proses Pembelajaran Dalam Jaringan (DARING) Masa Pandemi COVID-19 pada Guru Sekolah Dasar. 4 (4): 861-872.

Sadikin, Aliu & Hamidah, Afreni. 2020. Biodik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi. Pembelajaran Daring di Tengah Wabah Covid-19. 6 (2): 214-224

Safitri, Dyah Putri, Khaerudin, Ariani, Diana. 2018. Jurnal Pembelajaran Inovatif. Evaluasi Kompetensi Pedagogik Guru Pasca Pelatihan Guru Pembelajar Moda Daring. 1 (1): 33-36.

Sofyana, Latjuba & Rozaq, Abdul. 2019. Janapati: Jurnal Nasional Pendidikan Teknik Informatika. Pembelajaran Daring Kombinasi Berbasis Whakelas Karyawan Prodi Teknik Informatika UNPGRI Madiun. 8 (1): 81-86.




DOI: https://doi.org/10.24176/jpp.v4i2.7251

Article Metrics

Abstract views : 106| 253-259 views : 86

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

real
time web analytics Jurnal Prakarsa Paedagogia Status

Negara Asal Pengunjung:

Flag Counter

Jurnal Prakarsa Paedagogia dari Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muria Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 International License.

Dedicated to: