Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Web Menggunakan Aplikasi Educandy untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa

Natalia Natalia
Sirojudin Wahid
Arif Muchyidin

Abstract


This study aims to develop web-based learning media using the educandy application to increase student learning motivation at MTs Al Washliyah. The research method used is Research and Development (R&D), using the ADDIE development model (analysis, design, development, implementation, evaluation). The learning media developed resulted in a web learning media product. This study used probability sampling with the cluster random sampling method and obtained a sample at MTs Al Washliyah Talun involving 20 seventh grade students. The data collection techniques used were questionnaires and unstructured interviews. The research instruments used in this study were expert validation questionnaire, student response questionnaire, student learning motivation questionnaire and pretest-posttest questionnaire.  The data analysis technique used was qualitative and quantitative data analysis. Qualitative data analysis is used to conduct theoretical studies and observations, while quantitative data analysis is used to calculate expert validation scores, student response questionnaires, student learning motivation questionnaires and N Gain tests. The results of this study indicate that the learning media developed is feasible to use based on expert validation with a very feasible category, and can effectively increase student learning motivation based on the results of the N Gain test and learning motivation questionnaire, and get a response with a very practical category.


Keywords


Media Pembelajaran, Berbasis Web, Motivasi Belajar

Full Text:

PDF

References


Anwar, C. (2014). Dalam C. Anwar, Hakikat Manusia Dalam Pendidikan (Hal. 223). Yogyakarta: Suka Press.

Dr. Hendra, S. M. (2013). Media Pembelajaran Berbasis Digital (Teori & Praktik). Jambi: Pt. Sonpedia Publishing Indonesia.

Fiqri, Ahmad Rizal Saqibul, Jayanti Putri Purwaningrum, and Ratri Rahayu. 2023. “Pengaruh Model Pembelajaran AIR (Auditory Intelectualy Repetition) Berbantuan Media Pimatika Terhadap Pencapaian Self-Efficacy Siswa.” Seminar Nasional Paedagoria 3: 452–58.

Indah, Silviana, and Jayanti Putri Purwaningrum. 2022. “Pengembangan Komunikasi Matematis Menggunakan Media E-Learning Edmodo Dalam Model Discovery Learning Dimasa Pandemik.” Jurnal Pendidikan Matematika Undiksha 13(1): 33–38.

Kunto Imbar, D. A. (2020). Ragam Storyboard Untuk Produksi Media Pembelajaran. Jurnal Inovatif Pembelajaran, 108-120.

Ma'aruf, A. .. (2017). Pengembangan Pembelajaran Ips Berbasis Website Untuk Siswa Kelas Vii Madrasah Tsanawiyah Negeri Gorontal Jannah, Miftakul, F. Shoufika Hilyana, and Jayanti Putri Purwaningrum. 2023. “Penggunaan Model Contextual Teaching and Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Sekolah Dasar.” JP2M (Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika) 9(2): 239–44.

Muhammad Hafidh Ma’ruf, W. (2021). Pengembangan Aplikasi Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Matematika. Anargya: Jurnal Pendidikan Matematika, 12-17.

Mulyani, E. (2018). Dampak Pemanfaatan Aplikasi Android Dalam Pembelajaran Bangun Ruang. Jurnal Teknologi Pendidikan.

Nieven, N. (1999). Prototype To Reach Product Quality. Dalam Van Den Akker, J., Approaches And Tools In Educational And. Dordrecht:. Kluwer Academic Publisher.

Purwaningrum, Jayanti Putri, and L N Ahyani. 2021. “Pelatihan Penggunaan Aplikasi Animaker Sebagai Media Pembelajaran Interaktif Selama Pandemi Covid-19.” Dedication: Jurnal Pascasarjana, 2. 19(4): 155–62. https://jurnal.ikipjember.ac.id/index.php/dedication/article/view/530.

Rizal, Ahmat Fatoni, Jayanti Putri Purwaningrum, and Ratri Rahayu. 2021. “Pengembangan E-Modul Berbasis Etnomatematika Untuk Menumbuhkan Kemampuan Komunikasi Matematis Dan Minat Belajar Siswa.” Koordinat Jurnal MIPA 2(2): 1–14.

Rizal, A. F. (2021). Pengembangan E-Modul Berbasis Etnomatematika Untuk Menumbuhkan Kemampuan Komunikasi Matematis Dan Minat Belaja Siswa. Koordinat Jurnal , 1-14.

Siregar, N. (2017). Persepsi Siswa Pada Pelajaran Matematika: Studi Pendahuluan Pada Siswa Yang Menyenangi Game. Prosiding Temu Ilmiah X Ikatan Psikologi Perkembangan Indonesia, 224-232.

Sirojudin Wahid, Arif. M. (2018). Desain Pembelajaran Daring Di Smk Ilman Nafi'ah Cirebon Sebagai Upaya Untuk Mempersiapkan Siswa Menghadapi Ujian Berbasis Komputer. Eduma, 49-62.

Sri Maryanti, S. H. (2022). Assesment For Learning Educandy & Wordwall. Griya Cempaka Arum Cluster Andalus Blok B115: Yayasan Rumah Rawda Indonesia.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Alfabeta.

Sujana, I. W. (2019). Fungsi Dan Tujuan Pendidikan Indonesia. Jurnal Pendidikan Dasar, 29.

Suryani, N. S. (2018). Media Pembelajaran Inovatif Dan Pengembangannya. . Bandung: Remaja Rosdakarya.

Wahid, S. &Izzati. N (2022). Development Of Contextual Brochures In Learning Mathematics To Improve Student Learning Outcomes And Creativity. Eduma, 109-118.

Wisudawan, W. H. (2017). Pengembangan Aplikasi Math Mobile Learning Bangun Datar Berbasis Android Pada Materi Segitiga Dan Segiempat Pelajaran Matematika Di Tingkat Smp. Prosiding Seminar Nasional Teknoka, 18-113.

Zakariah, M. A. (2020). Metodologi Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, Action Research, Research And Development (R N D). Kaloka: Yayasan Pondok Pesantren Al Mawaddah Warrahmah.

Zeni Eva Hoerunisa Nur, H. R. (2023). Development Of Quizizz Application E-Module-Based Teaching Materials On Student Mathematics Learning Outcomes. Educational Insights, 22-30.

Zenobia, F. (2023). Mplementasi Media Pembelajaran Educandy Untuk Meningkatkan Minat Belajar Sejarah Siswa Kelas Xi Ips 1 Sma N 9 Kota Jambi. Doctoral Dissertation, Universitas Jambi, 13.




DOI: https://doi.org/10.24176/anargya.v7i1.12742

Article Metrics

Abstract views : 27| PDF views : 10

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




View My Stats

In Collaboration With:

 


Indexed:

gs    

 JournalStories Main logo

Creative Commons License
Anargya : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Dedicated to: