Code Mixing in the Conversation in Pasar Kaget Kubang Jaya Kampar District

Eci Septiani
Rika Ningsih

Abstract


Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui fenomena campur kode sebagai hubungan antara bahasa dan budaya dengan lebih baik, dalam rangka memahami strukturnya. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah analisis isi (content analysis) dengan pendekatan kualitatif. Hasil analisis data menunjukkan bahwa bentuk campur kode yang paling umum adalah penyisipan kata. Fenomena ini terjadi karena kata-kata adalah unit terkecil dalam bahasa yang berfungsi sebagai subjek, predikat, objek, atau keterangan. Selanjutnya, bentuk campur kode yang paling jarang ditemukan dalam percakapan tersebut adalah penyisipan idiom. Hal ini disebabkan oleh kurangnya kebutuhan untuk menggunakan perumpamaan atau ungkapan yang dikenal sebagai petatah petitih dalam percakapan pedagang dan pembeli. Sebagai contoh, dalam kalimat "inyo presiden di rumah tarek-tarek telingah saya mau saya" terdapat penyisipan idiom dalam bentuk campur kode, yaitu "inyo presiden". Penelitian ini memberikan wawasan tentang bentuk-bentuk campur kode yang terjadi dalam percakapan pedagang dan pembeli di pasar Kaget Kubang Jaya, Kabupaten Kampar. Hasil penelitian ini dapat digunakan sebagai dasar untuk memahami lebih lanjut fenomena campur kode dalam konteks yang lebih luas.


This study aims to better understand the phenomenon of code mixing as a relationship between language and culture, in order to understand its structure. The method used in this research is content analysis with a qualitative approach. The results of the data analysis show that the most common form of code mixing is word insertion. This phenomenon occurs because words are the smallest units in language that function as subjects, predicates, objects or information. Furthermore, the form of code mixing that is rarely found in the conversation is the insertion of idioms. This is caused by the lack of need to use parables or expressions known as proverbs in the conversations of traders and buyers. For example, in the sentence "inyo president at tarek-tarek's house, my ears want me" there is an idiom insertion in the form of code mixing, namely "inyo president". This study provides insight into the forms of code mixing that occur in the conversations of traders and buyers at the Kaget Kubang Jaya market, Kampar Regency. The results of this study can be used as a basis for further understanding the phenomenon of code mixing in a broader context.


Keywords


code mixing;conversation;shock market



DOI: https://doi.org/10.24176/kredo.v6i2.10207

Article Metrics

Abstract views : 180| PDF (Bahasa Indonesia) views : 30

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


StatCounter - Free Web Tracker and Counter View My Stats

 In Collaboration With:

 

 Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Flag Counter